Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IBM koppelt weerdata aan bedrijfsapps

01 juni 2016 - 09:59ActueelData & AIIBM
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Ict-gigant IBM gebruikt gegevens over het weer voor bedrijfstoepassingen. Daarmee kunnen bijvoorbeeld detailhandelaren, verzekeraars, agrariërs en autofabrikanten gerichte analyses maken over weersomstandigheden en hun bedrijfsvoering daarop aanpassen.

Paul Walsh.

Tijdens het evenement IBM Business Connect 2016 in Maarssen toonde directeur Paul Walsh van het in januari 2016 door IBM overgenomen bedrijf Weather Company verschillende toepassingen. Het bedrijf beschikt over een grote databron van meteorologische gegevens en klimaatmodellen die geïntegreerd worden in bedrijfstoepassingen. De data wordt gekoppeld aan allerlei toepassingen van supercomputerplatform Watson.

The Weather Company startte begin jaren tachtig in de VS met The Weather Channel, een 24-uurs tv-station met uitzendingen over weersvoorspellingen. Vervolgens heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot zakelijk leverancier voor weerdata en analyses. Het levert ook weer-apps aan consumenten en heeft naar eigen zeggen vierhonderd miljoen Apple-gebruikers en achthonderd miljoen Android-klanten. 

Het bedrijf dat onderdeel is geworden van IBM maakt onder meer gebruik van gegevens van vliegtuigen in de burgerluchtvaart, honderd aangesloten meteorologen en tweehonderdduizend weerstations van een netwerk van burgers die vaak over geavanceerde meetinstrumenten en weerstations beschikken. Met die middelen heeft het de atmosfeer in kaart gebracht en levert het realtime informatie op lokaal niveau (rond de vijf vierkante kilometer nauwkeurig). 

Actie ondernemen

Walsh toonde tijdens zijn presentatie onder meer de toepassing van een medicijnleverancier die door nauwkeurige voorspellingen over hooikoorts en de koppeling van een marketingcampagne voor medicijnen tegen hooikoortsklachten de verkoop een boost kon geven. 

Walsh: ‘In plaats van het oude paradigma waarbij bedrijven geen andere keuzes hadden dan weersomstandigheden te vermijden of te ondergaan, kunnen ze nu door analyses betere beslissingen nemen, anticiperen en actie ondernemen.’

Als voorbeeld noemt hij een verzekeraar die bij een zeer plotselinge lokale hagelbui zijn klanten via een app waarschuwt om de auto binnen te zetten. Daarmee zouden de claims de helft minder zijn als bij een situatie waarin de bui niet was voorspeld en autobezitters niet gewaarschuwd waren. Bedrijven kunnen ook sneller inspringen op seizoensinvloeden en loyaliteitsprogramma’s en kortingen koppelen aan het weer. Volgens Walsh, die tot 1997 als meteoroloog werkte bij de Amerikaanse luchtmacht, moeten bedrijven en organisaties opnieuw nagaan hoe weersvoorspellingen impact kunnen hebben op hun bedrijfsprestaties.

Meer over

AppsBusiness IntelligenceTablets

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs