Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Hebzucht verdrijft de lol op Internet

10 oktober 2000 - 22:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Eerst was het Web een ontmoetingsplaats voor mensen die lol beleefden aan dit communicatiemiddel. Nu heeft de commercie het bezoedeld.

‘Hebzucht heerst’ – deze weinig verheffende boodschap hield Douglas Rushkoff zijn gehoor voor in het Mediapark te Hilversum. Organisator Isoc (Internet Society) kon zich geen betere openingstoespraak wensen van het congres Reflecting The Internet 2.0 met het thema ‘Greed’.
De Amerikaanse professor Media Culture aan New York University’s Interactive Telecommunications Programs liet niet na te onderstrepen dat Internet is verworden tot een uitingsvorm van de Nasdaq, de beurs waar de technologie- en telecomfondsen worden verhandeld.
"Velen denken dat kinderen spelen om zodoende te leren jagen. Maar het is andersom: wij jagen om tijd over te hebben om te kunnen spelen. We willen allemaal lol maken", is Rushkoffs opmaat naar de periode dat Internet diende om driftig tikkend op een toetsenbord te communiceren met een ander mens ergens ter wereld, al doende lol belevend aan het ‘digitale gesprek’. Aan mensen die lol beleven door met elkaar te communiceren, verdien je geen geld, aldus de geleerde. Het gevolg is dat de (Internet-) computerschermen tegenwoordig helemaal volgeplakt zitten met commerciële boodschappen. "Er is nog slechts één venstertje waar je zelf wat in kunt tikken, en dat is: je creditcard nummer!"
Internet is inmiddels een economisch fenomeen, waar bedrijven geld in stoppen, winsten behalen of genoegen nemen met verliezen. Internet is verworden tot een middel voordirect marketing. "Iedereen is op zoek naar de heilige graal, die ene manier om veel geld te verdienen met Internet, niet beseffend dat die zoektocht zelf de heilige graal is, dat die het spel is."
Rushkoff ziet liever een ander Internet: een waar de inhoud uitnodigt tot sociaal gedrag, een medium dat mensen gebruiken om samen lol aan te beleven."Content is social currency", meent de Newyorker.
Waar deze geleerde de filosofie en psychologie gebruikt om de deplorabele toestand van Internet te omschrijven, benut Michael Lissack de wetenschap der economie om te verklaren dat hebzucht geen goede raadgever is. De Amerikaan Lissack is director van the Institute for the Study of Coherence and Emergence, en een invloedrijk persoon op Wall Street. Zijn betoog komt er kort gezegd op neer dat hebzucht geen gewin op langere termijn kan opleveren, omdat het de waarde van het netwerk aantast. Internet vindt zijn waarde in het aantal aangesloten deelnemers en de inhoud die zij eraan schenken. Zou iedereen alleen maar bezig zijn Internet kaal te plukken, dan daalt de waarde ervan tot het absolute nulpunt.
De toespraken zijn integraal te volgen op:http://www.reflecting.nl.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs