Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Intranet maakt sociale revival door

18 februari 2014 - 10:11ActueelCloud & InfrastructuurGartner
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Bedrijven investeren weer in intranetten. Volgens onderzoeksbureau Gartner zal in 2016 de helft van alle grote organisaties over een ‘sociaal’ intranet beschikken, dat in 30 procent van de gevallen net zo essentieel wordt gevonden als e-mail en telefoon.

Zakelijke sociale media zullen de komende jaren de meest gebruikte kanalen worden voor interne communicatie. Door middel van een sociaal intranet zouden medewerkers van organisaties eenvoudiger met elkaar in contact kunnen komen en sneller de juiste informatie bij de juiste mensen kunnen krijgen. Daarnaast zien bedrijven wel heil in toegang tot informele kennis die onder medewerkers wordt gedeeld. Volgens Gartner is de hernieuwde populariteit van het intranet te danken aan het intensieve gebruik van sociale media in de privésfeer. Mensen willen die manier van communiceren doorvoeren in hun zakelijke omgeving. Momenteel bevat 71 van alle intranetten minstens één sociale mediatool, zoals reactiemogelijkheden en instant messaging.

Paddestoelen

Het intranet is ingeburgerd, maar de meeste grote organisaties werken nog met verouderde en dure technologie’, zegt Mujibor de Graaf, directeur van Viadesk, leverancier van samenwerkingssoftware. ‘Voor veel bedrijven heeft de tijd stil gestaan, waardoor ze nu in hoog tempo investeren. Dat zie je terug in de markt; de aanbieders van intranetten en clouddiensten schieten als paddestoelen uit de grond.’

Meer over

ECMIntranet

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Handen schudden
    ActueelOverheid

    Ilionx bouwt intranetportal provincie Gelderland

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Centric vernieuwt intranet provincie Friesland

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Intranet ondersteunt bedrijfsproces

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    SIMgroep sluit pact voor social intranet

    8 reacties op “Intranet maakt sociale revival door”

    1. Alexander schreef:
      18 februari 2014 om 13:15

      Ik zit op dit moment in een opdracht voor het maken van een nieuw intranet voor Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (rvo.nl). Fase 1 wordt op dit moment afgerond. Focus ligt in ieder geval op het sociale, dus bovenstaand artikel herken ik helemaal 🙂

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      18 februari 2014 om 19:18

      “Daarnaast zien bedrijven wel heil in toegang tot informele kennis die onder medewerkers wordt gedeeld.”

      Informeel en delen lijken me twee tegenstrijdigheden, beetje zoiets als een Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Er is namelijk een reden waarom eerdere initiatieven faalden.

      Login om te reageren
    3. Huub Ritzema schreef:
      19 februari 2014 om 10:18

      @Ewout, informeel en delen zijn juist niet tegenstrijdig. Alleen al jouw reactie bewijst dat. 😉
      Ik weet niet of eerdere initiatieven faalden, volgens mij is het eerder een logisch vervolg op de ouderwetse intranetten. De startschermen in de organisatie die louter gevuld werden door de afdeling communicatie met informatie (of moet ik zeggen: data) die gepushed werd zonder aanziens des gebruikers. De kracht van huidige, sociale intranetten en enterprise social networks is juist de wederkerigheid. En ja, voor een deel is dat bijzonder informeel.

      Login om te reageren
    4. julius schreef:
      19 februari 2014 om 22:43

      @Alexander, ik heb mogelijk een oplossing hiervoor. Past helemaal in de trend van het sociale intranet. Al aantal jaren in gebruik bij grote gemeente. Verder doorontwikkeld en nu beschikbaar voor andere zakelijke klanten. Up and running in één week.

      Login om te reageren
    5. Huub Ritzema schreef:
      20 februari 2014 om 09:44

      @Julius: een sociaal intranet up and running in een week wil ik best geloven (het kan vast wel sneller 😉 . Wat ik me afvraag, is hoe je omgaat met de implementatie in de organisatie. Vaak ligt de uitdaging niet in de uitrol, maar in de verandering van mindset van de gebruikers.
      Zoals het artikel aangeeft is privé gebruik een grote push factor, het zakelijk toepassen (m.n. het halen van info ipv louter gebracht krijgen) vereist desalniettemin bij veel mensen een grote inspanning.

      Login om te reageren
    6. Willem Oorschot schreef:
      21 februari 2014 om 14:02

      Er zijn verschillende standaard oplossingen voor een social intranet, kijk naar podia.com, bitrix.com, maar ook naar wordpress.

      Yammer blijft achter en scoort niet echt door het gebrek aan integratie met andere sociale media. Dit is vaak de sociale media tool waar Gartner op doelt, schat ik even in.

      Login om te reageren
    7. Huub Ritzema schreef:
      21 februari 2014 om 14:24

      Willem, waarop baseer je dat Yammer achterblijft? In een ander rapport (social software in the workplace, 2013) plaatst Gartner Microsoft (=Yammmer, Sharepoint etc) in het Leaders kwadrant. Met de op de roadmap staande integratie met Office365 geen gebrek aan integratie dunkt me. Tel daar bij op de mogelijkheid om communities ‘external’ te maken (dus behalve intern, ook partijen van buiten te betrekken bij de communicatie) en het is een erg aantrekkelijke oplossing.
      Podio (niet Podia 😉 en WordPress (hoe zie je die?) vallen daarbij in het niet. Dat laat natuurlijk onverlet dat er inderdaad nog veel meer kleine, ook Nederlandse oplossingen zijn.

      En er is blueKiwi natuurlijk; waarbij je in het oog moet houden dat je dan spreekt over een volwaardig Enterprise social network hetgeen iets anders is dan een intranet met reageer-mogelijkheid.

      Login om te reageren
    8. Emiel Eigenraam schreef:
      15 april 2014 om 08:49

      @Willem
      Er zijn verschillende online platforms waarbij geen maatwerk toegepast kan worden of überhaupt nodig is. Je kunt deze platforms binnen een week uitrollen. Het probleem is echter, en dat stelt Gartner ook, dat 80% van deze initiatieven geen succesproject wordt.

      Probeer eerst helder te krijgen waar de applicatie toegevoegde waarde kan bieden in het dagelijks werk van mensen. Als voor medewerkers niet duidelijk is waar de applicaties het werk makkelijker en leuker maken, zullen nieuwe initiatieven weinig kans van slagen hebben.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs