Managed hosting door True

Zorgen over misbruik locatiegegevens

Nederlanders na Japanners minst bereid om locatiedata te delen

wi-fi

Consumenten zijn bezorgd dat bedrijven misbruik maken van verzamelde locatiegegevens. Vooral onder Nederlanders is het wantrouwen groot. Na Japanners zijn Nederlanders het minst bereid om hun locatiegegevens te delen.

Dat blijkt uit internationaal onderzoek van de Amsterdamse leverancier van ict-oplossingen voor locatiediensten Here Technologies. Aan het onderzoek werkten achtduizend respondenten uit acht landen mee. Onder die groep zijn ruim duizend Nederlanders.

16 procent van de Nederlanders vindt dat zij volledige controle hebben over hun locatiegegevens. Ook blijkt dat Nederlanders hun locatiegegevens liever delen voor financiële voordelen dan voor de toename van verkeersveiligheid. Volgens de onderzoekers is er een fundamentele heroverweging nodig om mensen vertrouwen te geven in nieuwe diensten die gebruikmaken van locatiegegevens, zoals autonome auto's en drone-leveringen.

Here: 'Slechts 20 procent van de ondervraagden heeft het gevoel dat ze volledige controle hebben over hun persoonlijke locatiegegevens. En 44 procent van de respondenten deelt onbedoeld locatiegegevens met apps en serviceproviders, ondanks pogingen om de toegang te beperken. Twee op de vijf mensen deelt locatiegegevens met meer apps dan zij dachten.

Gestrest of kwetsbaar

"Ongeveer 70 procent gaf aan toegang te zullen verlenen tot een datacollector als ze weten waar hun locatiegegevens voor nodig zijn, waarvoor ze worden gebruikt en dat ze veilig worden beschermd, opgeslagen of systematisch worden gewist"

Ruim driekwart (76 procent) van de ondervraagden voelt zich gestrest of kwetsbaar door hun locatiegegevens te delen. Onvoldoende controles voor het beheer van persoonsgegevens, in combinatie met een gebrek aan transparantie van apps en dienstverleners, zijn de belangrijkste redenen waarom de respondenten het gevoel hadden dat er misbruik werd gemaakt van hun vertrouwen. Here: 'Slechts 12 procent van de Nederlanders weet na het delen van de locatiegegevens wat er precies met deze gegevens gebeurt.'

Volgens de onderzoekers zijn consumenten meer bereid tot het delen van locatiegegevens als controles op het beheer van persoonsgegevens en transparantie in orde zijn. 'Ongeveer 70 procent gaf aan toegang te zullen verlenen tot een datacollector als ze weten waar hun locatiegegevens voor nodig zijn, waarvoor ze worden gebruikt en dat ze veilig worden beschermd, opgeslagen of systematisch worden gewist.'

Ze stellen dat evenveel mensen ook toegang zouden verlenen als ze de instellingen gemakkelijker kunnen wijzigen, de toegang tot data zouden kunnen intrekken en hun geschiedenis zouden kunnen verwijderen. 

Privacy als dienst

Volgens het onderzoek staat een meerderheid open voor het gebruik van nieuwe technologieën die helpen hun gegevens te beheren. Ongeveer 63 procent van de respondenten gaf aan gebruik te zullen maken van een privacy service, die de privacy-instellingen zou beheren op basis van hun voorkeuren op elk apparaat dat zij gebruiken. Daarnaast gaf iets meer dan de helft (51 procent) van de respondenten aan dat zij hun privégegevensbeheer zouden toevertrouwen aan een bot op basis van artificial intelligence (ai).

Voordelen

Chief platform officer van Here Technologies, Peter Kürpick: 'Mensen delen locatiegegevens met app-providers vanwege de vele voordelen, of het nu gaat om thuisbezorging van voedsel, een taxi bestellen of het maximale uit social media halen. Maar velen voelen zich ongemakkelijk bij het delen van locatiegegevens. Het gebrek aan vertrouwen is vandaag de dag al problematisch. Het zal alleen maar verergeren als privacy-praktijken gedomineerd zouden blijven door een click-to-consent benadering.'

Nieuwe benadering van privacy

Kürpick vervolgt: 'Autonoom vervoer en andere nieuwe diensten zullen steeds meer tijdgevoelige en m2m-communicatie vereisen. Om mensen ononderbroken toegang tot dit soort diensten te bieden, is een nieuwe benadering van privacy nodig.' Hij stelt dat mensen transparante gebruiksvriendelijke instellingen moet worden geboden die hen in staat stellen toegangsrechten toe te kennen en in te trekken en hun privacy-voorkeuren te beheren, zodat ze beter kunnen controleren wat ze in hun digitale leven delen. 'Voor onze dienstverlening onderzoeken wij privacy-as-a-serviceconcepten. Het is echter ook van het grootste belang dat er over alle branches heen wordt samengewerkt om de juiste oplossingen te ontwikkelen', aldus Kürpick.

Geen vertrouwen in wet- en regelgeving

Andere bevindingen uit het onderzoek zijn onder meer: 

  • Ongeveer 65 procent van de mensen heeft zijn locatiegegevens minstens één keer gedeeld met een app of dienstverlener.
  • Nederlanders zijn, op Japanners na, het minst bereid om hun locatiegegevens te delen. 
  • Hoewel de overgrote meerderheid zich grote zorgen maakt over het delen van zijn locatiegegevens, houdt zij zich niet actief bezig met de desbetreffende instellingen op hun apparaten.
  • Minder dan een vijfde vertrouwt in wet- en regelgeving tegen misbruik van hun locatiegegevens.
  • Minder dan een vijfde vertrouwt erop dat diensten die hun locatiegegevens verzamelen, hun gegevens op de juiste wijze zullen verwerken. 

Bevindingen per land

De ondervraagden voor het onderzoek kwamen uit Australië, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Japan, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Hieruit kwamen de volgende karakteristieken per land naar voren:

  • Australische consumenten zijn terughoudend in het delen van locatiegegevens en maken zich meer dan gemiddeld zorgen over het gebrek aan transparantie. 
  • Brazilianen zijn het meest enthousiast over het delen van locatiegegevens, vooral binnen de context van sociale media.
  • Frankrijk is het land waar de 'privacy paradox' het duidelijkst tot uiting komt - met mensen die zich grote zorgen maken over hun privacy, maar minder geneigd zijn om hier iets aan te doen.
  • In Duitsland is veiligheid van het grootste belang als het gaat om het delen van locatiegegevens. Duitsers beperken de toegang vaker en delen locatiegegevens met minder apps dan het mondiale gemiddelde.
  • De consumenten in Japan zijn het meest bezorgd en beperken de toegang vandaag de dag sterk, maar zij zijn bereid te delen voor meer gemak en tijdwinst.
  • Nederlanders zijn pragmatisch in hun gedrag en waarderen gepersonaliseerde diensten en grotere controle.
  • Britse consumenten zijn het minst beperkend in hun gedrag en minder bezorgd dan anderen.
  • Amerikanen vertrouwen taxibedrijven van alle soorten meer met hun locatiegegevens dan hun overheid.
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Een basiscursus statistiek is hier geen overbodige luxus.

Daarbij " internationaal onderzoek van de Amsterdamse leverancier van ict-oplossingen voor locatiediensten".
Als bron nu niet de meest onafhankelijke.

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-03-05T15:04:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.