Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Hebzucht verdrijft de lol op Internet

10 oktober 2000 - 22:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Eerst was het Web een ontmoetingsplaats voor mensen die lol beleefden aan dit communicatiemiddel. Nu heeft de commercie het bezoedeld.

‘Hebzucht heerst’ – deze weinig verheffende boodschap hield Douglas Rushkoff zijn gehoor voor in het Mediapark te Hilversum. Organisator Isoc (Internet Society) kon zich geen betere openingstoespraak wensen van het congres Reflecting The Internet 2.0 met het thema ‘Greed’.
De Amerikaanse professor Media Culture aan New York University’s Interactive Telecommunications Programs liet niet na te onderstrepen dat Internet is verworden tot een uitingsvorm van de Nasdaq, de beurs waar de technologie- en telecomfondsen worden verhandeld.
"Velen denken dat kinderen spelen om zodoende te leren jagen. Maar het is andersom: wij jagen om tijd over te hebben om te kunnen spelen. We willen allemaal lol maken", is Rushkoffs opmaat naar de periode dat Internet diende om driftig tikkend op een toetsenbord te communiceren met een ander mens ergens ter wereld, al doende lol belevend aan het ‘digitale gesprek’. Aan mensen die lol beleven door met elkaar te communiceren, verdien je geen geld, aldus de geleerde. Het gevolg is dat de (Internet-) computerschermen tegenwoordig helemaal volgeplakt zitten met commerciële boodschappen. "Er is nog slechts één venstertje waar je zelf wat in kunt tikken, en dat is: je creditcard nummer!"
Internet is inmiddels een economisch fenomeen, waar bedrijven geld in stoppen, winsten behalen of genoegen nemen met verliezen. Internet is verworden tot een middel voordirect marketing. "Iedereen is op zoek naar de heilige graal, die ene manier om veel geld te verdienen met Internet, niet beseffend dat die zoektocht zelf de heilige graal is, dat die het spel is."
Rushkoff ziet liever een ander Internet: een waar de inhoud uitnodigt tot sociaal gedrag, een medium dat mensen gebruiken om samen lol aan te beleven."Content is social currency", meent de Newyorker.
Waar deze geleerde de filosofie en psychologie gebruikt om de deplorabele toestand van Internet te omschrijven, benut Michael Lissack de wetenschap der economie om te verklaren dat hebzucht geen goede raadgever is. De Amerikaan Lissack is director van the Institute for the Study of Coherence and Emergence, en een invloedrijk persoon op Wall Street. Zijn betoog komt er kort gezegd op neer dat hebzucht geen gewin op langere termijn kan opleveren, omdat het de waarde van het netwerk aantast. Internet vindt zijn waarde in het aantal aangesloten deelnemers en de inhoud die zij eraan schenken. Zou iedereen alleen maar bezig zijn Internet kaal te plukken, dan daalt de waarde ervan tot het absolute nulpunt.
De toespraken zijn integraal te volgen op:http://www.reflecting.nl.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Over post-quantum security (en waarom je nú moet handelen)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    MagazineInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Onzekere inkoper

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs