De interne onbereikbaarheid van de VNU-nieuwssites zou toch niet aan KPN te wijten zijn. De oorzaak van het probleem wordt nu bij Sara gezocht.
Dit blijkt uit mededelingen van KPN en de IT-afdeling van VNU die zich bezighouden met het nog altijd niet opgeloste probleem. De sites VNUnet, Computable Online, PCMweb en Channelweb van de Nederlandse uitgever zijn niet bereikbaar via de vaste lijn vanuit het bedrijfspand in Haarlem. Het overige dataverkeer werkt overigens prima.
Aanvankelijk leek het dataverkeer naar de eigen sites te stuiten bij de verbinding tussen VNU en KPN en wel op het punt van entree bij het Cybercentrum van het telecombedrijf. De firewall van het huisvestingscentrum werd hierdoor verdacht; er zou sprake zijn van verkeerde instellingen die het verkeer blokkeren. Dit blijkt nu een voorbarige conclusie te zijn.
Het spoor heeft meer vertakkingen en de oorzaak zou nu toch bij een server bij provider Sara (Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam) liggen. VNU heeft tot op heden een brede dataverbinding lopen via Sara waarover zowel de reguliere internetdata als het serverbeheer lopen. Er loopt nu een operatie waarbij die twee soorten verkeer worden gescheiden; de ‘beheer-lijn’ moet voortaan direct naar het KPN-servercentrum lopen.