Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KLM-toestel waarschuwt monteur in de lucht

08 april 2008 - 10:43ActueelCloud & InfrastructuurKLM
Rian van Heur
Rian van Heur

Het grondpersoneel van KLM kan beter inspelen op kleine reparaties en problemen in het vliegtuig. KLM gaat daartoe gebruikmaken van een digitaal informatiesysteem dat grondpersoneel van realtime gegevens voorziet.

Reparaties en belangrijke gebeurtenissen aan boord van een KLM-toestel kunnen nu meteen worden gemeld aan het grondpersoneel. KLM gaat daartoe gebruikmaken van een digitaal informatiesysteem dat de informatie meteen doorstuurt naar de grondorganisatie. Het grondpersoneel kan zich zo beter voorbereiden op het verhelpen van de problemen.

Het digitaal informatiesysteem wordt ingebouwd in de nieuwste Boeing 777-300. Het systeem bestaat uit twee toepassingen. Zo is er een elektronisch logboek (e-ATL), dat het papieren logboek vervangt. Het reparatieteam van de vliegtuigmaatschappij kan vanaf nu meteen zien welke kleine reparaties aan het vliegtuig moeten worden gedaan. Tot voor kort gebruikte de organisatie van een papieren administratie die pas na de landing werd verwerkt.

Kleine reparaties, zoals een vervanging van een stoel, toilet, leeslampje of gordijn kan nu tijdens de vlucht al worden gemeld, ongeacht of het vliegtuig aan de grond staat of waar dan ook ter wereld vliegt. Daardoor kan het probleem eerder worden verholpen zodra het vliegtuig weer aan de grond staat.

Vermiste koffers

Ook gaat KLM gebruik maken van een e-Reporting systeem. Dit vervangt de papieren formulieren waarin elke onregelmatigheid van een vlucht wordt vastgelegd en verstuurd naar de grondorganisatie voor verdere actie. Als voorbeeld noemt de luchtvaartmaatschappij vermiste koffers, ‘no shows’, turbulentie en zieke passagiers.

De digitale informatievoorziening is mogelijk in samenwerking met partners als vliegtuigbouwer Boeing en softwaremaker Ultramain. KLM investeert zelf in de toepassingen, omdat het bedrijf niet wil wachten totdat vliegtuigbouwers de diensten aanbieden.

Allereerst kunnen alleen personeelsleden gebruikmaken van de nieuwe digitale mogelijkheden. KLM verwacht later de hele vloot van het informatiesysteem te voorzien. Bovendien kunnen in de toekomst ook breedbandmogelijkheden voor passagiers worden aangeboden.

Meer over

Netwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    SLTN kandidaat vervanging mainframe bij KLM

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Progress levert beheerplatform Air France-KLM

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    KLM-crew mailt voortaan met Gmail

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Mainframe-migratie als militaire operatie

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KLM migreert naar nieuwste versie IBM-mainframe OS

    2 reacties op “KLM-toestel waarschuwt monteur in de lucht”

    1. Marc schreef:
      8 april 2008 om 12:50

      De A330-200 van de KLM loopt wat directe gegevensoverdracht, m.b.v. het programma Airman, naar het grondpersoneel voor op de B777-300. Het E-ATL in de B777-300 loopt nu nog als test. Airman van de A330 is al ‘live’.
      Zelfs de oudere vliegtuigtypes konden/kunnen hun onderhoudsgegevens direct naar de grond sturen. En dit wordt ook actief gebruikt.
      Het enige waar de B777 in voorop loopt is dat het papieren Aircraft Technical Log (ATL), op termijn, geheel vervangen gaat worden door een E-ATL.

      Login om te reageren
    2. Ronald Vermeij schreef:
      16 januari 2009 om 14:19

      Kijk, da’s nu een mooi real-life voorbeeld hoe ict het leven van de mensheid een stuk makkelijker en eenvoudig kan maken!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs