Het wordt steeds duidelijker dat Microsoft bij de verkoop van zijn producten in toenemende mate kiest voor het abonnementenmodel.
Tot dusverre kon Microsoft nog leunen op het succes van de verkoop van traditionele desktopsoftware, maar nu de groei daar zo goed als uit is, moet ’s werelds grootste softwareconcern wel overschakelen op een nieuw businessmodel, waarbij jaarlijks terugkerende inkomsten via abonnementen op populaire softwareproducten zoals Office, de kern vormen. Topman Steve Ballmer van Microsoft heeft de overschakeling van een verkoop- naar een abonnementenservice eerder omschreven als een beleid van de langere termijn, waarmee een periode van ongeveer tien jaar zal zijn gemoeid.
Voorzichtigheid is ook wel geboden, want hoogstwaarschijnlijk zullen de abonnementen-inkomsten geen gelijke tred houden met het geld dat Windows en Office in hun hoogtijdagen in het laatje brachten. Vandaar dat Microsoft op meer paarden is gaan wedden met activiteiten in interactieve TV en het regelen van ‘back office’-software voor ondernemingen. Daarnaast ontwikkelt Microsoft allerlei extra toepassingen voor Windows, bijvoorbeeld voor het gebruik in mobiele telefoons en handpalmcomputers. Deze inkomstenbronnen moeten het inkomstengat voorlopig dichten.