Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

DigiD-koppeling websites verzekeraars hapert

31 december 2014 - 11:55ActueelCloud & InfrastructuurBelastingdienstMinisterie van BZK
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De websites van verschillende zorgverzekeraars zijn overbelast. Mensen kunnen niet inloggen bij hun verzekeraar en door storingen werkt de koppeling met DigiD niet. Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), dat DigiD beheert, stelt dat verschillende verzekeraars melding maken van storingen op hun site door piekbelasting.

Op sociale media en bij websites met storingsmeldingen zoals Allestoringen.nl komen vandaag allerlei meldingen binnen over problemen met DigiD. Maar volgens de woordvoerder van BZK worden die veroorzaakt door problemen aan de kant van de websites van de zorgverzekeraars, waardoor bepaalde dienstverlening uitvalt.

Volgens haar ligt het euvel niet bij DigiD en gaat het mis als bezoekers via de site van de verzekeraar willen inloggen op DigiD. Als ze DigiD rechtstreeks benaderen zou de dienst wel werken.

Mensen kunnen tot en met 31 december 2014 overstappen van zorgverzekering. Velen wachten tot het laatste moment.

Belastingdienst

Piekbelasting is vaker een probleem bij digitale dienstverlening. In april 2014 haperde de systemen van de Belastingdienst. Dat werd veroorzaakt doordat op hetzelfde moment meer dan twintigduizend mensen hun aangiften digitaal wilden indienen. ‘Het aantal mensen dat tegelijkertijd een aangifte deed, was hoger dan de capaciteit van onze website’, stelde een woordvoerder van de fiscus toen.​

Meer over

DigiDECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Overheid stopt ontwikkeling DigiD-kaart

    Belastingdienst
    ActueelOverheid

    ICT fiscus plat na piek van 20.000 aangiften

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Nederland ICT bezorgd over opvolger DigiD

    Kluis
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Verzekeraars werken aan digitale poliskluis

    7 reacties op “DigiD-koppeling websites verzekeraars hapert”

    1. Peter schreef:
      1 januari 2015 om 12:24

      Volgens mij ligt het wel aan DigiD, want ook andere sites die met deze authenticatie werken doen/deden het niet (b.v. mijnUWV.nl)

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      2 januari 2015 om 08:38

      Als je alles online wilt doen zul je ook rekening moeten houden met piekmomenten. En ja dat kost tijd/moeite/geld. Dat laatste heeft de fiscus meer dan zat zou je zeggen.

      Login om te reageren
    3. Ron J Buitenhuis schreef:
      2 januari 2015 om 20:30

      Wanneer men goed heeft opgelet, konden mensen wel van DIGID gebruik maken, door eerst bij DIGID in te loggen en daarnaast bij hun zorgleverancier in te loggen! Kortom DIGID was en is niet de probleemveroorzaker!

      Blijkt dus echt bij de zorgverzekeraars te liggen, en niet door tekortkomingen bij DIGID te komen, kijkend naar hoe ATOS dat voor DIGID heeft ingericht is dat zowel voor IPv4 als voor IPV6 keurig ingericht, en is er keurig failover ingericht! Dat de “burger” geen weet heeft van de deplorabele staat en inrichting van de webdiensten van zijn of haar zorgverzekeraar mag niet leiden tot beschuldigingen aan het verkeerde adres! en dat mag ook wel eens gezegd worden…

      Ik weet, nu zullen er wel weer reacties komen zo van een IP-adres zegt nog niets over de achterliggende diensten c.q. hardware en dat klopt natuurlijk ook, maar wanneer we het over naamverwijzingen (dns) & ip-failover hebben dan is dat bij DIGID in elk geval zoals het hoort ingericht! Chapeau!

      Maar goed, de overheid is makkelijk doelwit laten we maar zeggen! In dit geval niet dus!

      Blijft lastig natuurlijk wanneer je geen wijzigingen kunt aanbrengen in een verzekering, die je zonder DIGID niet kunt wijzigen… We zullen ons misschien echt eens gaan afvragen of dat nou echt niet beter kan…of misschien wel moet! Wat een kwalijke zaak, en dat met allemaal vernuftige en zeer kundige ICT mensen in Nederland, tjonge wat hebben we daar een mooie uitdaging met zijn allen! als we dat nou eens voor elkaar kregen in 2015 , dan was dat in elk geval van de nationale “bucketlist”! Eens?

      Login om te reageren
    4. Johan Duinkerken schreef:
      5 januari 2015 om 07:40

      @Ron
      Als een website/dienst overbelast raakt kan het per seconde wisselen of de site/dienst wel of geen antwoordt geeft. Dus dat het een paar mensen wel lukt betekend niet dat het hele systeem probleemloos werkt.

      Login om te reageren
    5. Ron J Buitenhuis schreef:
      5 januari 2015 om 10:16

      @Johan,klopt helemaal, maar mogen we er voorzichtig van uitgaan dat hier toch een paar stresstesten op zijn uitgevoerd? En dat daar speciaal met de eindejaars toeloop in het bijzonder naar is gekeken en gecontroleerd?

      Zoja, dan is het zaak om de oorzaak te achterhalen, ligt die echt bij DIGID, dan oorzaak wegnemen! Ligt die bij andere partijen, dan is er behoorlijk wat werk aan de winkel aan de winkel voor webtechneuten.
      De willekeurige NLB verkopers zullen al weer glimlachen 😉

      Login om te reageren
    6. Johan Duinkerken schreef:
      5 januari 2015 om 15:57

      Het zou niet de eerste keer zijn dat er geen tijd (meer) was voor stresstesten. Of een PEN test.

      Login om te reageren
    7. Ngr schreef:
      5 januari 2015 om 18:57

      Volgens mijn bronnen was het een tussenpartij waar problemen waren.

      Vind de beschuldiging van Ron overigens nogal kort door de bocht. Diezelfde Atos die Digid inricht, doet dat ook voor flink wat verzekeraars.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs