Managed hosting door True

Atos Origin eist lager tarief onderaannemer

 

Onderaannemers van Atos Origin moeten hun tarieven met tien procent verlagen, anders wil de ict-dienstverlener geen zaken meer met ze doen. Daartoe heeft de ict-dienstverlener een verzoek gestuurd aan onderaannemers. Reden zou zijn dat Atos een sterkere uitgangspositie wil hebben in 2009.

Atos Origin wil dat zijn onderaannemers de tarieven met tien procent verlagen. De dienstverlener heeft  subcontracters daartoe een brief gestuurd. De partners moeten, volgens de brief, voor 12 december een voorstel naar de dienstverlener sturen waarin de tarieven tien procent lager zijn dan in 2008.

Het gaat bijvoorbeeld om detacheerders of andere partijen die bij klanten van Atos Origin mensen hebben werken. De ict-dienstverlener wil werken aan een sterke uitgangspositie voor 1 januari 2009, schrijft hij in de brief. "Het doel van deze sterke uitgangspositie is de continuïteit van de dienstverlening van Atos Origin aan zijn klanten te waarborgen, het op peil houden van zijn concurrentiepositie en de inhuur van externe subcontractors op niveau te houden."

Voor het blok gezet

Een van de onderaannemers voelt zich door de ict-dienstverlener voor het blok gezet. Volgens hem verhoogt Atos Origin ook de tarieven bij de klant, waardoor het bedrijf een grotere marge overhoudt. "Dit kost me 40.000 euro. Het lijkt alsof dit is opgelegd door het Franse bestuur en dat zij geen idee hebben hoe de markt in elkaar steekt."

Atos Origin zag tot nu toe af van de gelegenheid een reactie te geven.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2797839). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

Die kruik gaat net zolang te water tot het water op is...

Deze houding kun je je als Atos aanmeten, zolang als je nog voldoende subcontractors afhanklijk van je hebt gemaakt. Maar op het moment dat de "Atos subcontractors" kiezen voor een andere contractor.... dan sta je als Atos mooi in je ict hemd bij je klanten.. kijken hoe ze dan " de ingekochte continuiteit kunnen garanderen"

Ben heel beniewd hoe dit Atos tarief balletje gaat rollen

"Het bedrijf laat weten over 2008 te rekenen op een operationele marge van 5,5 procent." "Atos Origin streeft ernaar de komende drie jaar een omzet te halen van 1,5 miljard euro en een operationele marge van boven de 15 procent." Dat scheelt ca 10 %.

Als het zomaar kan dat detacheerders hun tarief met 10% verlagen (met gelijkblijvende of zelfs toenemende kosten)kun je je afvragen a.)hoe scherp de inkoop van Atos is geweest en b.)hoeveel winst er over blijft voor de kleine partijen. Iedere korting gaat volgens mij direct af van de winst.

Ook wij hebben die brief ontvangen. Uiteraard gaan we niet akkoord met deze vreemde gang van zaken. We zijn benieuwd hoe Atos het aan haar klanten gaat uitleggen dat we nu 11 mensen weghalen op lopende projecten bij bedrijven als KPN. Ook collega bedrijven gaan mensen weghalen, of via andere leveranciers plaatsen. Wij zijn in ieder geval klaar met Atos en doen geen zaken meer een bedrijf dat op deze manier met partners denkt om te moeten gaan.

De klanten van Atos vragen precies dezelfde 10% (of anders gaan we bij iemand anders shoppen")...

Dit lijkt gewoon een (verkeerde?) manier van reageren op die vraag...

Reactie op Tom.

Zoals ik het lees moeten alle inkooptarieven met 10% omlaag. Een detacheerder heeft volgens mij nooit zoveel marge om die 10% te dragen. Waar het dus waarschijnlijk op neer komt is dat dit de detacheerder 10 % van zijn marge inlevert en dat de ingehuurde ICT'er 10% van zijn tarief inlevert. Oftewel, de ICT'er is de dupe. Ik vraag me toch echt sterk af hoe Atos dit gaat verklaren aan hun klanten... Gelukkig werk ik zelf direct met eindklanten!

Mocht dit niet het gewenste effect hebben dan gaat er meer dan een derde van het personeel van Atos NL begin 2009 ontslag krijgen vanwege het enorm slechte resultaat van eind 2008 en de zeer sombere vooruitzichten voor 2009. Of het moet nog lukken om de afdeling MO af te stoten dan gaat de winst aardig omhoog en zijn de aandeelhouders ook weer tevreden.

Reactie op Kees.

Kees waar ga je die 11 mensen inzetten daarna in deze markt?

Aanvulling op Jan,

Zeker in deze huidige markt, met in het achterhoofd dat iedere onder aannemer deze gedachte heeft.

Reactie op EOL

Atos gaat MO echt niet verkopen. Dat is het bedrijfsonderdeel waar ze juist deze barre tijden mee door moeten komen. Dat zou betekenen dat ze hun grootste inkomstenbron (langlopende contracten) gaan afstoten voor een eenmalige winst. Aandeelhouders kijken uiteraard ook naar langer rendement. Zeker de 3 grootste aandeelhouders met een zetel in de raad van commissarissen.

Alsof de oplossing het afstoten is van MO. MO genereert de oppertunities voor de andere divisies als bv IPS. Dus geen MO en de rest kan ook op de fles EOL Atos.
Atos moet wel anders denken; er wordt teveel divisie gedacht ipv als 1 bedrijf naar het totaal kijkend.
Subco's hebben momenteel gewoon geen keus zoals Jan aangeeft. Het gaat slecht in de markt en iedereen zal moeten inleveren intern en subco's.
Momenteel moet je zorgen dat je je klanten houdt want nu buiten gaan shoppen naar iets anders doet je de das om Kees.
Als Atos een derde van zijn personeel zou ontslaan betekent dit dat er ongeveer 3000 it-ers in 1 keer op de markt komen. Wie wil er dan nog een subco als je voor een paar cent een ervaren man heb zitten voor jezelf......

IPS is onderdeel van MO waar begin van volgend jaar zoals het nu lijkt iets minder dan een derde van de mensen op de bank komt te zitten.

Grappig, Ordina heeft precies hetzelfde deze week gestuurd naar haar onderaannemers. Is hier sprake van afspraken tussen Ordina en Atos Origin????

Je kunt het ook zien als een manier van Atos om hun eigen mensen, die op de bank zitten, te plaatsen omdat zij verwachten dat een x percentage onderaannemers geen zaken meer met hun wil doen.

Je kunt jezelf dan wel afvragen of je op deze manier je onderaannemers, die je straks als het weer goed mag gaan hard nodig hebt, moet behandelen.

Gek dat de Computable dan niets van Ordina zegt, maar het is al jaren een zeer selectieve berichtgeving over Atos, als ze wat goeds doen hoor je ze niet, als het minder goed nieuws is staat het op de voorpagina.

Dit soort praktijken zie je overal in het land, Albert Hein bepaald toch ook zelf de inkoop prijs van een kratje bier? Dat werkt gewoon zo als je tot de grote jongens behoort.En terecht, de absurde tarieven moeten ook eens de nek om gedraaid worden.

Albert Heijn probeert zelf de inkoopprijzen te bepalen. Gaan ze daarin echter te laag, zul je zien dat er geen bier meer wordt geleverd. Deze laatste situatie is volgens mij al wel eens voorgekomen...

Overigens werk ik zelf ook bij zo'n subco (gelukkig niet via Atos of Ordina) en onze tarieven zijn al een stuk lager dan die van de grote jongens. Het lijkt er dus op dat ze het alleen doen om of a) hogere marge te behalen of b) hun eigen bankzitters aan het werk te krijgen. Ik gok dat het een combinatie van beide is....

