Door fouten van KPN konden de VNU-nieuwssites VNUnet, Computable Online, PCMweb en Channelweb sinds afgelopen weekend niet worden ververst.
Het probleem ontstond maandag en is tot op heden niet opgelost. De verbinding tussen het VNU-pand te Haarlem en de digitale buitenwereld is intact, maar het contact met de eigen sites blijkt niet mogelijk. Dit betreft zowel het bekijken (browsen) van die websites als het verversen van de inhoud (uploaden). Vanaf andere lokaties zijn de bewuste sites wel gewoon te bekijken.
De situatie is vertroebeld door het feit dat KPN enkele mutaties tegelijk in behandeling heeft voor VNU. De datalijn van het Haarlemse pand, met daarin de divisie Business Publications en het concern-hoofdkantoor, naar provider Sara (Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam) wordt gesplitst in twee lijnen: één voor internettoegang en één voor serverbeheer. Die laatste moet voortaan direct naar het serverpark in KPN’s Cybercentrum lopen.
Tot op heden gaan beide soorten verkeer via dezelfde verbinding. Doordat deze constructie echter drie – van elkaar gescheiden – bedrijfsdivisies van KPN raakt, heeft het enige tijd gekost om het probleem te plaatsen: welke verbinding, welk systeem en dus welke divisie.
De oorzaak van het probleem is kort na de kerstdagen gelokaliseerd en blijkt in de firewall van het Cybercentrum te schuilen. Naar het zich laat aanzien is die firewall voortijdig ingesteld om het beheerverkeer via de ‘oude’, nog in gebruik zijnde verbinding via Sara tegen te houden.