Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vertrouwen in kunstmatige intelligentie groeit

06 oktober 2020 - 08:013 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Bijna de helft van de consumenten heeft vertrouwen in ai-gebaseerde interacties met organisaties. Aan de andere kant vinden meer klanten dan vroeger dat ondernemingen niet transparant genoeg zijn over de data die ze verzamelen. Dat blijkt uit een onderzoek van Capgemini.

Capgemini ondervroeg voor zijn onderzoek ruim achthonderd organisaties en 2.900 consumenten. Daarin werd gepeild naar het vertrouwen van het grote publiek in ai en de ethische kwesties die hiermee gepaard gaan. Naarmate het gebruik van ai-gedreven innovaties zoals gezichtsherkenning toeneemt, komen die ethische kwesties immers steeds meer onder de juridische en maatschappelijke loep te liggen.

Vandaag de dag zegt bijna de helft van de consumenten dat ze vertrouwen hebben in ai-gebaseerde interacties met organisaties, tegenover dertig procent in 2018. Klanten verwachten echter ook dat ai-systemen hen de resultaten duidelijk uitleggen en dat organisaties verantwoording afleggen als hun ai-algoritmen fout gaan

Meer organisaties werken ook aan het afdwingen van een ethisch handvest en het bewustzijn over ethische vooroordelen en transparantie is verbeterd. De verantwoording is echter nog steeds fragmentarisch: slechts 53 procent van de organisaties heeft een leider die verantwoordelijk is voor de ethiek van ai-systemen en slechts de helft van de organisaties heeft een vertrouwelijke manier om klanten en/of medewerkers de kans te geven ethische kwesties met ai-systemen aan de orde te stellen.

Bijna zestig procent van de organisaties heeft met juridische onderzoek te maken gekregen en 22 procent heeft in de afgelopen twee tot drie jaar te maken gehad met een negatieve reactie van klanten als gevolg van beslissingen die door hun ai-systemen zijn genomen. Bijna veertig procent van de klanten zegt ook dat ze voor een menselijke interactie zullen kiezen als ze zo een negatieve ai-ervaring meemaken. Consumenten zijn eveneens van mening dat organisaties niet genoeg doen aan een aantal belangrijke ethische kwesties: het aandeel van klanten die geloven dat organisaties volledig transparant zijn over hoe ze hun persoonlijke gegevens gebruiken, is gedaald van 76 procent in 2019 tot 62 procent nu.

Aanbevelingen

Op basis van deze bevindingen en thema’s worden in het rapport enkele belangrijke aanbevelingen voor organisaties belicht om een ethisch robuuste ai op te bouwen. Daaronder de aanbeveling om ai proactief in te zetten om duurzaamheidsdoelstellingen te behalen en de raad om de ai-ervaring zo menselijk mogelijk te maken. Tegelijk moet er ook menselijk toezicht op de ai-systemen blijven. Bovendien moet er ook absolute zekerheid zijn over de technische robuustheid van de ai-systemen. Tot slot moet aan de klanten de mogelijkheid geboden worden om de controle te behouden over hun eigen privacy wanneer ze met ai in contact komen.

Op zich zijn al deze maatregelen prima, maar in het geheel niet voldoende, zegt Capgemini. Ze moet ook gesteund worden door sterk leiderschap, goed bestuur en deugdelijke interne processen.

Meer over

BiometrieKunstmatige intelligentiePrivacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    labo onderzoek microscoop
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM bouwt slim chemielab met kunstmatige intelligentie

    ActueelInnovatie & Transformatie

    LUMC opent kenniscentrum kunstmatige intelligentie

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waar staat kunstmatige intelligentie in 2020?

    Artificial intelligence security artificiële intelligentie beveiliging kunstmatige intelligentie
    OpinieData & AI

    2019 is het jaar van kunstmatige intelligentie

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Kunstmatige intelligentie maakt basilicum lekkerder

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Extreme Networks wedt op kunstmatige intelligentie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs