Personeelsleden van Atos Origin die lid zijn van de vakbonden FNV Bongenoten, CNV en De Unie, hebben massaal (90,3 procent) tegen het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao bij hun werkgever gestemd.
Een te laag loonbod is het grootste bezwaar van de werknemers. Atos Origin biedt een minimale loonsverhoging van 2 procent aan en een variabel percentage dat wordt berekend aan de hand van prestaties van de medewerker. Volgens het bedrijf komt de gemiddelde loonsverhoging daarmee op 4,5 procent. De bonden eisen een minimale vaste loonsverhoging van 3,5 procent en meer inzicht in de beoordelingsstructuur van het variabele percentage voor loonsverhoging.
Eerder noemde FNV Bondgenoten de automatiseerder een ‘arrogante werkgever' omdat de werkgever inmiddels eenzijdig de loonsverhoging zou invoeren. "De mensen zijn boos en geïrriteerd door deze arrogante houding van de werkgever", aldus Nevin Demirtas, bestuurder van FNV Bondgenoten.
Reacties
Beste redactie,
U laat na te vermelden dat er slechts 14% van de collega's aangesloten zijn bij een vakbond. Dit is tendentieuze berichtgeving, want u creeert het idee dat bijna iedereen tegen is, terwijl er feitelijk niet bekend is hoeveel van de Atos Origin medewerkers tegen het voorstel zijn. Dit kan 90,3 procent van 14 procent zijn (dus iets meer dan 1 op de 10) of bijna iedereen (indien de niet aangesloten werknemers allemaal tegen zijn) Nogal een bandbreedte en in mijn ogen dus onzorgvuldig.
Helemaal eens met mijn tevreden collega. Het totaalpakket is prima. De organisatiegraad van medewerkers bij vakbonden is zeer laag.
Volgens mij valt het nogal mee met de ontevredenheid en massale afwijzing van het cao-voorstel.
Jongens, als jullie je mening willen laten horen, wordt dan lid van de bond,
zodat je stem gehoord wordt en ga hier niet zeuren dat slechts 14% georganiseerd is.
Misschien vallen jullie net onder die 2% medewerkers die wel meer dan 3,5% hebben, maar wees sociaal en gun je hardwerkende medecollega's ook een leuke loonsverhoging. Wel heel egoistisch hoe jullie hier reageren
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de tevreden medewerker en daarna nog een tevreden medewerker, leden van de directie of HR-afdeling van Atos Origin zijn. Sorry, veel te doorzichtig jongens!
Slaan we de stand van Atos nog maar even over bij de Carriere beurs
Daarnaast moet je niet vergeten dat de meeste vakbondsleden ook via outsourcing (vooral Philips en KPN) zijn binnen gekomen.
Die hebben 'er niet om gevraagd om voor Atos Origin te werken'.
Dat je ook een andere werkgever kunt zoeken schijnt dan niet in ze op te komen. Dat zou voor werknemer en werkgever mischien helemaal niet verkeerd zijn.
Maar ja, als je aan het eind van je schaal zit en je kunt geen schaal omhoog, verdien je bij een ander bedrijf al gauw minder en blijf je zitten de sfeer te verzieken.
Ik moet wel zeggen dat de sfeer er de laatste jaren er niet beter op geworden is. Vooral sinds 'de KPN'ers' erbij zijn gekomen.
alweereentevredenmedewerker is geen manager, maar gewoon een softwareontwikkelaar die al weer vele jaren tevreden bij BSO/Origin, Origin, Atos Origin werkzaam is, maar heimelijk toch graag zou terug willen naar de Full Service Cell waar hij vroeger werkte.
@Net afgestudeerd
Schrijf Atos Origin niet te snel af.
Het is helemaal afhankelijk bij welke afdeling je komt te werken.
Er zijn echt wel leuke onderdelen te vinden. Ik heb erg veel plezierige collega's en dat is 1 van de redenen waarom ik er nog steeds werk.
Dat gezeur altijd over die ex kpn-ers moet nu maar eens afgelopen zijn want het heeft niets te maken met het ontevreden zijn over het CAO voorstel. Laat Atos Origin maar eens openheid van zaken geven met betrekking tot de systematiek voor de berekening van salaris verhoging.
Ik weet dat de MEESTE Atos Origin-medewerkers ZEER ontevreden zijn (salaris en leasebedragen). Een vriend van mij werkt 3 jaar bij Atos Origin maar zeer ongelukig :-(
Voor de mensen die menen dat de bonden niet representatief zijn: niet alleen de bonden maar ook de centrale ondernemingsraad heeft tegengestemd.
Als de ondernemingsraad ook tegen is, dan stelt dit wat voor. De bonden representeren alleen de oudere medewerkers. Ze hebben geen enkele aantrekkingsgracht voor jongere medewerkers (ik ben zelf 38). Op de OR kan iedere medewerker invloed uitoefenen. Op de bonden alleen de betalende leden.
