Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bank-ICT niet klaar voor koppeling met fintech

10 januari 2017 - 10:273 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurEquinix
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Banken houden onvoldoende rekening met de komst van nieuwe aanbieders van financiële diensten waarbij technologie een hoofdrol speelt, zogenoemde fintech-bedrijven. Volgens datacenterdienstverlener Equinix zijn banken nog nauwelijks bezig hoe ze hun systemen kunnen inrichten zodat een ecosysteem ontstaat waarop fintech-bedrijven kunnen inhaken.

De dienstverlener die sterk vertegenwoordigd is in de financiële sector, stelt dat banken zich beter moeten voorbereiden op een samenwerking met andere aanbieders van bankdiensten. Onder meer door hun ict-systemen in ecosystemen te plaatsen.

Benelux-directeur van Equinix Michiel Eielts: ‘Voorheen profiteerden banken van digitale vernieuwingen, doordat ze bijvoorbeeld via digitale kanalen een groter bereik kregen, beter in staat waren om hun klanten te bedienen of kosten bespaarden. Nieuwe, wendbare fintech start-ups zijn door het slimme gebruik van data, nieuwe software en systeemarchitecturen in staat om snel een positie naast traditionele banken te verwerven.’

Hij haalt een rapport aan van analistenbureau PwC waaruit blijkt dat slechts 77 procent van de Nederlandse topmanagers van financiële instellingen niet verwacht dat er enige omzet verloren gaat aan fintech-bedrijven in de komende vijf jaar. Eén op de drie managers bij traditionele dienstverleners stelt dat fintech een middelgrote impact zal hebben (21-40 procent van hun omzet). Dat blijkt uit het rapport ‘Blurred lines: How FinTech is shaping Financial Services, 2016’.

Data en gebruikerservaring

Equinix verwacht dat de consument in de toekomst meer gebruik zal maken van de diensten van nieuwe financiële specialisten. Eielts is van mening dat banken op deze nieuwe realiteit moeten inspelen. ‘Dat kunnen ze onder meer doen door te zorgen dat er interconnectiviteit tussen de verschillende dienstverleners is. Daarmee organiseren ze een goede onderlinge verbinding, waarmee data-uitwisseling snel en veilig verloopt. Hierdoor zorgen ze er uiteindelijk voor dat de dienstverlening voor de eindgebruiker zo snel en soepel als mogelijk is, verloopt.’

Volgens de ict-dienstverlener raken consumenten door innovatie steeds meer gewend aan een betere gebruikservaring en verwacht men hetzelfde niveau van dienstverlening en het gemak van applicaties van een financieel dienstverlener.

Ecosystemen

De Amerikaanse datacenterdienstverlener stelt dat de slag om de bankdienstconsument deels op het gebied van gebruikservaring gestreden kan worden. ‘Financiële instellingen dienen daarom hun ict-systemen in ecosystemen te plaatsen waar ze met andere leveranciers kunnen interacteren. Dat wapent financiële instellingen in de strijd om de consument’, aldus Eielts.

Wereldwijd hebben zo’n 875 financiële instellingen hun ict-systemen bij Equinix geplaatst. Het gaat onder meer om de ict van de beurs in Londen. Het bedrijf heeft ook intermediairs, die nodig zijn om financiële transacties via smartphones te laten lopen, in zijn datacenters geplaatst.

Meer over

Computing EverywhereUX

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    fintech
    ActueelCarrière

    Aantal fintech-vacatures stijgt met 6,5 procent

    start-up
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Startupbootcamp werft fintech en security-start-ups

    Fintech
    AchtergrondCarrière

    ‘Fintech gaat banen in de banksector kosten’

    ActueelFinanciële dienstverlening

    ABN Amro investeert in Zweedse fintech Tink

    Investering groei euro
    ActueelFinanciële dienstverlening

    KPMG: Record aan investeringen fintech

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Voorstel Fintech-wet (PDS2) naar Tweede Kamer

    2 reacties op “Bank-ICT niet klaar voor koppeling met fintech”

    1. Thierry Demeire schreef:
      10 januari 2017 om 11:07

      BNP-Paribas-Fortis heeft wel een doorgedreven integratie met Sofort Bank (misschien wel te doorgedreven). Als BNP-Paribas-Fortis klanten hun M1 code ingeven in de webpagina van Sofort, dan doet Sofort Bank de hele overschrijving voor de klant.
      Sofort leest de zichtrekeningen uit, kiest een zichtrekening (ingeval er meerdere zijn) en doet dan de overschrijving, allemaal zonder de M2 code te moeten gebruiken.
      Als titularis of beheerder van de zichtrekening moet je een M2 handtekening extra geven om dezelfde bewerking te doen.

      Veilig of niet ?
      Als je de BNP-Paribas-Fortis dan bevraagt dan krijg je twee antwoorden:
      1) Vocaal: wij raden het af om Sofort te gebruiken
      2) Per brief: dat Sofort geen product is van hen (wat juist is), maar m.i. interface het wel met hun product en dat de titularis daarvoor naar de Privacy Commissie moet (wat m.i. niet correct is).

      Login om te reageren
    2. Luc Vandergoten schreef:
      10 januari 2017 om 11:52

      Een bank is voornamelijk een vertrouwensorganisatie waar we ons geld ter bewaring geven en waar we zeker zijn (tot een bepaald bedrag) dat we het effectief ook terug krijgen indien nodig. Eenmaal het geld bij de bank is, kunnen we het beleggen, betalingen doen of cash opvragen. Voor al deze operaties rekenen zij kosten aan. De fintech-spelers kunnen hier een rol spelen en een deel van het revenue-model van de bank overnemen, maar zullen zolang de geldgarantie van de banken bestaat, deze plaats niet kunnen innemen. Hierdoor zullen ze enkel met de goedkeuring van de banken blijven bestaan.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs