De Europese Unie heeft zondag een wet aangenomen die het kopen en verkopen van persoonlijke gegevens aan banden legt. Deze Europese strategie staat lijnrecht tegenover het beleid van de Verenigde Staten.
De Amerikaanse regering wil elektronische commercie bevorderen en meent dat het daarvoor van belang is om vooral data te beschermen en niet zozeer privacy.
De nieuwe Europese wet verbiedt bedrijven informatie over hun klanten aan te wenden voor doelen die de klanten zelf niet goedkeuren. Hieronder valt bijvoorbeeld de verkoop van die gegevens aan andere bedrijven voor marketingdoeleinden. Deze beperking heeft betrekking op een groot aantal soorten informatie en methodes om die te vergaren; van creditcard-transacties via tijdschriftabonnementen tot elektronische sporen op het World Wide Web.
De wet is drie jaar geleden al aangenomen in de vorm van een richtlijn die de goedkeuring van een meerderheid van de vijftien EU-lidstaten genoot. Volgens de Europese wetgeving moet elke lidstaat de richtlijn implementeren door een eigen wet op te stellen. Zes landen, waaronder Nederland, hebben dat tot op heden al gedaan. De verschillende prioriteiten van de Europese Unie en de Verenigde Staten kunnen overigens tot een elektronisch handelsconflict leiden. Wel heeft de EU besloten de regels voorlopig niet keihard in te voeren, in ieder geval niet voor 15 december dit jaar, in verband met lopende onderhandelingen met de VS.