De gevolgen van de huidige economische malaise voor de bouwsector kunnen worden verlicht als er effectiever en kostenefficiënter wordt gewerkt. Een rapport van een studiegroep aan de Amerikaanse University of Texas heeft daarvoor aanbevelingen gedaan die ook voor architecten, ingenieursbureaus en bouwbedrijven in Nederland gelden. De invoering van digitale handtekeningen maakt hier deel van uit.
Fiatech is een breed gedragen studiegroep en platform voor het bevorderen van vernieuwende technologie in bedrijfsprocessen. Het rapport 'Regulatory Streamlining Committee' moet werken als een 'wake-up call' voor de gehele bouwsector. Het digitaliseren van documentstromen en het gebruik van specifieke toepassingen daarvoor, zoals Sharepoint, worden snel een kritische voorwaarde voor overleven.
Makkelijke besparingen
Het gebruik van digitale handtekeningen blijft echter nog te vaak achterwege. Dat is jammer, constateert Fiatech, want daarmee laten de bedrijven ook makkelijke besparingen liggen. Digitale handtekeningen bieden veel voordelen voor organisaties binnen sectoren, waar veel wettelijke, bestuurlijke of procedurele goedkeuringsprocessen zijn vereist.
'Wie slim werkt, ondertekent zijn bouwtekeningen en andere ontwerp- en berekeningsdocumenten digitaal', zegt Marla Schuchman, voorzitter van de Fiatech-studiegroep. 'Dit rapport geeft in eenvoudige taal en met sprekende voorbeelden weer hoe bedrijven hun efficiency kunnen vergroten en kosten kunnen verminderen.' De publicatie van Fiatech is behalve voor de hele bouwsector ook van belang voor toezichthouders op regelgeving in de sector.
Geweldig weer een branche die de digitale handtekening kan omarmen. Wij kunnen helpen de digitale handtekening registratie te doen en de implementatie te doen.
Ik zie de CEO al tijdens vergadering : laten we toch kantoren bij bouwen, ook al moet 10% van personeelsbestand eruit en werkt de rest steeds meer thuis. Want de bouwbedrijven werken met digitale handtekening daar. Een of ander rapport van Amerikaanse universiteit was postitief…
Inefficiënte processen, slechte communicatie en incompatibele gegevensuitwisseling los je echt niet op met een digitale handtekening. Als een gemeente je bouwtekening op pdf-formaat niet accepteert omdat ze dat niet aan kunnen (of gewoon juridisch op papier moeten hebben), los je met een digitale handtekening echt niets op.
Zorg dus eerst voor efficiëntieverbeteringen in de processen, en zodra die er zijn, kan je digitale middelen inzetten op de verificatie, authenticiteit, enz. te waarborgen.
Het zou de bouw meer helpen als opdrachtgevers en kopers een echte handtekening onder een contract zouden zetten.
(En Erwin heeft natuurlijk volstrekt gelijk met zijn commentaar)
Ik heb het betreffende rapport maar eens doorgenomen.
Men meent vooral tijd en dus geld te besparen doordat er:
• Minder geprint en gescand hoeft te worden, en
• Mensen minder tijd kwijt zijn om fysiek naar één plek te gaan waar ondertekening plaats vindt.
Je kunt in de bouw veel meer besparen door BIM (Building Information Modelling). Deze term kom ik in het rapport slechts twee keer tegen. Met name als verwijzing naar een ander nog lopend project van dit instituut waarbij (als ik het goed begrijp) men nog bezig is met een proof of concept voor BIM. Daarmee lopen ze toch niet bepaald voorop in de ontwikkeling hiervan, in elk geval ten opzichte van de Nederlandse markt die hier al langer mee bezig is.