Atos, Logica, Capgemini.... Allemaal hebben ze dezelfde brieven gestuurd. En aan de klantzijde is dat niet bekend en worden zelfs tariefsverhogingen voorgesteld. Dit is van twee walletjes eten ten koste van de partijen die ze een jaar geleden zo hard nodig hadden.....

Atos heeft bij ons ook wat mensen weggestuurd onder het mom van 'geen werk' meer, maar nu zitten er eigen mensen het werk te doen.

Subco's zijn vaak ZZP'ers die de afgelopen jaren een inzet konden scoren van meer dan 90%. Hier moeten ze een enorme buffer mee hebben kunnen opbouwen. Ik heb zelf mensen moeten inhuren (software ontwikkelaars en testers) voor meer dan EUR 80 / uur. Snel rekensommetje leert dan met aftrek van alle sociale lasten/pensioenvoorziening en risico's deze mensen naar huis gaan met een maandsalaris van meer dan EUR7500. Geen medelijden dus dat er 10% afgaat. Ze kunnen ook kiezen voor een vaste baan maar doen dit niet omdat ze zo meer verdienen.

B&N en Mark vinden het heerlijk om kritiek te uiten op Computable (je zou bijna denken dat ze voor Atos werken).

Atos c.s zitten in de riante positie dat ze dergelijke maatregelen kunnen nemen omdat hun klanten zelf geen zaken willen doen met die onderaannemers. Misschien een goed moment voor die klanten om hun beleid inzake 'preferred suppliers' nog eens kritisch te bekijken: die 10% korting kunnen ze makkelijk in hun eigen zak houden door weer rechtstreeks met die onderaannemers zaken te gaan doen.

Reactie op Jos W. Realiseer jij je dat die klanten van jou de "preferred vendors" onder druk zetten om tarieven te verlagen met veel hogere percentages dan 10% oa dmv eauctions en ook gewoon rechtstreeks te vragen om tarieven te verlagen?? Dus als je rechtstreeks zaken gaat doen dan zal je nogwel iets anders voor je kop krijgen.

De Freelancers en ZZP'ers die vaak zo worden ingehuurd zijn vaak wel mensen met veel ervaring en een uitgebreid CV. Ondanks slechte tijden is de markt ALTIJD op zoek naar deze mensen. Effect is dus dat deze mensen weggaan naar de openstaande vacatures waar ze nog wel goed betalen. De klanten van Atos, Cap, Ordina, Logica, etc zullen hier niet blij mee zijn !!!

Reactie op John. Je kunt ook zelf gaan freelancen in plaats van zeuren over de zzp tarieven. 7500? Hmm, kan beter. Komt er een recessie dan neem ik gewoon een lange vakantie en geniet ik van mijn buffer. Een paar cursussen hier en daar en een beetje part time werk en de recessie waait zo weer over.

En dacht je nou echt dat vaste medewerkers zoveel goedkoper zijn? Neem zelf iemand in dienst en dan ben je snel uit de droom geholpen.

@Surfer
Bedoel je dat hoofdaannemers knel zitten tussen klant en onderaannemer? Wat zielig nou toch. Maar het staat hun natuurlijk vrij om de klant te vragen om van de lijst van 'preferred suppliers' afgevoerd te mogen worden.

Zal de eindklant leuk vinden. Blijft er meer marge bij Atos hangen. Tarieven richting eindklant worden namelijk niet aangepast, vanwege doorlopende contracten.



Jan, Neb,

Die mensen kwijtraken doen we via andere bedrijven. Tenslotte wil de klant tijdens een lopend project niet de een of andere bankzitter erin hebben om vervolgens de boel in het honderd te laten lopen. Nog afgezien van de inwerktijd, op kosten van de klant.......

Bovendien als je hier niets tegen doet blijven we als detacheerders(subco) het haasje. Lijkt me niet handig.

Oh ja,John, subco zijn in dit geval juist niet de ZZP?rs maar de detacheerders die de ZZPer plaatst. De grote bedrijven werken uitsluitend met de grotere contractpartijen. De marge voor deze tussenhandel is vaak minder dan 10%. In ons geval slechts 2,50 euro. 10% van 60 euro eraf ???????? Waar vanaf dan?

Het eventueel omvallen van Atos als die 10% niet gewonnen wordt is onzin. Het gaat om hooguit 600 contracten waarmee ze een besparing van 4 miljoen kunnen behalen op een omzet van ...??, miljard?

We hebben een tekort aan kundig personeel binnen de ICT, laat de bedrijven betalen voor vakmanschap en verhoog de tarieven massaal, waardoor er meer groei kan ontstaan en meer geld kan rollen. Een goede stimulans voor de economie lijkt me.

Besparen is niet erg, maar je leveranciers onder druk zetten en over een jaar weer ineens goede vrienden? Lijkt me niet, wij doen zaken met partners waarmee we om de tafel kunnen zitten, en niet met bedrijven die als het even misgaat op deze manier met ons omspringen.

Ik maak me geen zorgen, we raken de mensen wel kwijt, maar als Atos in 2009 aanklopt geven wij niet thuis.

Kees,
' Ik maak me geen zorgen, we raken de mensen wel kwijt, maar als Atos in 2009 aanklopt geven wij niet thuis.'

Applause.

Ook ik wil best onderhandelen op een redelijke wijze om de klant te helpen zijn kosten onder controle te houden, waarbij met geven en nemen altijd een oplossing te vinden is, maar als het op deze manier moet gaan heb ik maar ??n woord; nee.

IBM doet hetzelfde, ook 10%.
Kartelvorming aan de inkoopkant.

Hee stoere Kees, geef even door welk bedrijf jij bent dan kan Atos er rekening mee houden dat je niet meer benaderd wil worden

Jos W het is natuurlijk aan jou om je werk ergens anders te gaan zoeken Succes. Een tip lees de krant af en toe en lees de winstwaasrchuwingen, de massal ontslagen oa bij KPN, philips, HP/EDS, etc. Omzet verlaging bij asml, BMW etc.

Atos origin heeft dit ook geflikt rond 2003 toen de tijden ook minder waren.

Zelf leggen ze wel een asociale opslag op het tarief waardoor je eigenlijk ook uit de markt wordt geprijsd.

Mijn advies is doe geen zaken met Atos.

Ik ben het dus volledig eens met Jos.

Hij weet precies waar de schoen wringt. Het wordt tijd dat het fenomeen preferred supplier wordt afgeschaft. Mijn boekhouder kan elk kwartaal aangeven dat men rechtstreeks zaken met mij kan doen. Ik voldoe aan alle wettelijke verplichtingen.

Ik vind het spijtig dat in dit geval Atos, maar wel degelijk ook concurerende partijen, zo'n korte termijngedachte hebben.

Die grote organizaties kunnen dit niet onbeperkt blijven doen. Door dit soort perikelen prijzen ze zich zeker op enig moment uit tenders bij grote klanten.

De reden waarom grote klanten preferred suppliers hebben is juist om ze onder prijsdruk te zetten. Denk je nou werkelijk dat een grote klant gaat zeggen ik doe zaken met allerlei zzp's om vervolgens aan een jaarlijks verhoging van de zzp'er overgelevert te zijn? Grote klanten eisen continu prijs verlaging. Nu dat de druk zo hoog is kan het ook niet anders dat we dat allemaal een keer gaan voelen. Deze economisch malaise gaat waarschijnlijk nog wel de komend twee jaar bij ons zijn. Wees voorbereid

B&n
Dat is toch precies wat computable is een matig, zeer selectief, 9 van de 10 keer zonder wederhoor nieuws opsom siteje welke ook nog een blaadje erbij maken.
Daarnaast kloppen veel berichten, reviews en articelen ook gewoon niet. Het is niet voor niets dat ze actief op zoek zijn naar mensen met kennis bij computable.

@B&N

Ik ben het met je eens dat de andere grote spelers altijd buiten schot blijven en Atos Origin veel kritische artikelen van Comptable krijgt.

Weet iemand een beter (onafhankelijker) alternatief voor ICT nieuws?

@B&N en Mark

Grappig dat jullie commentaar leveren over computable n.a.v. een nieuwsbericht welke via computable is verstuurd. Het zou kunnen zijn dat jullie dit niet via de nieuwsbrief hebben gelezen maar n.a.v. een ander medium, maar dan begrijp ik jullie commentaar op computable nog steeds niet.

Indien jullie computable niets vinden, waarom lezen jullie het bericht en laten jullie uberhaupt een bericht achter. Het is toch prut ? ;-)

@Kees
Bijten in de hand die je voedt is altijd onverstandig. Maar goed dat je hier je nickname gebruikt.

Als tussenhandel moet je je bewust zijn van de kwetsbare positie en het feit dat je nauwelijks toegevoegde waarde hebt.

Je mag blij zijn als er in 2009 nog uberhaupt integrator bij je aanklopt. Je zult deze emotie wellicht snel vergeten zijn en maar wat graag elke opdracht aangrijpen om vooruit te komen.

Ik ben benieuwd in hoeverre het non concurrentie beding zoals in mijn overeenkomst met Atos staat, nog van toepassing is indien Atos eenzijdig de tarieven met 10% verlaagt.

Volgens dat non-concurrentie beding mag je 24 maanden geen relatie aangaan met je opdrachtgever. Het zou wel interessant zijn dat een rechter daar een streep door zou zetten vanwege het handelen van Atos.

Iemand met voldoende juridische kennis hier een idee over?



Sinds de paar jaar dat ik weg ben bij atos valt de de negatieve berichten over dit bedrijf steeds weer op. Als het bedrijf intern nog net zo werkt als een paar jaar geleden, dan werken ze naar mijn mening met de verkeerde maatregel aan het probleem. Het bedrijf lijkt door interne concurrente, extreem korte termijn denken, slecht personeelsbeleid, sterk verschillende interne bedrijfsculturen en vreemde geografische spreiding van afdelingen van binnenuit kapot aan het gaan. En dat gaat zo te zien nog sneller dan ik had gedacht. Ik hoop dat er op korte termijn een kentering komt....

ja jongens en meisjes, het gaat erom spannen. sombere economische vooruitzichten en dus gaan ondernemingen als Atos maatregelen nemen ('t zou niet goed zijn als ze dat niet zouden doen). en ergens gaan die maatregelen pijn doen. er zal ongetwijfeld op meer plekken bezuinigd worden en wellicht dat het eigen personeel ook de gevolgen gaat voelen (geen salarisverhoging, ontslagen ?). natuurlijk gaan ze ook op hun subco's besparen. het hele idee achter de markt van detachering, uitzendwerkers en zzp'ers is dat deze krimpt of groeit met het economische tij. goedschiks of kwaadschiks. kunnen we om janken (omdat het onszelf betreft) maar that's the way it is. Atos is volgens mij niet de kwade genius in het web die de boel controlleert en manipuleert. een groot bedrijf als Atos heeft nadelen in deze tijd (bank stroomt snel vol, en veel overhead) en voordelen (veel vaste mantelcontracten). Als ik de RvB van Atos een advies zou moeten geven: gebruik je sterke punten en neem maatregelen m.b.t. je sterke punten. de negatieve reacties lijken te komen van mensen die nooit rekening hebben gehouden met zware economische tegenwind, en die menen dat de arbeidsmarkt nog even inflexibel is als in 1960, waarin iedereen lekker 'a job for life' had.

FYI, ook de afnemers van diensten van Atos Origin c.s. sturen dit soort brieven over eenzijdige aanpassingen van de *te betalen* bedragen. Alsof je bij de bakker komt en zegt dat je hetzelfde brood als gisteren wilt, maar dat je vanaf nu 5, 6, 10% minder betaalt. Tja, je kunt het proberen natuurlijk. En ja, het gaat slecht met de economie dus ook Atos moet snijden in de kosten.

Heeft iemand van jullie eraan gedacht, dat Atos Origin wellicht zelf ook wordt geconfronteerd met vergelijkbare eisen van haar klanten? Ik kan me iets dergelijks herinneren uit 2002 vermoed ik. Klanten als Philips, ING, Rabo, Abn-Amro, DSM etc. stuurden toen brieven met eisen voor tariefverlagingen van 10%. Ik kan me zo maar voorstellen dat Atos weer een aantal van dit soort blackmail brieven heeft gekregen.

Het probleem is dat Atos zich op de verkeerde manier probeert te onderscheiden. Wanneer Atos, of welke detacheerder ook, de juiste mensen levert, is de klant, ook in tijden van recessie, hier heus bereid voor te betalen. M.a.w. de toegevoegde waarde bepaalt de marge.

Betweter je hebt gelijk. Sterker nog Philips eist 25-30% verlaging.STEFAN, sorry maar bij sommige klanten gaat wat je zegt zeker op. Echter bij de grote bedrijven willen ze gewoon tariefs verlaging.

Betweter heeft zeker gelijk. Kpn eist al een poos een verlaging van 5% per kwartaal in de kosten. Atos loopt dus ook tegen zijn ondergrens aan.

Gut, zitten alle ex-bankiers nu bij de grote ICT-bedrijven?!?

Hoge bedragen in rekening brengen bij de klanten, te veel geld uitgeven, op grote voet leven en dan bij de zwakkere schakels de pijn proberen onder te brengen.

Ik zeg: SHAKE-OUT en volwassen worden...

Maar goed dat we net een mail hadden van ons opperhoofd waarin werd uitgelegd dat we toch wel 0 tot 1,5 % salarisverhoging krijgen voor 2009.

Wat een domme discussies!

Economie gaat slecht, management grijpt de kans om salarissen/tarieven/ect te drukken.

Zo werkt het nu eenmaal. Accepteren en doorgaan!

Domme discussie ?

Volgens mij heeft AO de krediet krisis al 10 jaar zien aankomen ?

De 1 % is nog niet zo vreemd als je AO kent

Ik denk dat het afwachten word. Links en rechts hoor je veel geruchten over ontslagen die gaan vallen.

Finance & Accounting zit al in Polen wat gaat er nog meer die kant op ?

Voor de rest zal AO de slamitactiek toepassen een plakje hier en een plakje daar eraf.

Behalve bij het hogere kader natuurlijk ;-)

@visje en M,

AO afgelopen jaar 4.5% verhoging, jullie natuurlijk niet voor duidelijke redenen. visje en M aub, ga bij Lucent werken.

Visje had afgelopen jaar 12,5% loonsverhoging en als het dit jaar onder de 10% blijft dan is het tijd voor een nieuwe werkgever. Beoordeling 5 net als vorig jaar en promotie naar Skill level 7 dus surfer doe je best.

Ik ben zelf klant bij ATOS en vind het schandalig waar ze nu mee bezig zijn.

Ze brengen hiermee onze projecten schade toe, op dit moment heerst er complete chaos onder de externen. Er zijn vele externen die al op zoek zijn naar een ander project. Wij gaan ATOS hiervoor verantwoordelijk stellen!!

En als we daarmee klaar zijn, komen ze er bij ons NOOIT meer in!

Atos Origin gaat gewoon flink verlies maken. Vandaar deze actie. Ik zie de koersen nu al instorten.

Afspraken waar ze onderuit willen komen en dan ook nog leugens naar de klant toe.

Dat is Atos voor mij kort en bondig. In de toekomst ga ik geen samenwerking meer aan met die zeer onbetrouwbare partij.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×