Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Hulpsystemen bij autorijden nog gevaarlijk’

29 november 2019 - 10:58ActueelInnovatie & TransformatieOnderzoeksraad voor Veiligheid
Diederik Toet
Diederik Toet

Noodremsystemen, adaptive cruise control en andere elektronische ondersteuning bij het autorijden leveren vaak meer risico op dan bedoeld. Dergelijke systemen zijn nog niet uitontwikkeld, bestuurders hebben er onvoldoende kennis van en de eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid na tweeënhalf jaar onderzoek.

Rijhulpsystemen, zoals cruise control die zich automatisch aanpast aan de verkeerssituatie, werken nieuwe verkeersveiligheidsrisico’s in de hand. Deze risico’s worden onvoldoende onderkend en beheerst, schrijft de raad, een zelfstandig bestuursorgaan dat op eigen initiatief onderzoek doet naar veiligheidsvraagstukken. Gisteren presenteerde de organisatie haar eindrapport over verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer.

Alertheid

Een van de risico’s van rijhulpsystemen is de afnemende alertheid bij de bestuurder, aldus de onderzoekers. De bestuurder moet het proces in de gaten houden en ingrijpen wanneer nodig. Maar automatisering maakt juist minder alert. Je gaat vertrouwen op de systemen, maar wordt op jezelf teruggeworpen als er iets misgaat. Bij de levering van een nieuwe auto krijg je bovendien te weinig informatie over de werking en beperking van de rijhulpsystemen.

Daarnaast heeft de overheid onvoldoende toezicht op de werking van nieuwe systemen, menen de onderzoekers. Hierdoor zou het onduidelijk zijn of de systemen daadwerkelijk doen waarvoor ze zijn bedoeld en wat hun effect op de verkeersveiligheid is. Dit komt deels doordat de politie de gegevens na een ongeval meestal niet kan uitlezen. ‘Door te leren van ongevallen, incidenten en gebruikerservaringen kunnen innovaties de verkeersveiligheid aantoonbaar verbeteren’, staat in het rapport.

Wetgeving

De wetgeving laat ook te wensen over, schrijft de raad. ‘Er is wel nieuwe wetgeving in ontwikkeling voor de toekomstige zelfrijdende auto, maar heel beperkt voor de huidige generatie rijhulpsystemen.’ Het zou ‘echt nog verre toekomst’ zijn voordat auto’s helemaal autonoom de weg op mogen. 

Volgens de raad is ongeveer de helft van de nieuwe auto’s voorzien van rijhulpsystemen, in het jargon Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd. Doordat de systemen werken op basis van eigen waarneming en eigen beslissingen, beschouwen de onderzoekers auto’s als rijdende computers.

Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    UvA en TomTom openen ai-lab voor autonoom rijden

    ActueelLogistiek

    Ansys en BMW simuleren testen autonoom voertuig

    ActueelCloud & Infrastructuur

    BMW schakelt met DXC voor autonoom rijden

    Eén reactie op “‘Hulpsystemen bij autorijden nog gevaarlijk’”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      2 december 2019 om 08:23

      Een ding is zeker als je naar het verleden kijkt. Of het nou om sjoemel diesels gaat of pickup trucks die bij aanrijding spontaan in brand vliegen. In de auto industrie gaat het uiteindelijk maar om een ding: zoveel mogelijk geld verdienen

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs