Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Meldkamer Noord-Nederland plant met Ortec

23 december 2013 - 11:103 minuten leestijdActueelOverheidOrtec
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Als gevolg van het transactie-akkoord wordt het aantal meldkamers in Nederland teruggebracht van 25 naar tien. In het kader hiervan zijn de meldkamers van de Hulpverleningsdienst Drenthe, de Hulpverleningsdienst Groningen en de brandweer Fryslân samengevoegd binnen de organisatie van de Meldkamer Noord-Nederland. Om het personeel voor de centrale, die 24/7 bemand moet zijn, optimaal te plannen, koos de brandweer van de Meldkamer Noord-Nederland (MkNN) voor planningssoftware van Ortec.

‘De uitdaging is dat drie (rooster)culturen samengevoegd moeten worden tot één’, zegt teamleider Brandweer MkNN Daphne Oude Veldhuis. ‘Om de planning van de medewerkers op de centrale te centraliseren en universeel te maken, besloten we tot implementatie van Ortec’s personeelsplanningsoplossing Ortec Workforce Scheduling (OWS, voorheen Ortec Harmony). Het systeem was al in gebruik bij de Meldkamers in Groningen en Assen. Wegens goede ervaringen was de keuze snel gemaakt.’

Minimale bezetting

Voor de Meldkamer Noord-Nederland (afdeling brandweer) geldt dat er 24/7 een minimale bezetting moet zijn. Dertig medewerkers draaien diensten van acht uur en een kwartier. De planning wordt voor achttien weken vooruit opgemaakt, waarbij er rekening moet worden gehouden met parttimers met en zonder nachtdiensten, 18-, 24-, 26- en 36-uurscontracten en flexmedewerkers.

Voorheen deed de MkNN de planning in Excel. ‘Op zich een prima werkwijze, maar de planning in Excel is natuurlijk een stuk foutgevoeliger’, vervolgt Oude Veldhuis. ‘Bovendien is het best een puzzel om een rooster te maken, waarbij rekening gehouden moet worden met deze verschillende soorten contracten en flexmedewerkers. Daarnaast willen we onze medewerkers laten rouleren, om te voorkomen dat medewerkers elke keer hetzelfde rooster hebben. Ook dat maakt het er niet gemakkelijker op.’

Ortec Workforce Scheduling

Ortec Workforce Scheduling ondersteunt de MkNN doordat er rekening gehouden kan worden met al deze factoren. Een van de grote voordelen van het personeelsplanningssysteem voor de MkNN is dat de centralisten vanuit huis hun rooster kunnen inzien en wensen kunnen aangeven. ‘Het is fijn om te zien wanneer er een tekort is aan mensen’, zegt Oude Veldhuis. ‘Er wordt niet gepland op vraag en aanbod, dus kan het zijn dat de mensen op de centrale het ene uur niks te doen hebben en het volgende uur heel erg druk hebben.’

Als gevolg van de bezuinigingen ziet Oude Veldhuis nog wel wat veranderingen die staan te gebeuren, ook met betrekking tot de personeelsplanning. ‘Een van de veranderingen die er zit aan te komen is dat de telefoontjes voor zowel brandweer, politie als ambulance in de toekomst binnen gaan komen op één punt. Waar ze nu nog binnen komen bij respectievelijk politie, brandweer en ambulance en daar ook per centrale minstens één aannamecentralist zit, zal dat in de toekomst dus anders worden.’ Wat de rol van Ortec Workforce Scheduling daarin gaat zijn, weet Oude Veldhuis nog niet. ‘Wel streven we natuurlijk naar een automatisch en vlekkeloos rooster. Liefst waar we dan met één druk op de knop de personeelsplanning rond kunnen maken. Hier werken we aan samen met Ortec.’

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Bavaria kiest Ortec als planningsysteem

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs