De samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen moet beter om ict de motor achter innovatie te laten zijn. Regieorgaan ICT-Regie heeft daartoe tien actiepunten opgesteld.
“Belangrijk is de samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen om ict de innovatiemotor te laten zijn”, zegt Martin Rem, directeur van ICT-Regie. Dit regieorgaan werd twee jaar geleden door het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen opgericht om versterking en focus aan te brengen in het Nederlandse ict-onderzoek. Rem biedt vandaag de ict-innovatieagenda van ict-regie aan staatssecretaris van Economische Zaken Karien van Gennip. “In Europa is er goed onderzoek, maar dat leidt niet altijd tot producten. In Amerika is dit wel het geval. Wij willen dit gat opvullen”.
In de innovatieagenda heeft ict-regie tien actiepunten opgesteld waaraan de komende jaren met overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen gewerkt moet worden. Het eerste actiepunt is het verbeteren van de samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen door vorming van platforms en consortia op prioritaire gebieden. Rem zal daartoe de komende weken een ronde maken langs grote bedrijven om deze enthousiast te maken. Hij vertrouwt erop dat uiteindelijk het bewerkstelligen van platforms vanzelf gaat lopen. “Je begint met een paar bedrijven. En daar sluit je aan bij het enthousiasme dat er is”.
De plannen geven gelijk al aan waarom het mis ging en weer mis zal gaan: “Rem zal daartoe de komende weken een ronde maken langs GROTE bedrijven om deze enthousiast te maken.”.
De economie drijft op het MKB, niet op die paar grote bedrijven. Veel innovatie op het gebied van ICT komt juist ook van de kleine bedrijven, of zelfs particulieren.
Bovendien stimuleer je samenwerking niet door een zoveelste platform of consortium. Samenwerking stimuleer je door concreet, pro-actief en positief in te gaan op concrete samenwerkingsvoorstellen die uit het bedrijfsleven zelf komen.
Juist het mKb (met nadruk op de K) krijgt veel te vaak geen medewerking omdat men als eerste kijkt hoe groot een onderneming is. In de moderne zakenwereld is niet de afmeting van het bedrijf doorslaggevend, maar de grootte van het netwerk waarbinnen men razendsnel in kan spelen op de behoeften en vraag van de markt.