AOL Time Warner rekent op lagere groei

De Amerikaanse media-gigant AOL Time Warner heeft zijn verwachtingen voor dit jaar naar beneden moeten bijstellen.

Bovendien maakte AOL Time Warner bekend dat zijn resultaten over het afgelopen jaar onder de verwachtingen uitkomen. Het mediaconcern gaat uit van een groei van het Ebitda-resultaat (de winst voor afschrijvingen en rente; het concern geeft geen voorspellingen over de nettowinst) van ongeveer 18 procent naar iets minder dan 10 miljard dollar en een omzetgroei van 5 procent naar 38 miljard dollar. Eerder dit jaar rekende AOL Time Warner nog op een toename van het Ebidta-resultaat van tussen de 20 en 30 procent. Het concern kampt onder meer met de aanhoudend slappe (online) advertentiemarkt en een terugvallende groei in het aantal Amerikaanse abonnees.
 
Voor het eerste kwartaal van dit jaar staat nog een afschrijving van 40 tot 60 miljard dollar op het programma vanwege de introductie van nieuwe boekhoudregels rond goodwill. De omvangrijke afschrijving geeft de verminderde waarde weer vanassets in de media-industrie.
 
AOL Time Warner moet tevens flink toeleggen op de aankoop van het belang van het Duitse uitgeversconcern Bertelsmann in AOL Europa. Het mediaconcern legt voor deze deal 6,75 miljard dollar op tafel (een afspraak die op het hoogtepunt van de internethype was vastgelegd), maar op dit moment is het belang moment nog slechts 1 tot 2 miljard dollar waard.
 
Voor 2002 ging AOL Time Warner aanvankelijk nog uit van de groei van het Ebitda-resultaat van rond de 15 tot 20 procent. Maar de mediagigant rekent nu op een toename van 8 tot 12 procent, ervan uitgaande dat de economie dit jaar niet sterk zal groeien.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-01-08T00:00:00.000Z Marten Dijkstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.