De Nederlandse Service Apotheek heeft de Broos van Erp Prijs 1998 gewonnen. Deze aanmoedigingsprijs van honderdduizend gulden is op initiatief van de Tweede Kamer ingesteld door het ministerie van Economische Zaken.
Demissionair minister Wijers reikte de prijs uit tijdens het eenjarig bestaan van Mediaplaza, het demonstratiecentrum voor de elektronische snelweg te Utrecht.
De jury, geleid door prof. dr. Peter Vervest, vond de Internet-dienst van de Nederlandse Service Apotheek een geslaagde innovatieve toepassing op gebied van de nieuwe media. Deze franchisegever voor apotheken levert via Internet informatie aan 110 aangesloten franchisenemers. Apothekers kunnen hun patiënten en huisartsen zo informeren over en begeleiden bij het medicijngebruik.
De website biedt het publiek informatie over veel voorgeschreven geneesmiddelen. Het meest was de jury te spreken over de ‘Alert Bijwerkingen Signalering’. Deze service is erop gericht patiënten van Nederlandse Service Apotheken binnen een etmaal persoonlijk te informeren wanneer door hen gebruikte medicijnen in de media aandacht trekken. Het concept is technisch niet bijzonder, maar volgens de jury gaat er wel een goede voorbeeldwerking van uit.
Ook ‘Bike 2 build’, het per Internet bestellen van maatwerk-fietsen, gooide hoge ogen. Verder kreeg de genomineerde Gopher Publishers veel lof. Deze starter drukt boeken op aanvraag (publishing on demand) en kan deze in minimale oplages uitgeven tegen concurrerende prijzen. Baan Investment ceo Paul Baan gaf als aanmoediging vijftigduizend gulden aan de oprichters van Gopher.
Een andere nominatie was voor Compass Interactive, dat software heeft ontwikkeld die informeert over website-bezoek. Ook de foto-databank Upsite en Digicash behoorden tot de genomineerden. Eervolle vermeldingen gingen naar Loginet, Send a Present, Cyberconsult, Infocommerce en Vuurwerk.