Cijfers UPC kunnen beleggers niet overtuigen

De presentatie van de voorlopige jaarcijfers heeft UPC niet de oppepper gegeven waarop het had gehoopt. Zelfs het nieuws dat het kabelbedrijf tot einde 2002 geen beroep hoeft te doen op de kapitaalmarkt mocht niet baten.

Al tijdens de telefonische en 'ge-webcaste' conferentie voor financieel analisten begon de koers gisteren te dalen, tot min 14 procent een uur na afloop van de conferentie.
Het multimedia-kabelbedrijf heeft volgens topman Mark Schneider en financieel directeur Charly Bracken zijn de doelen voor 2000 ruim gehaald. De kosten zijn teruggebracht van 550 miljoen gulden per maand tot 330 miljoen per maand, "zonder de groei van het bedrijf te schaden", aldus Schneider. Het brutoresultaat komt dit jaar op 440 miljoen gulden verlies.
Volgens de directie is dat een goede prestatie, al zegt het nog niets over de nettowinst. Die wordt pas over vijf tot tien jaar verwacht vanwege de enorme schuld die is gemaakt om de 10 miljoen kabelaansluitingen bij elkaar te kopen en de organisatie draaiend te houden.
UPC heeft een schuld van 17,8 miljard gulden. Maar er is nog 3,2 miljard in kas en doordat de uitgaven aan rente, lonen en huren volgend jaar verder dalen tot 275 miljoen per maand, kan UPC het in principe uitzingen tot eind 2002, aldus Schneider. "Pas begin 2003 hebben we nieuw kapitaal nodig."
Het komende jaar gebruikt het bedrijf om klanten te werven. Onder het slechte beursklimaat - de koers is sinds maart vorig jaar met driekwart gedaald - is voor verdere expansie weinig ruimte. Alleen voor 'buitenkansjes' blijft Schneider ruimte zien. Bovendien liet kredietbeoordelaar Moody's eerder deze week weten dat het momenteel de financiele situatie van UPC bestudeert, wat mogelijk tot een lagere waardering leidt. Gebeurt dat, dan moet UPC meer rente betalen wegens het hogere risico dat geldschieters lopen.
Het aantal UPC-abonnees groeit wel. Eind vorig jaar waren er 343.000 kabelinternetters bij UPC tegen 118.000 in 1999. Eind dit jaar zijn dat er bijna 600.000, verwacht UPC. Ook het aantal bellers groeit flink, denkt de kabelmaatschappij, van 358.000 eind vorig jaar tot 570.000 eind dit jaar.
UPC blijft op zoek naar partners voor internetdochter Chello en UPC Media. Het afgelopen jaar zat het UPC niet mee met dochter Chello. Een beursgang werd tot twee keer toe uitgesteld en een fusie met excite@home mislukte jammerlijk. Chello en UPC Media zijn dit jaar goed voor een omzet van bijna 400 miljoen gulden. Er wordt een flink verlies op de activiteiten geleden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-01-19T00:00:00.000Z Tonneke Vuurmans
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.