Mobiele content nog in kinderschoenen

Veel plannen, maar nog weinig echte toepassingen voor het mobieltje, zo bleek tijdens het Mobile & Wireless-congres in de Rai.

Over cijfers hebben de leveranciers van mobiele content niet te klagen. Zakenbank Goldman Sachs verwacht dat eind dit jaar het aantal mobiele gebruikers in West-Europa zal zijn gestegen tot 192,9 miljoen, vergeleken met 11,9 miljoen in 1999. voor 2001 veracht de bank dat er 246,1 miljoen mobiele bellers over het oude continent zullen communiceren. Wereldwijd schat de bank het aantal op 635 miljoen gebruikers, terwijl dit vorig jaar nog 472 miljoen bedroeg. Eind volgend jaar moeten dit er 820 miljoen zijn, volgens Goldman Sachs. De bank is onverminderd positief over de mobiele telefonie. Zo ook onze eigen ABN Amrobank, die veel ziet in Wap (Wireless Application Protocol), mobiele Internetten dus. Volgens marketing manager Jeroen Lampe van dé bank is Wap bij uitstek geschikt voor het verwerken van transacties: "Wij zien veel in het mobiele kopen en verkopen van aandelen, het checken van persoonlijke banksaldi. Vooral tegen het einde van de maand wordt dit veel opgevraagd om te kijken of het salaris reeds is bijgeschreven door de werkgever", aldus Lampe. Maar op de vraag of ABN Amro daadwerkelijk Wap-diensten gaat aanbieden aan zijn klanten, bleef hij vaag: "Wij zijn bezig met een kleinepilot,maar vinden de betrouwbaarheid van de verbinding nog niet goed." Lampe heeft echter meer vertrouwen in Gprs. Hiervoor willen we zelfs geschikte mobieltje meegeven aan onze klanten." Hij ziet wel veel in de sms-berichtendienst voor het doorgeven van informatie, zoals het actuele banksaldo. Maar na aandringen van Vnunet erkent Lampe dat Wap een zeer beperkte toegevoegde waarde heeft, namelijk als marketing-tool. Via een lokale lijn kunnen we gratis diensten aanbieden", aldus Lampe. Nog geenswap naar het bancaire Wap, dus.
Uit de wetenschappelijke hoek kwam bijval van hoogleraar professor Jo Groebel van het Media Instituut in Düsseldorf. Voor de mobi ziet hij nog veel ruimte tussen reclameboodschappen en rechtstreekse service aan de gebruiker. "Men wil niet altijd interactief meedoen, maar bijvoorbeeld een muziekclipje bekijken. Dit kan dan weer aanleiding zijn tot aankoop van de audio-CD of DVD door de gebruiker", filosofeert Groebel. "Ook voor nieuwe games is dit medium uiterst geschikt voor bijvoorbeeld de schooljeugd in de trein of op het schoolplein."
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2000-11-16T00:00:00.000Z Frits Njio
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.