Managed hosting door True

Werkgever heeft gebrek aan goede ICT'ers

 

De Nederlandse chief information officer (cio) heeft ondanks de economische crisis behoefte aan meer ict-professionals. Vooral netwerkarchitecten en analisten zouden in veel bedrijven ontbreken. Dat blijkt uit onderzoek van werving- en selectiebureau Harvey Nash. In het buitenland naar nieuw personeel zoeken, is voor de meeste Nederlandse werkgevers geen optie.

De onderzoekers van Harvey Nash ondervroegen in de jaarlijkse IT Leadership Strategic Survey ongeveer 1300 leidinggevenden uit de ict. De ondervraagden komen uit Europa en de Verenigde Staten.

Volgens de analisten gelooft iets meer dan de helft van de Nederlandse respondenten er niet in om professionals in het buitenland te werven. Toch zegt bijna twee derde van de cio's wel last te hebben van een gebrek aan ict-talent. Vooral analisten en ict'ers met verstand van netwerkarchitectuur zouden ontbreken. Ruim de helft van de leidinggevenden zegt dat het bedrijf waarvoor hij of zij werkt geleden heeft onder het gebrek aan ict-vaardigheden tijdens de economische recessie.

In andere Europese landen zien cio's het nut van werven buiten de landsgrenzen overigens wél in, zij het minder dan een jaar geleden.

Tegenstelling

Jan Leen 't Jong, directeur van Harvey Nash Nederland: ‘Het lijkt een tegenstelling met wat er op de arbeidsmarkt gebeurt, maar we stellen nog steeds vast dat er een tekort is aan specialisten. De flexibilisering van de arbeidsmarkt zet zich voort. Juist in de huidige markt zien we dat er extra aandacht is voor de inhuur van externen in plaats van het in dienst nemen van vaste medewerkers.'

Ondanks de economische crisis blijkt de Nederlandse cio nog altijd een ambitieus type. Bijna 60 procent van deze leidinggevenden wil zich met strategisch leiderschap bezighouden en zit daarom in de directie. Op Europees niveau ligt dat percentage op 46 procent.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2973334). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Cygnus/Bright-IT! Nu weet ik het weer! Ik dacht al... Harvey Nash, dat ken ik ergens van....

Nou, beschikbare gekwalificeerde ICT'ers genoeg in Nederland, zou ik zeggen. Zeker zelfstandige professionals die onlangs met de grote schoonmaak buiten gezet zijn willen, zodra werkgevers meer betalen dan loodgieterstarieven, zeker hun diensten bieden. Kijk maar op de job sites voor freelancers.

"...meer betalen dan loodgieterstarieven..." en daar ligt een deel van het probleem. We zijn niet snel meer tevreden, het moet meer zijn en groter en we voelen ons al snel te goed om voor bepaalde tarieven ons bed uit te komen.

Ik vind het wel goed dat de tarieven/salarissen weer eens scherper bekeken worden. Het was allemaal een beetje te gek geworden denk ik. En ook met tariefverlagingen en minder gekke salarissen hoeven veel mensen nog niet aan het droge brood met water. Tuurlijk, de tweede plasma in de slaapkamer en de nog dikkere auto zitten er niet zo makkelijk meer in maar is dat erg?

@Michiel:
Als je als zeer ervaren professional je zelf wilt aanbieden voor een tarief dat ergens tussen die van de loodgieter en de advocaat in ligt, dan nog wil men je niet hebben.

Want dan ben je 'niet serieus', of 'er zal wel iets mis zijn'. Allemaal dankzij de gebrainwashde perceptie van sales/marketing die ons allen heeft wijsgemaakt dat goed perse duur moet zijn. :-(

Als je 'goed'koop bent, dan kun je niet goed zijn. (?) Een van de redenen waarom de driedelige krijtstrepen de financiele wereld hebben geruineerd. Men vertrouwde die dure heren in hun snelle pakken...

De echte ICT-specialisten maken binnen het bedrijf sneller kans op promotie. Ze krijgen salarissen, die bij een manager past en als ze vanwege hun salaris opgeklommen zijn tot verantwoordelijke chef hoeven ze geen uitvoerende taken meer te doen. Op deze wijze wordt het gebrek niet alleen in stand gehouden, maar juist groter en nijpender...

