Merendeel EU-bedrijven mist digitale competenties

bestand

Ruim de helft (56 procent) van de Europese organisaties beschikt niet over essentiële digitale competenties. Het gaat hierbij met name om de modernisering en transformatie van de it-infrastructuur. Daardoor hebben de bedrijven moeite om belangrijke doelstellingen te behalen. Een nog groter deel (67 procent) geeft aan dat dit gebrek aan digitale vaardigheden een negatieve invloed heeft op de gebruikerservaring.

Dit blijkt uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit in opdracht van het Amerikaans it-bedrijf Riverbed. Vrijwel alle respondenten (98 procent) geven aan dat digitale competenties belangrijk zijn voor omzetgroei, servicekwaliteit, het waarmaken van de bedrijfsmissie, winstgroei/kostenreductie en klanttevredenheid.

Moeilijk meetbaar

"31 procent van de ondervraagden bij EMEA-organisaties geeft aan enkel neutrale of niet-meetbare voordelen te hebben behaald van hun digitale strategie"

Het centrale belang dat bedrijven hechten aan betere digitale competenties bestaat ondanks het feit dat sommige bedrijven hiermee nog geen zinvolle resultaten hebben behaald. 31 procent van de ondervraagden bij EMEA-organisaties geeft aan enkel neutrale of niet-meetbare voordelen te hebben behaald van hun digitale strategie. Dit probleem is met name groot in de gezondheidszorg, waar slechts 56 procent van de respondenten wereldwijd het voordeel ziet van digitale strategieën, in vergelijking met 74 procent in de retailbranche.

Om de competentiekloof te dichten, speelt it een essentiële rol. Organisaties zijn zich er bewust van dat it flexibel moet zijn; 78 procent noemt het moderniseren van it-infrastructuur en transformatie als hun belangrijkste digitale competenties voor het behalen van doelstellingen. Daarnaast kan betere communicatie en samenwerking tussen it en de rest van de organisatie (waar digitale competenties schaars kunnen zijn) de digitale performance en gebruikerservaring significant verbeteren. Een continue focus is hierbij volgens de ondervraagden onmisbaar, dit kan onder meer door het opzetten van een breed opgezet digitaal-competentiecentrum of excellence en/of het aanstellen van een chief digital officer (cdo).

Over het onderzoek

Het onderzoek betreft een deelonderzoek met de focus op de EMEA-regio. De studie komt voort uit een grootschalig onderzoek, gebaseerd op een studie onder meer dan vijfhonderd senior bedrijfs- en overheidsmanagers in Noord-Amerika en de EMEA- en APAC-regio’s. De studie concentreert zich op het bepalen van negen gedragingen en vaardigheden die organisaties helpen hun digitale prestaties te verbeteren, en uiteindelijk hun doelstellingen te behalen. Het onderzoek gaat gepaard met een assessmenttool voor digitale competenties, waarmee gebruikers de competenties en prestaties van hun organisatie kunnen vergelijken met alle respondenten.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

"Het gaat hierbij met name om de modernisering en transformatie van de it-infrastructuur."

Misschien kan 'Mr. Serverless' even duiden hoe ik dit tekort aan digitale competenties moet duiden want ik had de indruk dat we ons niet meer druk hoefden te maken over de infrastructuur. Ik zou één van mijn stokpaardjes over de rode pillen van kostenreductie en de blauwe pillen van innovatie kunnen gaan berijden maar het idee om binnen organisaties een breed opgezet digitaal competentiecentrum of excellence op te zetten wordt nogal lastig als je eerder de 'serverknuffelaars' weggejaagd hebt met het idee dat een uitbesteding van je IT voor winstgroei zorgt.

De legacy (al die logge en saaie ERP backend's met die verschrikkelijke niet-mobiele interfaces) zullen de schuld wel weer krijgen. Misschien dat die snel kunnen worden vervangen door Agile software die offshore wordt vervaardigd. We gaan het zien bij LeasePlan!

Is dit nou echt heel vreemd?

Voor veel bedrijven is IT een voorziening, net als gas-water-licht. Als je bijvoorbeeld een krokettenfabrikant bent, is je core competentie als bedrijf ... u raadt het al ... kroketten, niet IT.

Zo'n bedrijf zal inderdaad niet veel digitale competenties hebben, maar dat (relatief kleine) stukje IT wat ze gebruiken uitbesteden bijvoorbeeld.

Ofwel, ik kan nooit zoveel met dit soort artikelen

PaVake,
Fraude met de 100% rundvlees kroketten die voor 30% uit paardenvlees bestaat is alleen tegen te gaan met IT.

@Ewout: wat wordt de volgende stap dan; de echtheid van de kroket garanderen met blokchain???

Als de vleesleverancier tussen de stukken rundvlees een paar stukken paardenvlees stopt in de vrachtwagen, ga je dat echt niet tegen met IT.

Ik besef me nu dat ik wel heel erg weinig van kroketten af weet.

Blockchains kunnen (en worden dan ook) gehackt:
https://www.technologyreview.com/s/612974/once-hailed-as-unhackable-blockchains-are-now-getting-hacked/

Verder kan de zekerheid van de blockchain (container hoeft niet meer worden opengemaakt want de checksum klopt) worden gebruikt als dekmantel voor bijvoorbeeld transport van verdovende middelen (bijv. een paar kilo coke tussen het Argentijnse rundvlees).

Zou het missen van digitale competenties nou een IT probleem zijn ?
En gaan we binnenkort projecten inhuur serverknuffel-expats zien ?
Is het testen van niet-meetbare resultaten nou een functionele of non-functionele test ?
Zou Ewout vakantie hebben ?

PaVaKe,
Volgens een onderzoek van de consumentenbond bevat zo'n 1/5 van de producten niet wat er op het etiket staat, het vervangen van ingrediënten door minderwaardigere of goedkopere vervangers is een veel voorkomende misleiding die de voedselveiligheid (nog) niet bedreigt maar is wel fraude. En dat geldt ook voor alle claims zoals handgemaakt, authentiek, natuurlijk en lokaal geproduceerd welke wel een emotie toevoegen aan het product maar voor de consument niet te verifiëren zijn.

Jari Liukku van Europol: "In het beste geval betaalt de consument voor iets wat hij niet krijgt, in het slechtste geval is de voedselveiligheid in het geding."

Of een Distributed Ledger Technology het antwoord biedt aangaande een traceerbaarheid van producent tot consument is nog onzeker maar niets doen is zeker geen optie want het probleem met de glijdende schaal van fraude in een globaliserende industrie is dat gezond eten hierdoor onbetaalbaar wordt. Oja, het idee van een digitaal competentiecentrum of excellence is vooral bedoeld om te kijken hoe business case en techniek bij elkaar gebracht kunnen worden. In theorie zou onveranderlijkheid van een gekoppelde blokketen inderdaad een middel kunnen zijn voor het bijhouden van gegevens over de traceerbaarheid van levensmiddelen die een vervalsing in elk stadium van de productie- en distributiepijplijn traceerbaar maakt.

Doet u mij maar een blockchain kippetje.

Voor Johan een plofkippetje uit de Oekraïne, op het etiket staat natuurlijk wat anders maar in de bedot.com economie is de waarheid een leugen. De kip met de fipronil eieren was een sprekend voorbeeld van naïviteit in de keten want als het waggelt als een eend, kwaakt als een eend en zwemt als een eend dan is het meestal gewoon een eend.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures Digital Transformation

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-08-16T08:48:00.000Z Christel Dieleman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.