Een beter dan verwacht kwartaalresultaat voor internet-advertentiebedrijf DoubleClick, zorgde voor een klein lichtpuntje binnen de online advertentiewereld.
volgens de meest recente cijfers van het Interactive Advertising Bureau (Iab) vielen over de eerste negen maanden van 2001 de totale bestedingen aan online-advertenties in de Verenigde Staten terug met 8 procent naar 5,6 miljard dollar. Maar DoubleClick geldt als veruit de grootste onafhankelijke intermediair voor internetadvertenties en wordt dan ook beschouwd als een van de belangrijkste indicatoren voor de staat waarin de online advertentiewereld verkeert.
Het verlies van DoubleClick over het vierde kwartaal werd teruggebracht naar 64 miljoen dollar, vergeleken met een verlies van 104,8 miljoen dollar over dezelfde periode vorig jaar. Dit betere resultaat was name te danken aan ingrijpende bezuinigingsoperaties, want DoubleClick moest vergeleken met vorig jaar genoegen nemen met een 27 procent lagere omzet van 96,2 miljoen dollar vanwege de aanhoudend zwakke online advertentiemarkt. Toch was de omzet hoger dan over het derde kwartaal en hoger dan het bedrijf in oktober vorig jaar had voorspeld.
Analisten waren met name te spreken over het resultaat van de moeizaam opererende mediadivisie van DoubleClick, die online advertenties voor websites aan de man brengt. Deze divisie wist vergeleken met het derde kwartaal een 22 miljoen dollar hogere omzet te realiseren.