Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Trage adoptie van kunstmatige intelligentie

18 januari 2019 - 07:353 minuten leestijdActueelSoftware & DevelopmentSalesforce
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De adoptie van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) door het bedrijfsleven verloopt bijzonder traag. De praktische toepassing valt tegen. Dat zei Reinier van Leuken, solution engineer bij Salesforce, tijdens de Dag van de Data & Technologie in Jaarbeurs Utrecht. Volgens deze data scientist, die zich heeft gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, zijn er maar weinig voorbeelden van werkende toepassingen. Hij komt in de praktijk nauwelijks ‘use cases’ tegen die echt operationeel worden.

De meest succesvolle toepassingen richten zich nog op de consument. Hierbij valt te denken aan natuurlijke taalverwerking. Dankzij computer vision zijn foto’s en video snel te analyseren. Ook gepersonaliseerde suggesties (klanten die dit product kochten, schaften ook … aan) zijn gemeengoed geworden. Maar het aantal zakelijke toepassingen is schaars. Nog maar weinig bedrijven gebruiken ai om te bepalen op welke leads ze hun sales moeten richten. Of welke producten onder de aandacht moeten worden gebracht.

Van Leuken noemde ook een aantal redenen waarom het zo stroef loopt. ‘Veel bedrijven hebben een enorme puinhoop van hun data gemaakt,’ zei hij. Ze hebben een ‘data lake’ vol ongestructureerde data. Van Leuken relativeerde ook de hype rond ai. De basisideeën zijn al behoorlijk oud. Van echte doorbraken, met name bij de algoritmes, is geen sprake. Ook het vertrouwen is nog een issue.

Salesforce heeft het platform Einstein met ai gericht op ‘customer relationship management’. Daarbij heeft Salesforce vertrouwen, transparantie en ethiek hoog in het vaandel staan, stelde Van Leuken. Die uitspraak verleidde dagvoorzitter Jort Kelder tot de vraag wat er ethisch is aan crm-systemen die de drang tot consumeren nog verder opstuwen. Van Leuken had duidelijk niet gerekend op die vraag. 

Formule 1

Sneller van reactie was oud-Formule 1-coureur Robert Doornbos die het belang van data in de autosport onderstreepte. Data zijn cruciaal om een pitstop onder de twee seconden te houden. Sensoren geven aan wanneer de banden erop zitten. Een F1-wagen bevat tweehonderd sensoren die per seconde 3 terabyte aan data naar een centrale sturen. ‘Honderd nerds bestuderen continu deze enorme gegevensstroom. Ze zien meteen of er bijvoorbeeld problemen met het differentieel zijn,’ aldus Doornbos tijdens de Dag van de Data. Volgens hem zijn deze nerds volledig gefixeerd op data. ‘Ze weten vaak niet ineens wie uiteindelijk de race heeft gewonnen.’ Bij een team als Red Bull Racing houdt meer dan de helft van de zeshonderd medewerkers zich met data en software bezig.

Doornbos ging ook uitgebreid in op de risico-afwegingen die coureurs moeten maken. Het omgaan met risico’s stond ook centraal in de keynote van Brenno de Winter, auteur van de Survivalgids voor de Digitale Jungle. Risicoanalyse kan vrij simpel, stelt hij. Bij de methodiek van failure mode and effects analyses (fmea) wordt gekeken naar de manieren waarop dingen fout kunnen gaan. Deze worden ingeschat en van een waarde voorzien. 

Meer over

Kunstmatige intelligentieSalesforce

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Artificial intelligence security artificiële intelligentie beveiliging kunstmatige intelligentie
    OpinieData & AI

    Op voorsprong met ai en ml én bestaande data

    ActueelData & AI

    Banken kennen risico’s van ai te weinig

    Brein artificiële intelligentie AI
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Hoe ai (met hulp) de wereld gaat veroveren

    Big Data
    ActueelData & AI

    ISO-norm voor ai en big data op komst

    ActueelData & AI

    EU gaat Europese ai met miljarden ondersteunen

    OpinieGovernance & Privacy

    Als je ai niet begrijpt, kun je het ook niet benutten

    4 reacties op “Trage adoptie van kunstmatige intelligentie”

    1. René Civile schreef:
      18 januari 2019 om 14:09

      Gelukkig!

