Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Virussen krijgen ook vat op de auto

10 februari 2005 - 08:54ActueelCloud & InfrastructuurIBM

Ook auto's blijken steeds gevoeliger voor virussen. Dat komt omdat ze steeds meer computergestuurde functies aan boord hebben. Dat is een van de conclusies in het 'Security Threats and Attack Trends Report' van IBM.

De gemiddelde nieuwe auto heeft circa twintig computerprocessoren aan boord en ongeveer zestig megabytes aan computercode. De verwachting is dat dit alleen maar toe zal nemen. Hierdoor neemt de kans op draadloze aanvallen flink toe, denken de consultants van IBM. En daar blijft het volgens IBM niet bij. Ook voice over ip (voip)-telefoonsystemen zullen steeds vaker het doelwit zijn van hackers die proberen de systemen af te luisteren of plat te leggen. Verder zijn mobiele telefoons en pda’s volgens de onderzoekers evenmin veilig.

In 2004 zijn er volgens het rapport 28.327 verschillende en nieuwe computervirussen bijgekomen. Dit brengt het totale aantal van oude en nieuwe virussen op 112.438. In 2002 werden er nog maar 4551 nieuwe virussen ontdekt. Van de 147 miljard e-mails die IBM in 2004 voor consumenten heeft gescand had 1 op de 16, oftwel 6 procent, een virus. In 2002 was dit percentage nog maar 0,5 procent.

Uit het onderzoek van IBM blijkt verder dat de hoeveel spam die circuleerde op bedrijfsnetwerken goed was voor 75 procent van het totale e-mail verkeer. Op piekuren was dat zelfs 95 procent. De snelst groeiende bedreiging in 2004 was phishing – misleidende e-mails waarin mensen worden opgeroepen hun persoonsgegevens prijs te geven. De groei van het aantal mailtjes waarbij sprake was van phishing groeide met maar liefst 5000 procent. Het waren er 18 miljoen in getal, aldus IBM.

Meer over

Netwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Aanvallen gericht op winst domineren online landschap

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eerste virus voor java-telefoon ontdekt

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Dit jaar al twee keer zoveel kwaadaardige code

    3 reacties op “Virussen krijgen ook vat op de auto”

    1. Andy Bramall schreef:
      11 februari 2005 om 08:51

      Hoe kan een auto het slachtoffer worden van een draadloze aanval?? Om op het systeem van de auto te komen moet er ook een draadloze ontvanger ingebouwd worden. Voor zover als ik weet wordt er op dit moment alleen door middel van een seriële kabel een verbinding gemaakt met zulke computer systemen!

      Ik snap dat het in de toekomst misschien mogelijk/wenselijk is om draadloze apparatuur in de auto te bouwen maar dit kan gewoon met een WEP sleutel of andere al bestaande beveiliging technieken worden veilig gesteld. Audi en BMW (bijvoorbeeld) zijn volgens mij al lang slim genoeg om hier zelf rekening mee te houden, vooral als het over het besturen van de rem, benzine en stuur systemen gaat.

      Login om te reageren
    2. Barry schreef:
      11 februari 2005 om 15:02

      Ik denk zeker dat de risico’s in de toekomst groter zullen worden. In een ander stuk las ik onlangs dat autofabrikanten druk doende zijn om electronica in de auto te centraliseren door alle functies zoals ABS, navigatie enz.van de auto te bundelen in één CPU. Tel daarbij op dat steeds meer auto’s gebruik maken van GPS voor navigatie en locatie bepaling bij diefstal en/of noodgevallen. En voila, daar is je draadloze verbinding om toegang te krijgen tot de electronica van de auto.
      Nu zullen vitale functies vast goed afgeschermd worden maar of dat voldoende is?…… De tijd zal het leren…

      Login om te reageren
    3. Ron schreef:
      11 februari 2005 om 19:05

      Ook vormt een auto tot op de dag van vandaag een kooi van Faraday en is dus ondoordringbaar voor Wifi.

      Wat voor scenario hebben die mensen van IBM dan voor ogen? Auto’s met Wifi en/of bluetooth en zonder een metalen carosserie en zelfs zonder een metalen kooiconstructie? Dat duurt nog wel effe, dat zullen die lieden van IBM en wij niet eens meer meemaken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs