Allianz meldt datalek na diefstal back-up-banden

Gegevens van 2,3 miljoen Nederlanders ontvreemd na 'klassieke kraak'

Kluis

Bij verzekeraar Allianz Global Assistance Nederland is in september een indirect datalek geweest. Er is een kluis ontvreemd met daarin back-up-banden. Daarop staat informatie van 2,3 miljoen klanten, zowel verzekeringspolishouders als klanten voor de pechhulpdienst. Dat bevestigt de woordvoerder aan Computable.

De ontvreemde gegevens hebben betrekking op twee soorten klanten. Het gaat enerzijds om polisgegevens van ongeveer 260.000 mensen die in de afgelopen vijf jaar bij Allianz Global Assistance een reisverzekering, fietsverzekering of autopechverzekering hadden afgesloten. Anderzijds betreft het de gegevens van klanten van autodealers en leasemaatschappijen waarvoor Allianz de administratie van de pechhulp regelt. Het gaat om twee miljoen kentekens en voertuigmodellen.

Klassieke kraak

"We beschouwen het voorval als een potentieel risico"

De informatie was opgeslagen in een kluis van Allianz op een externe locatie. Het is niet bekend of de criminelen specifiek uit waren op de back-ups in de kluis, of dat het hen gewoon om de kluis was te doen. ‘We beschouwen het voorval als een potentieel risico waarbij gegevens naar buiten kunnen komen. Het is een klassieke kraak waarbij fysieke back-up banden zijn ontvreemd’, aldus de zegsman. 

De verzekeraar brengt zijn klanten vanaf in september op de hoogte van het voorval en van de mogelijke risico’s, zoals phishing en fraude. Er zijn nog geen meldingen van datamisbruik bekend, aldus de woordvoerder. Het datalek is ook gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Meerdere back-ups per dag

Volgens de woordvoerder zijn geen gegevens verloren gegaan en de dienstverlening heeft niet geleden onder het voorval. Hij vertelt dat het Amsterdamse bedrijf meerdere back-ups per dag maakt. Allianz Global Assistance heette vroeger Mondial Assistance en is onderdeel van de wereldwijde verzekeraar Allianz. Een ander onderdeel, de zakelijke verzekeringstak, biedt cyberverzekeringen. Daarbij kunnen klanten zich beschermen tegen schade door cyberincidenten. De woordvoerder kon niet melden of deze verzekering het voorval van de gestolen kluis zou hebben gedekt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-10-25T10:51:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.