Albert Heijn gebruikt ai voor dynamische kortingen

Supermarktketen wil voedselverspilling tegengaan

Albert Heijn start een proef om gevogelte- en visproducten waarbij de houdbaarheidsdatum bijna verloopt met korting aan te bieden. Dit gebeurt op basis van kunstmatige intelligentie. Via de test wil de supermarktketen voedselverspilling tegengaan.

De proef draagt de naam ‘dynamisch afprijzen’. In een locatie in Zandvoort worden gevogelte- en visproducten automatisch afgeprijsd op basis van de houdbaarheidsdatum. Hierbij wordt de korting steeds hoger naarmate de houdbaarheid korter wordt.

Het algoritme berekent de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen. Het houdt hierbij rekening met locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel.

Bij de producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de reguliere prijs en afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum.

Voedselverspilling

Albert Heijn zegt dat voedselverspilling een belangrijk thema is in hun duurzaamheidsstrategie. Zo werkt het in de winkels met de ’35 procent weggooien is zonde'-kortingstickers en gaat het de samenwerking aan met voedselbanken of restaurants.

Albert Heijn heeft zich voor de dynamisch afprijzen-proef laten adviseren door antiverspillingsbedrijf Wasteless.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-05-21T11:28:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.