Managed hosting door True

ICT'er werkt over, maar is verontwaardigd

 

Veel ict'ers zijn verontwaardigd als ze moeten overwerken van de baas, maar de meeste werknemers doen het toch. Slechts een kleine groep neemt maatregelen.

Werkgevers moeten niet zomaar van hun werknemers verwachten dat ze overwerken, vindt menig ict'er. Dat blijkt uit de reacties op een artikel dat Computable eerder deze maand publiceerde.

De reacties op het artikel ‘ICT'er moet steeds vaker overwerken', zijn heftig. Lezers laten weten dat zij het niet normaal vinden wanneer ze moeten overwerken. Vooral het feit dat werkgevers het overwerk vanzelfsprekend zouden vinden, is veel ict'ers een doorn in het oog.

Zo heeft lezeres ‘Marcia' ontslag genomen, omdat ze zich stoorde aan de houding van haar baas. "Ik ben bij mijn vorige baas weggegaan, omdat hij gratis overwerken normaal vond", schrijft ze. De problemen werden veroorzaakt doordat Marcia meer tijd voor een project nodig had, dan ze vooraf had ingeschat. Volgens de werkneemster is dat nu eenmaal het risico dat werkgevers lopen. "Sommige werkgevers schuiven dat af op de programmeur en noemen het ‘de vrijheid om je eigen werkzaamheden te plannen'. Het komt er dan op neer dat je als werknemer werkt als een soort freelancer, maar als gewone loonslaaf wordt uitbetaald. Wel de stress, maar niet de cash."

Pure chantage

Ict'er Ronald Vermeij herkent dit probleem. Volgens hem is er in Marcia's situatie sprake van ‘pure chantage'. De werkgever schuift het probleem af op de werknemer om zo zelf buiten schot te blijven, aldus Vermeij, die dat volkomen onterecht vindt. Volgens deze lezer is overwerk de verantwoordelijkheid van het management. Er is bijvoorbeeld sprake van verkeerde inschatting, onrealistische denkbeelden of gebrekkige interne communicatie. "Uw gebrek aan planning is niet mijn motivatie voor buitencontractuele inspanningen", zegt Vermeij in zo'n geval.

Ook andere lezers vinden het vreemd dat werkgevers vinden dat personeelsleden gewoon moeten overwerken. Toch blijkt uit een poll van Computable dat menig ict'er geregeld overwerkt. Tijdens het schrijven van dit artikel hebben 317 lezers antwoord gegeven op de vraag ‘Werk jij meer uren dan er in je contract staat?'. Bijna zeventig procent van de reagerende lezers geeft aan dat dat het geval is. Iets meer dan dertig procent zegt af en toe over te werken, ‘als dat moet van de baas'. Elf procent werkt niet over doordat er sprake is van efficiënt werken. De rest heeft juist te weinig werk (vier procent). Slechts zes procent weigert over te werken.

Lezeres ‘Muriëll' behoort tot de laatste categorie. "Ik werk nu vier jaar in ICT en werk per week hooguit 2 uur over. Als ze me overwerk gaan verplichten zoek ik een andere baan." Het lijkt erop dat ze een van de weinige ict'ers is die zo stellig durven te zijn. Volgens reageerder Vermeij komt dat doordat ict-studenten niet leren wat hun rechten en plichten zijn. "Die weet je pas wanneer je in de ziektewet zit", stelt Vermeij. "Ik ben me er pas in gaan verdiepen tijdens mijn burnout."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2756897). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Die Marcia.... Hoe kan je nou zo'n domme instelling hebben dat als jij een fout maakt (inschattingsfout qua benodigde uren) je dat het risico van de werkgever vindt? Dat is toch jouw eige domme schuld en dat wil je dan toch zo goed mogelijk oplossen?

Haar werkgever moet alleen maar blij zijn met haar ontslag.

Als je baas niet betaalt voor overuren is het per definitie een verkeerde werkgever. Als je keus hebt, stap dan gewoon op. Aan de andere kant moet je niet zeuren als er wel betaald overgewerkt moet worden. Een ICT'er is geen vakkenvuller bij AH, maar een deelnemer in een vaak creatief proces, met uren risico. De klant moet op tijd worden beleverd (intern of extern) en wij ICT'ers zijn daarvoor verantwoordelijk.
ICT is een business waar de output niet altijd aan een vast aantal uren hangt, het is geen produktie proces. Als je je niet daarop wenst in te stellen en je werrkgever te helpen de doelstellingen te realiseren, kun je echt beter wat anders gaan doen.

Overwerken is niet erg.De meter loopt gewoon door en zie het dan op m'n paycheck aan het einde van de maand dan heb ik er geen problemen mee.

Krijgt Marcia dan ook vrij voor de uren die ze minder gewerkt heeft als ze de benodigde tijd te ruim heeft ingeschat?

er wordt regelmatig misbruik van mij gemaakt.
ik herken veel in dit artikel.
ik zou morgen onbetaald moeten werken.
na het lezen van dit artikel heb ik meteen maatregelen getroffen en zal morgen niet werken.
na 7 jaar dit wel gedaan te hebben is voor mij de maat vol.
ik dacht bijna dat ik de enige was maar na het lezen van dit artikel blijkt het schering en inslag te zijn.

thanx voor dit artikel!!

@Mick

Geweldig, dat betekend dat je een werk-vrij weekend hebt. Hoe heeft je supervisor op je actie gereageerd?

Het lijkt er wel op dat nu alles over 1 kam geschoren wordt. Natuurlijk is het onterecht als er niets tegenover de te maken overuren staat, maar de beloning hoeft mijns inziens niet per se geldelijk te zijn. Er zijn ook bedrijven die een tijd-voor-tijd regeling hebben, waardoor je op momenten dat je moet overwerken tijd opspaart die je kan gebruiken als jij het zelf een keer nodig hebt. Dit kost je dan ook geen verlofuren.

Tevens is het ook compleet afhankelijk wat de aanleiding is van het moeten overwerken. Als je als ICT-er in de hogere kringen van de organisatie zit, en daar ook naar behoren voor wordt beloond ( salaris en secundair ), dan hoort daar ook een bepaalde verantwoordelijkheid bij. Als je bijvoorbeeld een verkeerde inschatting maakt van de benodigde tijd, en daardoor in de problemen komt, dan is het mijns inziens niet meer dan billijk dat je meer werkt dan in je contract staat om zo toch de deadline te halen. Ten slotte heb jij (als professional / expert, want zo wordt je gezien) gezegd dat je het project binnen dit tijdsbestek zou kunnen doen.

Ik vind wel dat overwerk (verzocht door je meerdere, want er zijn mensen die meer werken puur uit passie en betrokkenheid) incidenteel moet blijven, zodra er structureel meer uren moeten worden gemaakt dan is het geen overwerk meer, maar een serieus tekort aan manuren of planningskwaliteiten.

Verder ben ik van mening dat ICT in het algemeen iets is wat niet vereningbaar is met een 9-tot-5 mentaliteit. Van hedendaagse informatiesystemen wordt verwacht dat deze 24/7 werken, en inherent daaraan is de dus mogelijke vraag om over te werken.

Zelf ben ik er uberhaupt heilig van overtuigd dat een ICT-er die daadwerkelijk passie voor zijn/haar werk heeft, tot heel erg veel bereid is voor zijn/haar 'kindje', en ook niet gaat lopen tutten over een keertje moeten overwerken.

Waarschijnlijk is deze reactie weer voer voor discussie an sich. Ik zou zeggen... kom maar op :-)

Werk ze nog.

Cheers,

Chris

He Christiaan,

Kost veel tijd he, zo'n reactie plaatsen. Verhaal je dat op de klant of moet je 'overwerken' om de tijd in te halen ??

Vroeger was overwerken in de ICT de norm, waarvoor je dan ook vorstelijk werd beloond. Maar de jeugd van teugeswoordig wil natuurlijk wel een vorstelijk salaris, maar als er dan eens een uurtje extra inspanning nodig is, is het huilen geblazen.

Je moet het verhaal natuurlijk gewoon in twee-en splitsen. Zit je in de beheerstak van de organisatie dan heb je de reguliere shift 08:00 - 18:00 uur oid en changes, updates ed vallen buiten kantoortijd. Alleen in het geval van een calamiteit zou dan een extra inspanning geleverd moeten worden maar meestal valt ook dat binnen de waakdienst.

Het wordt anders als je projecten uit de klauw lopen. Meestal heeft het dat toch de oorzaak dat de klant sneller oplevering wenst dan jij gepland hebt. een normale planning is een optelsom van gemaakte afspraken met de nodige slack erop voor onvoorzien en vaak komt zo'n project wel goed.
Maar het project waar jij projectmatig hebt berekend om het zeg met 3 maanden te kunnen opleveren en de opdrachtgever dat binnen een maand of twee eist en dan de lat en de druk hoog legt. Ja dan hebt je een probleem die binnen het bedrijf politiek gevoelig ligt en dan vaak door b(h)aasje over in jouw nadeel worden beslecht. In zo'n geval is het moeilijk om stevig in je schoenen te blijven staan.

Hier wordt projectmatig werken geupgradet naar Hogeschool toveren en dan kom je echt jezelf altijd tegen , beter vroegtijdig hierop sturen en de consequenties nemen dan in een laat stadium een maagzweer of erger op te lopen....

Herkenbaar. Mijn vorige baas vondt het inherent aan de functie dat je ONBETAALD overwerk verrichte. Vanaf een bepaalde functiegroep viel je daar automatisch onder. Dus ook geen compensatie in vrije tijd. M.a.w. je kon in de weekenden of avonden werken. Als pleister op de wond mocht je een deel van de uren wel vrijaf nemen, maar alleen als het werk dat toestond.
Bij mijn huidige baas zou het kunnen zijn dat er overgewerkt moet worden, maar tot nu toe heb ik dat kunnen beperken. Dat heeft een aantal prive redenen. Maar ze betalen je er wel voor, naar keuze in geld of vrije tijd.
Het kan dus anders.

Overwerken hoort er soms bij. Planningen lopen niet altijd zoals ze van tevoren opgesteld waren. Echter veel meeste mensen doen alsof overwerk als een donderslag bij heldere hemel komt. Persoonlijk vind ik dat de grootste onzin. Iemand die enigszins betrokken is bij zijn werk (project of regulier werk) kan makkelijk aan zien komen wanneer er overgewerkt moet gaan worden.

Overwerken zonder er betaald voor te krijgen? Als je iets dusdanig verknald hebt, dat een project totaal uit de pas loopt, neem je dan niet zelf de verantwoordelijkheid om het op te lossen? (let op, dit is iets anders dan onbetaald overwerk opgedragen te krijgen). Daar wil ik best een uurtje extra eigen tijd aan besteden hoor. Als overwerk buiten mijn schuld om nodig is, dan ga ik gewoon aan de slag. Zonder mokken.

Over de reactie van Marcia. Een planning maken doe je niet alleen, maar samen. (daar is het volgens mij al misgegaan. De manager liet de planning volledig aan Marcia over). Je staat aan het begin van een traject samen achter de planning. Zo niet, verbeter hem. Er zit altijd een verschil tussen planning en realiteit. Loop je uit de planning, dan spreek je mogelijk overwerk ook samen af. Dat dit gewoon betaald gebeurt is in mijn ogen de normaalste zaak van de wereld. Het dwarsliggen van de manager van Marcia toont alleen maar zijn onprofessionaliteit aan. In dit geval mist hij de commitment met zijn werk/project.

Allemaal leuk en aardig dat Marcia aangepakt wordt op haar foute schatting, maar er wordt niet verder gekeken dan de spreekwoordelijke neus lang is. Want om wat voor project ging het bij haar?

Uit veel onderzoeken, zoals de ict-barometer (www.ict-barometer.nl), komt naar voren dat ict-projecten vaak niet volgens planning worden uitgevoerd. Ligt dit aan een slechte schatting of is er meer aan de hand?

Ik heb hier de laatste tijd wat onderzoek naar gedaan en het valt me op dat ict hierin toch redelijk uniek is. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat:
(1) het om zeer complexe systemen gaat (Veel systemen gekoppeld, business rules, puist-architectuur, etc.)
(2) tijdens een project de organisatie, de markt of de vraag van de klantzijde vaak veranderd. Dit gebeurt uiteraard voornamelijk bij projecten met een grotere doorlooptijd.
(3) het meten van deze complexe software nog niet ver ontwikkeld is.

Vaak worden projectbudgetten dan ook aangepast door "voortschrijdend inzicht". Al met al is de schatting van ict-projecten dus een ontzettend moeilijk iets.

Het is wat kort door de bocht om gelijk te roepen dat marcia wel/niet moet overwerken en daar wel/niet betaald voor dient te krijgen, want er is niet veel bekend gemaakt over haar project. Of ze een werkplek moest inrichten of dat ze een nieuw erp-pakket organisatiebreed moest installeren maakt mijns inziens wel een dermate groot verschil. Als het bij haar echt om incompetentie gaat of dat ze lag te slapen op haar werk, snap ik wel dat de werkgever hiermee niet akkoord gaat en haar onbetaald laat overwerken. In andere gevallen zou ik mezelf als werkgever toch achter de oren krabben.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Remco

Vrij als ik iets sneller af heb? Nee natuurlijk niet. Als tegenover dat overwerken en die verantwoordelijkheid nu een heel goed salaris staat, dan zou je het als deel van de baan kunnen inzien. Maar als dat niet zo is, ga je wat anders zoeken.

De planning moest gemaakt worden op basis van een aantal nieuwe technieken, waarmee ik nog geen ervaring had. Veel onbekende factoren. Het is geen stenen metselen in de bouw he. Dan maak je wel eens een fout. Pas tijdens het project kom je erachter dat bepaalde zaken moeilijker liggen, of juist makkelijk zijn. En door die onbekendheid, dat voortschrijdend inzicht vallen er soms dingen mee, en soms tegen.

Ik vind dat bedrijfsrisico. Als mijn werkgever dat niet vindt, dan zeg ik op mijn beurt, dan kan ik beter zelf een project zoeken, als freelancer werken. Dan neem ik het risico, maar ook de winst. Dan moet ik overwerken als het tegenvalt, en heb ik vrije tijd als iets makkelijk lukt. Nu neemt hij de winst, en ik het risico. En hij noemt dat nog steevast 'vrijheid' ook. Dat accepteer ik niet.

En dan mijn programma wat mijn 'eigen kindje' is? Tja. Ik heb ook nog een kindje thuis, en dat vind ik wel even belangrijker dan het bedrijf, wat zeg maar 'het kindje' van de baas is. Natuurlijk doe ik mijn uiterste best om mijn werk zo goed mogelijk te doen. Maar er zijn belangrijkere dingen in het leven, en ik ga niet gratis overwerken, als ik meer te doen heb, en ergens anders meer kan verdienen, voor minder uren.

En trap dus niet in de val van bazen die zeggen dat je 'hier zo veel meer vrijheid hebt in vergelijking met andere bedrijven', als het resultaat is, dat jij overwerkt, en hij de winst in de zak steekt!

De eerste reactie van Dave gaat wel heel kort door de bocht.

Overwerk betekend dat je buiten je normale werkuren om werk verricht. De wil en/of mogelijkheid om dat te doen zal sterk verschillen van persoon tot persoon. Als je zelf verkeerd hebt ingeschat, dan toon je betrokkenheid door extra uren te WILLEN werken om het voor een bepaalde datum af te maken. Zulk werk moet per definitie niet voor eigen rekening komen. Tijd voor tijd of betaald krijgen is dan normaal. Als je verantwoordelijk bent voor planning, en je begroot altijd mis, dan moet de werkgever je geen planningen meer laten maken. Het mensen in eigen tijd laten afmaken werkt niet, mensen gaan dan ruimer plannen en die tijd ook gebruiken en dan wordt alles duurder.

Wat ook normaal is in mijn beleving, is dat mensen DEELS in eigen tijd aan hun eigen ontwikkeling werken. Leren voor een examen bijvoorbeeld, wat je dan overdag onder werktijd gaat afleggen. Dat doe je in eigen tijd zonder dat je betaald of tijd voor tijd krijgt.

Ik werk trouwens bijna nooit over en als het gebeurt tijd-voor-tijd. Vast overwerken zie ik als oplossing voor een structureel capaciteitsprobleem en dat moet het MT oplossen.
Als men vind dat het aan mij ligt, dat ik mijn werk niet tijdig genoeg af krijg, en mijn opvatting is anders, dan is het duidelijk wat er van twee kanten besloten moet worden.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×