Managed hosting door True

Mogelijk banen weg bij ICT Automatisering

 

Het bedrijf ICT Automatisering is wellicht genoodzaakt banen te schrappen, omdat de automatiseerder last heeft van de financiële crisis. Als de ontslagen doorgaan, lopen vooral de werknemers op de afdeling ‘Embedded' het risico hun baan te verliezen. ‘We moeten beknibbelen op vaste kosten.'

ICT Automatisering heeft laten weten het bedrijf ‘waar nodig aan te passen aan de verslechterende markt'. Het schrappen van banen hoort daar mogelijk bij. "We doen dat alleen als het echt niet anders kan", aldus bestuursvoorzitter Bram Schot.

Om het slechte financiële klimaat het hoofd te bieden, gaat het bedrijf volgens bestuursvoorzitter Bram Schot ‘beknibbelen op vaste kosten.' "Vrijwel al onze klanten, zoals NXP, Océ, Philips Healthcare en ASML, hebben het momenteel moeilijk", aldus Schot.

Divisie Embedded

Vooral ICT's divisie Embedded, die software maakt die wordt ingebouwd in producten als televisies, telefooncentrales en cd-spelers, heeft last van de verslechterde markt. Als de ontslagen werkelijk plaatsvinden, dan heeft dit waarschijnlijk vooral gevolgen voor een deel van de driehonderd werknemers van deze divisie.

Vooralsnog probeert de werkgever echter andere manieren te vinden om de kosten te drukken. In januari hoopt Schot een beter beeld te hebben van de situatie.

Hoewel ICT Automatisering een winststijging van twintig procent verwachtte, houdt de automatiseerder het nu op een stijging van zeventien tot twintig procent. Het bedrijf rekent op maximaal 7,3 miljoen euro winst.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2791447). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

"beknibbelen op vaste kosten.' "Vrijwel al onze klanten, zoals NXP, Oc?, Philips Healthcare en ASML, hebben het momenteel moeilijk", aldus Schot."
Het feit dat je klanten het moeilijk hebben is toch geen grarantie dat JIJ het ook moeilijk krijgt?

Wat is er mis met allemaal een stuk van je salaris inleveren ten behoud van kennis, bedrijf en werkgelegenheid?

Waarom de krisis niet gebruiken als stimulans om met dezelfde team-members nieuwe innovative produkten op de markt te komen...

Ontslaan kun je altijd nog ;-)

Het feit dat de werkgelegenheid gaat afnemen doordat hun klanten minder te verteren hebben, betekend dat er ook minder geld binnenkomt bij ICT.

Door salarissen te verlagen en met dat geld mensen aan het werk zetten waar blijkbaar geen werk voor is, is niet goed voor de economie. De medewerkers van ICT moeten dan ook weer gaan besparen op hun huishoudens. Zo krijg je een ernstig domino-effect.

Door banen te schrappen, kunnen mensen op zoek naar een nieuwe baan. Vooralsnog heb ik het idee dat er nog een tekort is aan IT personeel. Als al die mensen een nieuwe baan vinden, vermijd je dat domino-effect zoals ik hierboven beschreef.

@Barleone
Mee eens, geen klanten geen afname , geen werk.

Kijk in het buitenland (verre oosten)..
In Japan denken en doen ze daar iets anders over.
Daar zijn bedrijven veel blijer hun mensen en ze investeren in hun "human capital".
Zo krijg je - als management van een bedrijf - een gemotiveerde en loyale ploeg mensen die graag wil werken voor bedrijf X..
Het "Zero Defect: principe komt daar ook vandaan. Door werknemers verantwoordelijk en trots te maken op "hun produkt" leveren ze beter werk af, wat ook weer goed is voor het gehele bedrijf.. Win - win dus.

Nu terug naar het westen (hire-fire mentaliteit)
Als het goed gaat,kan het niet op, bonus hier
Als het wat minder gaat, gooi je maar de mensen eruit die zo hard voor jou bedrijf gewerkt hebben al die jaren

Hoe zou jij je voelen na X jaren loyale en trouwe dienst gewoon - boekhoudkundig - wegbezuinigd te worden?

Dan kunnen we in het westen nog wat leren van de mentaliteit in het verre oosten. Waarom zou een development team - wat vandaag bijv produkt X voor markt Y maakt, niet over 2 maanden - produkt W voor markt Z kunnen opleveren. Als de teamspirit goed is, waarom dan (op de autopiloot) hetzelfde kunstje blijven doen in barre tijden??

Het is maar net waar je je voorkeur aan geeft als management van je bedrijf... je geld of je mensen.

Het management en aandeelhouders zouden ook een keer tevreden moeten zijn met een iets lagere bonus / dividend. Daarmee kun je fors besparen op de vaste kosten en voorkomen dat je kennis en kapitaal (e.g. je personeel) een desinvestering wordt.

Voor de korte termijn kan dit een oplossing zijn, maar als de markt weer aantrekt zal ICT wellicht niet aan de vraag naar mensen kunnen voldoen. Hiermee snijden ze zichzelf uiteindelijk in de vingers.

Welke crisis? In Duitsland is er nog volop behoefte aan automatiseerders met goede kennis van project management, Java, C++, data bases en systeembeheer.
Vooral rond Frankfurt is er grote interesse bij werkgevers en men kan normaal gesproken rekenen met goede arbeitsvoorwaarden, een aantrekkelijke woonomgeving en minder kosten voor het levensonderhoud.
Bij interesse, gewoon even melden bij thinktank management consulting: +49 177 83 77 333.
www.thinktank-group.com

Niet om meteen kritiek te uiten op ICT Automatisering, daar ken ik ze niet goed genoeg voor. Het is erg spijtig dat er altijd organisaties zijn die niet voorbereid zijn op minder economische tijden, terwijl op macroniveau bepaalde conjunctuur gevoelige trends te herkennen zijn. Typisch dat ondernemers kapitalen spenderen aan hun interne ICT-infrastructuur, marketing, goed CRM pakket, hun klanten vertroetelen met duur relatiebeheer maar het ?chte kapitaal, de Human Capital, zo ?makkelijk? opzij geschoven wordt. Terwijl juist deze medewerkers de organisatie maken. De ICT-arbeidsmarkt staat bekend om haar enorme vraag en volatiliteit, ICT?ers zijn hierdoor zeer bewust geworden van hun marktwaarde. Het lijkt mij dat juist in ?mindere? tijden juist een focus moet zijn op retentie en behoud van (goede) medewerkers (want straks heb je ze weer nodig!). Een moment van bezinning om de interne processen te finetunen en zaken zoals arbeidsmarktcommunicatie, participatief personeelsbeleid en werkgeversidentiteit nog eens tegen het licht te houden. De echte structurele problemen (vergrijzing, vergroening en tekorten verschillende branches waaronder ICT) vormen al een enorme uitdaging. Er heerst veel sentiment maar als ICT-branche doen we het helemaal niet verkeerd (op m?n Linkedin www.linkedin.com/in/josetomas heb ik een chronologische opsomming van mediaberichten).
Dus a) behoudend aan de instroom (de verwachting is dat de vraag een aantal specifieke specialisten, zoals architecten, integratie en SAP, Oracle, zal toenemen) b) actief met de huidige bezetting (denk aan doorstroom of outsourcing trajecten) c) dit is het moment om ?de spiegel voor te houden? t.a.v. personeelsbeleid, AMC en Corporate/Employer Branding.

Ik heb wel ervaring bij ICT.
De heren van de directie hebben een aantal jaren geleden bij de beursgang goed gecashed. Nu wil men, terwijl men nog winst maakt, mensen ontslaan op grond van een kleine dip. Als deze ontslagen op economische gronden goedgekeurd zouden worden, zo udat te gek voor woorden zijn!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×