De concurrentie van China wordt door Europese en Amerikaanse bedrijven het meest gevreesd. Maar de grootste bedreiging is Taiwan.
"Taiwan is één van de snelst groeiende landen op het gebied van het maken van ict-apparatuur. Een groot deel van bijvoorbeeld laptops van fabrikanten als HP wordt bij deze bedrijven gemaakt", aldus Graham Vickery, ict-beleidsexpert van de OESO. Hij is één van de onderzoeker van het tweejaarlijkse rapport Information Technology Outlook.
Het is volgens Vickery opvallend dat er in de lijst van de top 250 ict-bedrijven wereldwijd maar één Chinees bedrijf staat. Er staan wel een aantal Taiwanese bedrijven in de top 250. Toch denkt hij dat de angst voor concurrentie uit China niet onterecht is. "De OESO-landen verliezen jaarlijks 1 procent aan marktaandeel aan de Aziatische landen. Dat is regelmatig en deze ontwikkeling zet door". In de top 15 van landen die het meeste geld uitgeven staan maar twee OESO-landen, Hongarije en Tsjechië. Toch hoeft Nederland niet meteen te vrezen voor deze concurrentie. Ons land groeide bovengemiddelde, ondanks de concurrentie uit India of China
In de top 250 staan drie Nederlandse bedrijven, Philips, KPN en ASML. Ondanks de negatieve publiciteit over Philips vindt Vickery dat het bedrijf het erg goed doet. "Philips heeft een erg interessante strategie. Het bedrijf doet het vooral goed omdat het samenwerkt met Aziatische bedrijven".
Meer belovend
De ict-industrie groeit gestaag. "Het ziet er beter uit dan bijvoorbeeld twee tot drie jaar geleden". Ondanks dat de top 250 bedrijven qua omzet weer staan op het niveau in 2000, wordt er minder geld uitgegeven aan werkgelegenheid. Hierbij komt ook de bedreiging van China om de hoek kijken; veel banen zijn naar dit land geoutsourced.
Volgens Vickery kan 20 procent van de werkgelegenheid in de ict-industrie op een andere plek gedaan worden of wordt dit aangetast door automatisering. Dat betekent niet dat deze banen ook verdwijnen, waarschuwt Vickery. Hij ziet vooral kantoorbanen verdwijnen. De vraag naar ict-specialisten die ook marktkennis hebben lijkt daarentegen toe te nemen.