      Hopelijk laat het bedrijfsleven zich niet weer vangen door hype 8.9 van de serie, genaaid door commercie.

      Alles wat digitaal is, wat mij betreft dan, is afhankelijk, om uberhaupt te kunnen functioneren, van vooraf gedefineerde waarde. Elke programmeur is daarvan afhankelijk, er is geen machine denkbaar die zou kunnen functionere zonder dat. Vooraf gedefinieerde waarde betekend vervolgens ook nog iets anders.

      100% Voorspelbaarheid

      Dat geld uiteraard ook voor wat met noemt, artificial intelligence. Vanuit mijn beleven is ai niet intelligent omdat de outlines, de manier van functioneren, de servers, geheugen, cpu, en elke denkbare bijkomende denkbare artikel, gehanteerde methode, professional, exact dient te zijn. Volkomen voorspelbaar.

      Iets wat geconstrueerd en geprogrammeerd moet worden om te funtioneren, is niet artificial/kunstmatig. Hoogsten dat het beoogde functioneren wordt gepresenteerd alsof dit een vervanging zou kunnen zijn van menselijk functioneren. Ook dat kan niet binnen de ai. Je zult, om ai te kunnen laten functioneren, eerst heeeeeeel veel data aan moeten leveren. Kijk, wederom, vooraf gedefinieerde waarde.

      Want je zou toch niet willen dat jou zou overkomen met ai/kunstmatige intelligentie, wat facebook gebeurde toen ze twee volkomen autonome ai chatbots met elkaar lieten communiceren met vooraf geprogrammeerde menselijke normen en waarden en kennis. De ai researchers ontdekte dat de twee chatbots volkomen onverklaarbaar, een eigen communicatie, voor mensen totaal onbegrijpelijke manier van communicatie, hadden ontwikkeld. Na twee weken hebben de researchers de chatbots uitgeschakeld.

      Ai wordt, m.i. gewoon overrated gehyped om weer een nieuwe commerciele incomstenbron te creeeren. Op zich heb ik daar geen moeite mee. Maar ga nou geen dingen roepen die gewoon niet kloppen en vooral als je klanten en geestverwanten nodig hebt. Zeg dan gewoon dat je geld en omzet nodig hebt…. voor het gewin. Want als je digitale automatisering voor iets kunt gebruiken, dan is het precies volgens de eeuwenoude essentie en principes van automatiseren.

      Winst!

      Login om te reageren
    2. KJ schreef:
      20 januari 2019 om 07:36

      Goh het lijkt de blockchain wel!

      Login om te reageren
    3. dino schreef:
      20 januari 2019 om 22:49

      Stroefheid alom want bedrijven hebben “een ‘data lake’ vol ongestructureerde data”.
      Daar kan AI blijkbaar nog niet zoveel mee 😉
      Hoe gaat het trouwens met de adoptie van gewone intelligentie ?

      Login om te reageren
    4. Ewout Dekkinga schreef:
      22 januari 2019 om 12:09

      Vreemd verhaal, er zijn voldoende aansprekende voorbeelden van AI alleen ziet Salesforce dat niet omdat er geen gebruik gemaakt wordt van hun platform. Je CRM bij Salesforce onderbrengen is dan ook alsof je het klantenbestand aan de concurrent geeft.

      Artificial Instinct weet wanneer een zaakje stinkt, als Brenno zijn visie omdraait dan weet hij dat spijt het gevolg is van voortschrijdend inzicht. Monte Carlo modellen geven conservatief de kosten van een risico aan ten opzichte van de winst, als snelheid je doel is dan moet je niet teveel aandacht aan het nut van een rem geven.

      Ooit heb ik hier eens wat over OODA-loop geschreven want feitelijk is een coureur als een jachtvlieger, beiden maken hun afwegingen op basis van instinct en niet zo zeer intelligentie. Robert Doornbos vergeet te vertellen dat de concurrentie meekijkt, zodra een auto niet optimaal presteert dan zullen zijn concurrenten daar gebruik van maken.

      Ach ja, voor René is bewijs uit het ongerijmde halen middels moderne datasynthese als vloeken in de kerk want alles is 100% voorspelbaar. Dat Darwin daar wat anders over dacht op basis van onderzoek naar veranderende omstandigheden en het vermogen van sommige diersoorten om zich daarop aan te passen is te (r)evolutionair.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs