Verzekeraar Norwich Union rust auto's van klanten uit met een zwarte doos die registreert hoeveel en waar polishouders rijden. Wie weinig rijdt, krijgt korting. In Nederland werkt alleen het Nijmeegse Polis Direct met een zogeheten kilometerpolis.
De Britse verzekeraar Norwich Union gaat zijn proef met premie per kilometer uitbreiden van 5000 naar 100.000 klanten. Klanten krijgen een zwarte doos in hun auto ingebouwd. Met behulp van het global positioning system (GPS) kan de verzekeringsmaatschappij bijhouden waar en hoeveel zij rijden. Op basis van die gegevens krijgen klanten korting. Slaagt de proef, dan wil de maatschappij het invoeren voor alle klanten.
Een woordvoerder van Norwich Union vertelt dat klanten zich massaal meldden voor deelname aan de eerste fase van de proef. Hij neemt dan ook aan dat het streefcijfer van 100.000 klanten in de tweede fase met gemak wordt gehaald. “Wij willen het aantal dozen langzaamaan uitbreiden tot 100.000 aan het einde van dit jaar. Op basis van de verzamelde gegevens besluiten wij vervolgens hoe wij verder gaan.” Het project stelt de verzekeraar in staat kosten nauwkeuriger te berekenen.
In Nederland is Polis Direct in Nijmegen de enige verzekeraar die klanten geld teruggeeft als zij weinig kilometers maken. De verzekeraar bouwt geen zwarte dozen in. “Wij controleren de kilometerstanden op basis van de Nationale Auto Pas, die de stand bevat ten tijde van de laatste APK. Bij auto’s jonger dan drie jaar is die informatie niet voorhanden. Daarbij vertrouwen wij op de opgave van de klant”, zegt adjunct-directeur Remi Viellevoije. Die zet veel op het spel door een verkeerde tellerstand door te geven: wie op fraude wordt betrapt, krijgt geen schades vergoed.
Viellevoije ziet het inbouwen van een zwarte doos in elke auto als de toekomst. “Maar dat kost geld. Dan moet het voordeel voor de klant vrij groot zijn. De GPS-doos en het inbouwen mogen ook niet te duur zijn.” Polis Direct heeft op dit moment zo’n 6000 klanten die een zogeheten kilometerpolis hebben. Het gaat vooral om tweede auto’s van oudere automobilisten. Hun voordeel ten opzichte van een normale verzekering bedraagt gemiddeld de helft.