Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Onzekere tijden veranderen agenda CIO

24 mei 2017 - 09:104 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieHarvey NashKPMG
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

De technologische strategie van bedrijven in het algemeen en de agenda van de cio in het bijzonder veranderen ingrijpend door de huidige technologische ontwikkelingen. Bovendien heeft ook de geopolitieke onzekerheid almaar meer invloed op de koers die bedrijven varen. Dat blijkt uit de laatste CIO Survey van KPMG en Harvey.

Navigating Uncertainty, dat is niet mis te verstane titel die KPMG en Harvey Nash aan hun nieuwste rapport gaven. De consultants ondervroegen er bijna 4.500 CIO’s voor uit 86 landen. Volgens het onderzoeken vindt bijna twee derde van de ondervraagden dat het politieke, zakelijke en economische klimaat in de wereld almaar minder voorspelbaar wordt. Met 63 procent zitten de Belgische en Nederlandse it-managers hier trouwens precies op het wereldwijde gemiddelde.

Meer dan zestig procent van de ondervraagden stelt ook dat projecten almaar complexer worden. Het antwoord op die onzekerheid zijn almaar flexibelere technologieplatformen, ingekrompen budgetten en grote investeringen in cyberveiligheid. Vergeleken met vorig jaar vinden cio’s het nu belangrijker om consistente en stabiele it-performance te leveren, innovatieve nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en kosten te besparen en efficiënter te werken. Aan een beter engagement met klanten of prospecten hechten ze nu minder belang, net zoals aan de succesratio van projecten.

Nog een kopzorg blijven de personeelstekorten in de it. Zeker mensen die met big data en analytics kunnen omgaan, zijn schaars én gewild. Ook businessanalisten en enterprise architecture-specialisten hebben de jobs voor het uitkiezen. Het blijkt trouwens ook dat het glazen plafond in de it-wereld hardnekkig is. Slechts negen procent van de senior it-leiders zijn van het vrouwelijke geslacht, precies evenveel als vorig jaar. 

Digitale strategie

In ongeveer 41 procent van de bedrijven is er nu een breed omvattende digitale strategie opgesteld. Dat is een stuk meer dan in 2015 (27 procent) en 2016 (35 procent).

Intern verzet tegen verandering zien de meeste cio’s trouwens als grootste hinderpaal voor die strategie, veel meer dan bijvoorbeeld budgetperikelen. Om digitale innovatie aan te wakkeren, willen de meeste bedrijven (54 procent) meer tijd spenderen aan innovatieprojecten. Ook het samenwerken met kennisinstituten staat hoog op de agenda (52 procent). Tegelijk stelt 88 procent dat hun bedrijf nog niet ten volle profiteert van de digitale strategie. In een kwart van de bedrijven wereldwijd is al een chief digital officer aan de slag, in Nederland is dat in 27 procent van de bedrijven, in België zelfs 36 procent

Om de agility en de reactiesnelheid van de organisatie verder op te krikken, kijken de meeste cio’s naar het implementeren van agile-methodologieën. Het toevoegen van cloud- en as-a-service-oplossingen scoort ook hoog. De it-budgetten blijken ook flink te stijgen, zowat 79 procent van de cio’s mocht zich dit jaar op een budgetverhoging verheugen. België en Nederland blijken wat dat betreft trouwens fiks onder het gemiddelde te zitten. Bij ons zijn het maar respectievelijk 38 en 39 procent van de ondervraagden die een groter budget kregen. 

De robots komen

Een reden dat de budgetten wereldwijd stijgen, is waarschijnlijk omdat het aantal cyberaanvallen sterk toeneemt. Bijna één op de drie respondenten zei dit jaar met cyberaanval te maken hebben gehad. België en Nederland scoren hier hoger, met respectievelijk 42 en 51 procent. Ter vergelijking: in 2014 was dit maar één op vijf.

Een op drie it-leiders is ondertussen bezig met het investeren in of plannen van digitale arbeidskrachten, in grote bedrijven ligt dit nog een stuk hoger dan in de kleinere ondernemingen. In België en Nederland ligt dat nog hoger, met 42 en 43 procent. Meer dan een kwart (27 procent) van de ondervraagden denkt dat robots vooral goed zijn om de kwaliteit van het werk te verbeteren. Dat is minder dan de 24 procent die vooral efficiëntie-voordelen ziet.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Geen oog hebben voor
    ActueelCarrière

    KPMG/Harvey Nash: Cio verliest zicht op it-uitgaven

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs