Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Biometrie

Dell weet wanneer gebruiker stress heeft

19 september 2014 - 09:37ActueelCloud & InfrastructuurDell
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Ict-leverancier Dell ontwikkelt hard- en software die reageert op de gemoedstoestand van de gebruiker. In de laboratoria van het ict-bedrijf uit Texas wordt geëxperimenteerd met 'moodsensing computing'. Sensoren die aan de systemen zijn gekoppeld leggen bijvoorbeeld hersensignalen, stemgebruik en hartslag vast. Ook de inzet van gezichtsherkenning wordt getest. 'De systemen passen zich aan op de gemoedstoestand van de gebruiker' vertelt het hoofd van Dell's Research en Development-afdeling Jai Menon tijdens Dell's Solution Summit 2014 in Brussel.

Het gaat om een koppeling van bijvoorbeeld meters voor hersenactiviteit en hartslagmeters aan hardware en software. In een testopstellingen hebben verschillende scenario’s de revue gepasseerd. Bijvoorbeeld die van een gamer die verveeld is, waarop het spel besluit om automatisch een aantal levels over te slaan. Maar er wordt ook geëxperimenteerd met zakelijke toepassingen. ‘Het systeem kan besluiten dat bij een medewerker die zeer geconcentreerd aan het werk is een inkomend telefoongesprek automatisch wordt doorgeschakeld naar voicemail.’ Menon denkt ook aan systemen die via spraakherkenning detecteren of een medewerker gestrest is.

Menon kan niet precies zeggen of en wanneer het bedrijf de moodsensing-functionaliteit gaat gebruiken. ‘Wij richten ons op technologieën en kijken daarbij twee jaar en verder vooruit. Het percentage van de door r&d ontwikkelde producten, software en diensten die uiteindelijk op de markt komen, ligt bij ons rond de 70 procent. Uiteraard kan je een hoger percentage halen, maar dan zet je misschien wel te voorzichtig in op de ontwikkeling van nieuwe toepassingen’, aldus het hoofd r&d die voorheen onder meer actief was voor IBM en AT&T.

‘Meer innovatie’

Volgens Menon is sinds oprichter Michael Dell het bedrijf in 2013 van de beurs haalde meer ruimte gekomen voor innovatie. ‘De focus ligt minder op de kwartalen en de belangen van aandeelhouders. Er is meer ruimte voor innovatie op de langere termijn. Toen we nog beursgenoteerd waren, was dat echt anders er wordt meer geïnvesteerd in innovatie’, aldus het hoofd van de R&D-afdeling.

De vier hoodpunten waarop Dell de ontwikkeling van nieuwe producten heeft georganiseerd zijn: security onderzoek, data analyse, mobility en datacenter en de volgende generatie infrastructuur. Andere onderwerpen waar R&D onder meer aan werkt zijn nieuwe opslagtechnologieën voor servers en nieuwe koeltechnieken voor het terugbrengen van het vloeroppervlak van datacenterruimten. 

Meer over

Biometrie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Software van promovendus herkent 7 emoties

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Dell draait op diensten en R&D

    5 reacties op “Dell weet wanneer gebruiker stress heeft”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      19 september 2014 om 11:05

      Wel zo handig voor de mannen in witte jassen. Die weten dan precies waar de patiënten zich bevinden.

      Het blijft maar doorgaan.
      Spelcomputers die je in de gaten houden.
      TV’s die je in de gaten houden.
      Smartphones die in de gaten houden.
      Smart watches die je in de gaten houden.
      Straks ook kantoor computers die je in de gaten houden.
      Wat komt daarna? Een smart toiletpot?

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      19 september 2014 om 12:01

      Niet zo moeilijk, gewoon aanslag gevoelige toetsenborden maken zoals ik bij mijn digipiano heb.
      Dan kan Dell vaststellen dat mijn gemoederen steeds hoog oplopen als ik met Office360 een mailtje probeer te versturen.

      Login om te reageren
    3. Ewoud D. schreef:
      19 september 2014 om 18:50

      Misschien dat een paar experts van Computable als proefkonijn kunnen fungeren;-)

      Gekheid, want hoewel biometrie interessant is denk ik ook niet dat we door moeten slaan met de inzet ervan.

      Login om te reageren
    4. Jan van Leeuwen schreef:
      20 september 2014 om 07:45

      Alhoewel dat voor de gebruiker misschien voordelig lijkt kan ik me niet voorstellen de beslissing af te geven aan een pc of ik belangrijke telefoontjes ontvang of niet.
      Als ik kijk naar UEFI of Apple dan is er een tendens om gebruikers hun mondigheid af te nemen. Ik wens zelf te beslissen daarom gebruik ik hoofdzakelijk linux en vindt android ook maar matig omdat google alles wil kontroleren.
      Overigens voor ik met de Dell-website een pc gekonifigureerd heb, heb ik hem al zelf gebouwd.

      Login om te reageren
    5. Willem Oorschot schreef:
      23 september 2014 om 12:24

      De systemen passen zich aan op de gemoedstoestand van de gebruiker. Dat is een nobel streven in een wereld waarin de gebruiker van een systeem als jaren niet serieus wordt genomen.
      Waarom gaat Dell zich niet eerst richten op het gebruikersvriendelijk maken van systemen, vraag ik mij af?
      Laat Apple maar pioneren op het gebied van het vaststellen en interpreteren van emoties en lichaamsvariaties.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs