Managed hosting door True

Oud systeem overeind houden kost 15 miljoen euro

Uitstel systeem kost fiscus 4 miljoen per maand

Belastingdienst fiscus

De Belastingdienst stelt de invoer van een nieuw toeslagensysteem uit. Dat uitstel kost de fiscus maandelijks 4 miljoen euro. Daar bovenop moet de Belastingdienst eenmalig 15 miljoen euro uittrekken om het oude systeem in 2011 overeind te houden. Dit blijkt uit een halfjaarrapportage van de Belastingdienst.

De ontwikkeling van het nieuwe toeslagensysteem heeft de Belastingdienst sinds 2008 al 170 miljoen euro gekost. Getronics PinkRoccade kreeg de klus in 2007 gegund. Dit contract vertegenwoordigde een waarde van 18 miljoen euro. Getronics PinkRoccade zou voor eind 2008 opleveren, maar de implementatie van het systeem werd uitgesteld.

In april 2010 is begonnen met het synchroniseren van de oude systemen met het nieuwe toeslagensysteem, maar dit proces wordt op z'n vroegst pas afgerond in de loop van 2011. Gevolg: 4 miljoen extra kosten per maand en een uitgave van 15 miljoen euro om het oude systeem in 2011 overeind te houden.

Risico's minimaliseren

De Belastingdienst kan op dit moment nog niet aangeven wanneer het nieuwe toeslagensysteem live zal gaan. De dienst rekent op het opduiken van problemen in de testfase en kinderziektes in applicaties wanneer ze eenmaal in productie gaan. Bovendien heeft de dienst zelf veel last van kouterwatervrees. In de halfjaarrapportage staat namelijk: ‘Als het nieuwe systeem eenmaal ‘live' is, is er geen weg meer terug.' Door de oude systemen en het nieuwe systeem eerst parallel te laten draaien, wil de Belastingdienst de risico's minimaliseren.

Ook kampt de Belastingdienst met het probleem ‘tijd'. Zo vreest de organisatie veel tijd kwijt te zijn met het handmatig bestrijden van uitval. Daarnaast voorziet de fiscus capaciteitsproblemen wanneer het nieuwe toeslagensysteem live gaat. ‘De introductie van een nieuw systeem, hoe goed ook, zal bij burgers leiden tot vragen en daardoor tot extra druk op de dienstverlening.'

Totale kostenpost

Vooralsnog is uitbesteding aan externe leveranciers de grootste kostenpost voor de Belastingdienst. Van 2008 tot en met 2010 werd hiervoor 95 miljoen euro uitgetrokken. In totaal werd er voor 35 miljoen euro aan ontwikkel- en bouwkosten gemaakt. Inhuur van externen kostte de Belastingdienst al 23 miljoen euro en voor investeringen in hardware en software betaalde de fiscus 11 miljoen euro. Tot nog toe trok de Belastingdienst 6 miljoen euro uit voor communicatie, voorlichting en opleidingen, wat het totaal tot en met 2010 op 170 miljoen euro brengt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

let op: Getronics en Getronics PinkRoccade zijn verschillende bedrijven! Het is dus niet Getronics wat de opdracht verkreeg!

Wordt er nu een voldoende functionerend bestaand systeem vervangen door een onvoldoende functionerend nieuw systeem?

Wacht! Er is nog een ander project wat ongeveer net zo duur is:
http://vorige.nrc.nl/nieuwsthema/belastingdienst/article1855602.ece/Weer_nieuwe_problemen_voor_Belastingdienst

http://vorige.nrc.nl/economie/article2564959.ece/ICT-kosten_overheid_154_miljoen_hoger

ETM kost (tot nu toe) minimaal net zoveel als het nieuwe Toeslagen!

De enige manier om dit leed van de tafel te vegen, is een eenvoudiger belastingstelsel. Weg met al die subsidies, bijtellings and andere shit. Anders komt het nooit, and once again: noooooooiiiiiiit en nooit goed en overal verliezen we allemaal geld.
Het is goed voor de werkgelegenheid.

Jammer om te lezen dat zoveel geld van ons allen verspild wordt! Verkeerde software, (blijkbaar) onkundige mensen, teveel politiek in de beslissingen, dubieuze aanbestedingen, ...

Ik kan me niet voorstellen dat je iedere keer zulke foute keuzes maakt. Die IT-ers bij de Belastingdienst zullen echt niet allemaal idioten zijn. Of architecten zitten er iedere keer volkomen naast, omdat ze een veel te hoog ambitie niveau nastrefen - meer flexibiliteit maakt minder eenvoudig; kortom te ingewikkeld doen - of het mangement luistert niet naar de adviezen van de architecten. Wordt binnen zo'n organisatie er ook iemand op afgerekend?

In 2007 kon de belastingdienst kiezen uit proven technologie of nieuw en spannende technologie. Je mag raden welke het geworden is ... Helaas speelt er van alles mee bij dit soort beslissingen en is het aanbieden van de beste en meest passende oplossing niet een garantie voor het mogen uitvoeren ervan. Naar mijn mening zijn er in het aanbestedingstraject beloften gedaan die nooit waar gemaakt konden worden. De problemen die zich voordoen zijn namelijk niet een verrassing en waren op voorhand te voorspellen. Dit gebeurt veel vaker, mij verbaast het dat een dienstverlener daar helemaal niet op afgerekend lijkt te worden. Want aan wie zijn die 150 miljoen betaald (ipv 18!). Wat me ook opvalt is dat op dit moment alle problemen worden afgeschoven op ingewikkeldheid van het systeem, veel te veel regels, te veel veranderingen etc. Dat is lang niet altijd terecht, en is voor toeslagen volgens mij helemaal niet van toepassing, zoveel is er op dat gebied niet veranderd en zo moeilijk zijn de regels om te beginnen ook al niet. Na aanleiding van het oude systeem was precies bekend wat de moeilijke punten zijn, die fouten hadden niet nog een keer gemaakt hoeven worden...Het "oude" systeem heeft zijn nukken maar voor 180 miljoen had je het heel goed kunnen verbeteren. En een aantal verbeteringen zijn waarschijnlijk ook uitgevoerd aangezien het systeem nog steeds gebruikt moet worden, dus hoe nodig is het vervangen nu eigenlijk nog?

Gast 28-12-2010 14:00 noemt als mogelijke oorzaken onder andere '(blijkbaar) onkundige mensen'. Als ex-externe Belastingdienst IT-er wil ik er nadrukkelijk op wijzen dat men daar beslist niet de uitvoerende IT-ers, zoals ontwerpers, bouwers en testers onder mag rekenen.
Deze, maar ook andere projectmedewerkers, wordt keer op keer het IT-leven en -werken moeilijk gemaakt doordat men (lees: de hogere echelons totaan Den Haag inclusief de politiek aan toe) altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Als klap op de vuurpijl wordt van tijd tot tijd - om maar weer eens extra zand in de machines te strooien - bedacht om de externen er maar weer eens (bijna) allemaal uit te gooien (in 2009); om te bezuinigen. Tja, uitermate frusterend voor het belasting betalende volk en waarschijnlijk nog het meest voor alle mensen waarvoor ik hier een lans tracht te breken. Dat zijn namelijk ook gewone hardwerkende en belasting betalende mensen zoals u en ik.
Hopelijk komt er spoedig eens, heel spoedig, een langdurige en kundige aansturing door de belastingdiensttop, die op hun beurt aangestuurd wordt door een vakkundig panel namens de onvermijdelijke politiek.
De beste wensen dus voor 2011 (en de jaren daarna).

Het klopt wel dat Getronics en PinkRoccade niet meer hetzelfde zijn, maar dat was wel degelijk het geval toen de aanbesteding bij de Belastingdienst in 2007 plaatsvond. De partijen zijn in 2009 uit elkaar gegaan (zie eigen Computable artikel!).

Wat is dit onzorgvuldig geschreven en vervolgens aangepast.

Helaas is men bij de overheid niet altijd even kostenbewust bezig. Het zou goed zijn als er meer resultaat gerichte SLA's afgesproken worden en er meer aan IT Asset Management wordt gedaan. Uiteraard zal men in de toekomst wel bewuster en zuiniger om moeten gaan met assets in het algemeen en dus ook met IT assets. Dat een groep mensen dit niet prettig zal vinden, is ook een duidelijke zaak.

Helaas is de overheid niet altijd even kostenbewust bezig. Het zou goed zijn als er meer prestatie gerichte SLA's afgesproken worden en er meer aan IT asset management wordt gedaan. Kortom men dient meer verantwoordelijkheid te nemen voor gedane en toekomstige investeringen. In de toekomst zal men wel bewuster om moeten gaan met assets in het algemeen en dus ook IT assets in het bijzonder. Een groep mensen zal deze ontwikkeling van zuinig omgaan met assets niet prettig vinden, maar deze broodnodige trend zal zich toch doorzetten.

Het probleem zit hem niet in de kundigheid van de interne IT-ers bij de Belastingdienst, maar in het niet hebben van vakbekwaam management (met voldoende IT kennis). In de hoop goedkoper (en sneller) te kunnen werken wordt er door het management aan de markt uitbesteed (interne IT-ers hebben te weinig macht om dit tegen te houden / worden niet gehoord / argumenten worden gebagatelliseerd). Het management van B/CICT (de automatiseringstak van de Belastingdienst) verwacht zo de interne complexheid (te veel verschillende schakels in de voortbrengingsketen) op te lossen, echter, keer op keer vergist men zich in het feit dat je een intern probleem niet kunt oplossen door extern te laten ontwikkelen (eerst zelf gesmeerd werken en je processen beheersen, dan pas uitbesteden). De externe partij tijdens het project vanzelf geconfronteerd met de stroperige manier van werken binnen B/CICT, de vele schakels en dit heeft altijd een kostenverhogend & vertragend gevolg. Niet geheel dus alleen de schuld van Getronics PinkRoccade (alhoewel iedereen wel kan raden hoe opportunistisch een commercieel gedreven organisatie werkt.... goedkoop aanbieden, klant scoren, probleem komt vanzelf en dus ook meer geld).....

Typisch geval van Technology Debt. Krediet kost geld.

Penny wise, Pound foolish.

Vacatures bij Belastingdienst

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-12-27T14:06:00.000Z Sander Hulsman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.