Managed hosting door True

Rijenradar toont wachtrijen Amsterdamse musea

City-marketingorganisatie Amsterdam Marketing en de gemeente Amsterdam starten een proef met Rijenradar. De mobiele website geeft bezoekers realtime-informatie over de wachtrijen van populaire musea zoals het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en het Anne Frank Huis. De pilot duurt drie maanden. De gemeente steekt 20.000 euro in het project.

Er wordt gekeken of inzicht in wachttijden een bijdrage kan leveren aan het spreiden van bezoekers over de stad en de regio. Ook moet betere informatie over wachttijden de ervaring van bezoekers verbeteren.
Amsterdam zegt met de Rijenradar een wereldwijde primeur in handen te hebben. Projectleider Nico Mulder vertelt aan Computable dat de proef laagdrempelig is gestart. 'Op dit moment gaat het om een old school-oplossing. De musea leveren data over wachttijden aan en die komen binnen in de back-end van onze website.' Webbureau Axendo heeft de Rijenradar en de Engelse variant Livelines ontwikkeld.

Mulder vertelt dat musea elk hun eigen manier hebben om wachtrijen te bepalen. 'Ze kijken bijvoorbeeld hoe lang de rij is en weten aan de hand van de afstand tot de kassa en ervaring wat de wachttijd is. Die geven ze vervolgens aan ons door.'
Op dit moment kunnen bezoekers nog niet direct reageren of de opgegeven wachtrijtijd klopt. Er zijn wel mogelijkheden voor feedback ingebouwd. 

De pilot is in de eerste drie maanden gericht op het doormeten van het internetverkeer naar de Rijenradar. Zo wordt bezoekgedrag en gebruik gemonitord. Daarvoor worden analysetools als Hotjar, Google Analytics en tools van Axendo ingezet. Als het click-gedrag van toeristen in kaart is gebracht wordt bepaald hoe het project verder vorm krijgt. Het is de bedoeling dat de groep van tien musea dan wordt uitgebreid.



Beacons en video-analyse

In de toekomst wordt er ook gekeken naar meer technische toepassingen, zoals beacons en analyse van videobeelden. Mulder vertelt dat de gemeente daar al ervaring mee opbouwt in het gebied van de Amsterdam Arena. Daar wordt in en rond het voetbalstadion, winkels, bioscopen en concertzalen met technische middelen gewerkt om de mensenmassa te monitoren.

De pilot Rijenradar is vanuit Amsterdam Marketing geïnitieerd. De partij die bekend is van de campagne Iamsterdam, wil de toestroom van toeristen in de stad beter spreiden en samen met de gemeente zorgen dat toeristische gebieden leefbaar blijven en bijvoorbeeld wachtrijen minder overlast bezorgen voor omwonenden.

Er wordt bijvoorbeeld ook gewerkt aan websites met meer informatie over wijken en bezienswaardigheden buiten het centrum van de stad en in de omgeving, zoals Zandvoort, Volendam en Muiderslot. Om die buurten en plekken te ontdekken, werkt het bureau voor citymarketing bijvoorbeeld aan een game waarbij deelnemers punten kunnen halen als ze bepaalde hotspots bezichtigen. 'Daar hangt dan ook weer een prijsvraag aan', legt Mulder uit.  

Deelnemers

De deelnemers aan de Rijenradar zijn op dit moment: Van Gogh Museum, Anne Frank Huis, Rijksmuseum, Heineken Experience, Scheepvaart Museum, Tropenmuseum, Eye Filmmuseum, Cobra Museum, Frans Hals Museum en Rembrandthuis.

Eerder stond in het bericht dat de gemeente 200.000 euro aan het project bijdraagt. Dat klopt niet. Het gaat om 20.000 euro. De tekst is aangepast. 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6002561). © Jaarbeurs IT Media.
?

Partnerinformatie
 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Het Scheepvaartmuseum is deelnemer aan de pilot van Rijenradar.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×