Ik ken het hele verhaal, word er zelf ook iedere keer weer mee geconfronteerd! Bandbreedte en Bandpositie plus je echte schaal voor de beoordelingen van 1 -> 5. 80% krijgt een magere 3, 17% krijgt een 4- en de resterende 3% krijgt een 5 als beoordeling wat dus resulteert in 4,5% salariscompensatie! Als je echt meer wilt verdienen moet je volgens mij gewoon vertrekken! Wat dus zeer veelvuldig gebeurt, meer dan 17% verloop in 2007 volgens de laatste cijfers!!
Ben benieuwd in het komende jaarverslag hoeveel Kieboom er dit jaar weer op vooruit gaat. Je moet voor de (slechte) grap eens in de oude jaarverslagen kijken vanaf 2002 tot en met 2006. Het begon met 200.000 euro en eindigt nu al met meer dan 1 miljoen per jaar in basis ex stock dividend.
@lukki
"Een vriend van mij werkt 3 jaar bij Atos Origin maar is zeer ongelukig:-("
Heeft die vriend van jou wel eens overwogen om lekker ergans anders ongelukkig te gaan zitten wezen? Ik snap dat echt niet: Ben je ontevreden? Tot ziens! Niemand dwingt je te blijven....
@nogeenalweereentevredenmedewerker
GELUKIG werk ik niet voor een slecht bedrijf met een slechte naam:-), Maak je geen zorgen, Hij heeft al een baan gevonden.
Vele collega's zijn ook NIET blij met deze salarisverhoging, nou ja verhoging? En nee, ik ben geen lid van een vakbond, collega's ook niet. En ook deze zijn wederom NIET tevreden.
De uitslag van het medewerkers tevredenheids onderzoek vorig jaar was VER onder de maat.
Reactie management: CIAO! - stelselmatig aanpakken knelpunten.
Als eerste: de leaseregeling. Hoera, hoera, we hebben het verbeterd. Geen 3 merken beleid meer maar nu wel *5*! En een hoger leasebudget - 90 euro hoger! Denkt het management nu echt dat wij niet zien dat de verhoging naar 25 procent bijtelling amper gecompenseert wordt? Mooie vooruitgang!
Een ander CIAO! punt betrof de enorme onvrede over de beloning - waar in de IT wereld een gemiddelde van 5 gemeten werd, zit het bij AO op 3!
Dat zou ook aangepakt worden... Om vervolgens de CAO onderhandelingen aan te gaan met een openingsbod van 1,25 procent ????
Een ding is duidelijk: net als in 2006 toen de afgewezen CAO toch doorgedrukt werd, heeft AO nog steeds geen respect voor haar eigen personeel!
@Lukkie
Je kent 1 persoon die bij Atos Origin werkt en meteen zijn de meeste van de 9000 werknemers in Nederland ontevreden.
Heb je meer dan 4500 interviews gehouden en waren ze allemaal ontvreden?
@AO Medewerker
Ik verwijs je naar de uitslag van het medewerkers tevredenheids onderzoek van 2007.
De mensen die het hards zwoegen om de boel draaiende te houden krijgen iedere keer weer een 0 op het rapport. Straks geven deze mensen er de brui aan, eens kijken of ze andere onnozelaars vinden die voor deze niet eens aan de index volgende verhoginkgen willen werken.
Atos graaft zijn eigen graf, doe er wat aan bestuurder
Ik ben al 7 jaar een AO-medewerker en ben dit jaar zelfs 2 skill levels gestegen (2 maal promotie gemaakt), maar aan het einde van de rit is alleen mijn referentie verschoven en netto een magere 80 euro erbij...
Leg mij maar eens uit hoe ik hier tevreden over kan zijn, het geld dan he, want daar worden de boterhammen van gekocht...
Heb zes jaar voor AO gewerkt, waarvan de laatste drie jaar echt met grote tegenzin. Ik was inderdaad een ex-KPN'er, maar dat doet niet af aan het feit dat je al met al geen reet vooruitkomt bij Atos. De enige die erop vooruitgaan, en dan bedoel ik ook ECHT vooruit gaan, is de directie van AO. Dat over de ruggen van de vele ontevreden werknemers!
Ben blij dat ik eieren voor mij geld heb gekozen, en bij dat schijtbedrijf weg ben!
Ik ben het niet met de zogenaamde 90% eens. Ik ben nu iets meer dan een jaar geleden overgestapt van Getronics naar Atos Origin, en ik heb er geen seconde spijt van. Als jullie denken dat Atos slecht betaald, ik verdien nu bijna 1000 euro meer voor nagenoeg hetzelfde werk. En nee ik ben geen lid van de bond want die maken in mijn ogen meer kapot dan goed!
Ik ben nu iets meer dan twee jaar geleden over gestapt van Atos Origin naar Getronics PinkRoccade, en ik heb er geen seconde spijt van. Als jullie denken dat GPR slecht betaald; ik verdien nu bijna 1000 euro meer, heb een hogere leasenorm, krijg een flink studiebudget en een aanzienlijk aantal studiedagen, kan regelmatig naar het buitenland, krijg promotie en loonsverhogingen waar je wat aan hebt, en zinvoller werk zonder daar minstens 4 uren per dag voor in de auto te moeten zitten.
En het allerleukste: tevreden collega's.
Toch opvallend hoeveel reacties een artikel over AO altijd weer krijgt. Zal wel iets te maken hebben met magneetjes.
Tja, tevreden EX werknemer. (Of moet ik zeggen: tevreden EX EX werknemer?) Je ziet waar jouw enorme verbetering toe leidt: "KPN zet groot deel Getronics in de etalage" lees ik net. Nee, laat mij maar lekker bij Atos werken....
http://www.computable.nl/nieuws.jsp?id=2335770
Ik werk hard en met veel plezier bij Atos, en ben ook reuze tevreden met mijn salaris. Een verhoging van 2% met een beoordeling "goed" is dan toch een douw.
Werkwijze Atos:
Atos neemt een IT-afdeling over. Saneert het personeeel, niet zo moelijk want de helft van de mensen vlucht vanzelf weg. Saneert het werk, ook niet moeilijk want de overgenomen applicaties worden alleen nog maar instant gehouden. Bezuinigt op de kosten, alweer niet moeilijk, want je bevriest gewoon de salarissen. Vervolgens weten ze geen enkel nieuw project binnen te halen, dus het enige alternatief dat geboden wordt is detachering. En als je niet tevreden bent, ga je toch ergens anders solliciteren?
H'm, misschien is dat nog niet zo'n gek idee, ik geloof dat ik dat maar eens ga doen ...
@respecteer uw personeel
De verbetering van de leaseregeling staat los van wijzigingen, welke de overheid doorvoert (bijtelling naar 25%). Je kunt van de werknemer niet verwachten dat hij dit gaat compenseren.
Wat betreft de salarisverhoging vind ik dat dit inderdaad ondoorzichting is en het jammer is dat AO geen inzicht geeft in de salarissystematiek. Maar hoeveel medewerkers vallen in de groep van 2% t.o.v. het totaal? Ik krijg de indruk dat we geen akkoord hebben, ondanks dat de 2% verhoging een zeer kleine groep mensen raakt.
Ook vind ik het raar dat de FNV AO arrogant noemt, daar zij een aantal verbeteringen o.a. Leaseregeling toch door voert. FNV zou toch moeten weten dat de CAO een minimum afspraak is.
Door medewerkers te zetten op de prestatiebeloning is er weinig ruimte voor eigen initiatieven. Ze worden verstikt door de afgesproken targets van hun manager. Het leidt tot middelmaat en het creatieve en het initiatief verdwijnt. Medewerkers voelen zich de speelbal van de 'hobbies' van de manager (je mag hopen dat je er geen een tussen hebt zitten die als hobby heeft persoonlijke ontwikkeling en je onderworpen wordt aan allerlei 'interventies').
De organisatie wordt afstandelijker en heeft moeite met binden en boeien. Ook veel meer administratieve rompslomp doordat op detail moet worden gerapporteerd en bewaakt (waar besteed je je tijd aan). Je wordt verstikt in de emails.
Doordat men targets heeft op diverse gebieden (sales, productontwikkeling �n het werk waarvoor je bent aangenomen) zitten de goeden of de medewerkers die op zware klanttrajecten zitten nu thuis omdat ze overbelast zijn. De collegialiteit verdwijnt, want slecht scorend werk wordt geprobeerd in een ander zijn schoenen te schuiven. Er wordt onderling gedeald over collega's. Ook worden medewerkers verantwoordelijk worden gemaakt voor prestaties waarvoor ze grotendeels afhankelijk zijn van het opgeleverde werk van anderen (klanttevredenheidsscore). Medewerkers houden naar buiten toe de schijn op, wat ten koste gaat van het beklijvend vermogen en het gebruiken van echte oplossingen, hiervoor moet je immers jezelf open geven.
Ook vinden er onoorbare verstrengelingen plaats in functies, om scores te halen op bepaalde prestaties zijn soms collega's die hiervoor gebruikt moet worden.
Onduidelijk is wat met de gegevens gebeurt als deze in het prestatie software pakket zijn ingebracht. Wie heeft er allemaal toegang tot persoonlijke gegevens van de medewerkers. Over wie worden met naam en toenaam de verschillen besproken zonder dat de persoon in kwestie hiervan weet heeft.
Je ziet steeds meer in de beoordelingsgesprekken dat de medewerker beoordeeld wordt op de zwakke punten die de beoordelaar zelf heeft en dat het dus feitelijk niet over de medewerker gaat. Wat de beoordelaar zegt over een de medewerker vertelt meer over zijn eigen zwakke punten dan over de medewerker.
Gewone zaken lijken soms ver te zoeken te zijn als een eerlijke, gelijke en objectieve behandeling van medewerkers en eerlijke beoordelingen en benoemingen en een eerlijke verdeling van de lusten en de lasten. Management dat zelf blijk geeft van moreel besef en waarmee je kunt spreken over lastige en gevoelige zaken en je gesteund weet.