Er zijn net zoveel ict'ers als boekhouders en managers.Ik denk dat het allemaal reuze meevalt en dat werkgevers op zoek zijn naar goedkope jonge arbeidskrachten.The same old story. Ik zou zeggen sla maar flink wat tamiflu in want straks is er echt op de arbeidsmarkt een nijpend te kort aan alle beroepen

Ik ben helemaal eens met stelling ;-)
Maar het probleem begin bij de werkgevers zelf:
- Werkgevers hebben zelf weinig verstand van de IT(-visie)
- Werkgevers werken graag met 'preferred suppliers' dat zelf geen expert hebben.
- H&R vertrouwed blind op de hun 'preferred suppliers'

Ik ben ook nooit een bemiddelingsbureaus tegen gekomen dat wel verstand van IT heeft en ook helemaal niet hoe de IT-certificering werkt. Ik moet altijd uitleggen wat HIO is!!!

Beterschap

BESTE REDACTIE COMPUTABLE,
kunnen jullie met deze onzin berichten mee ophouden!
(tekort aan goede ICT-ers, etc...)

8000 werkzoekende ICT-ers, maar geen banen. Kunnen ze bij jullie aan de slag dan, want bij de Nederlandse werkgevers niet!

Mijn excuses, ik was zeer belangrijk groep vergeten met geen kennis van de zaken:

!!! De zogenaamde IT-Journalisten !!!

Citaat "De onderzoekers van Harvey Nash ondervroegen .... ongeveer 1300 leidinggevenden ... De ondervraagden komen uit Europa en de Verenigde Staten..... Vooral netwerkarchitecten en analisten zouden in veel bedrijven ontbreken."

Ik geloof niet aan het onderzoek en juiste interpretatie van de resultaten. Men zoek argument om nog meer specialisten uit lage lonen landen binnen te halen.

Niet zo vreemd allemaal, vind ik:
If you pay peanuts, you get monkeys.

Jullie vergeten waar het over gaat: werkgever heeft gebrek aan GOEDE ICT'ers. Onafhankelijk van de tariefstelling. De tariefstelling is een ander issue. Er is geen koppeling tussen tarief en kwaliteit. Tarief is een kwestie van vraag en aanbod.

Waarom zie ik, op een reactie na, alleen maar negativiteit? Is dat de houding van een GOEDE ICT'er?

Een deel van het probleem is dat veel organisaties geen mogelijkheden hebben om specialisten in dienst te nemen. En dan bedoel ik ?chte specialisten op een bepaald deel van het vakgebied, bijvoorbeeld netwerkinfra.
Daarom is het zo logisch dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van inhuur. ZZP'ers die voor een project aangesteld worden om al hun specialistische kennis in te zetten voor een goede oplossing. Vooral in kleinere organisaties is het onlogisch (kostbaar) om specialisten in dienst te nemen. De generalist, zoals systeem- en netwerkbeheerders zorgen voor het dagelijkse onderhoud en werken samen met de CIO of IT- manager aan de globale uitwerking van plannen. De ingehuurde specialist zorgt ervoor dat de allernieuwste technologie volledig tot zijn recht komt, zet deie plannen om in toepasbare technologie. Onder de 10.000 bankzitters zijn waarschijnlijk heel goede specialisten. Als die zich kunnen profileren als goede gesprekspartner is het aan de CIO om deze waardevolle mensen tijdelijk binnen te halen.

Redactie Computable, er ligt hier dan een schone taak voor jullie weggelegd. Doe een inventarisatie wie wat nu exact zoekt en publiceer dit bij jullie op de site, dan kunnen al die werkloze IT 'ers hier een sollicitatie aan wagen.

Volgens jullie eigen statistieken en publicaties zijn er tussen de 8 en 10.000 werkeloze in de IT en circa 75 vacatures dus hiermee kan de meerwaarde van dit blad worden aangetoond... succes.

Ze hebben het hier over echte professionals m.a.w. goede netwerkarchitecten en analisten! Die zijn er inderdaad niet veel!! ... ICT'ers op gemiddeld niveau zijn er genoeg, maar niet op het niveau waar ze het hier over hebben. Jullie zouden 'ns moeten leren lezen!

@Jean:
Haha, dream on.
Ik heb het al diverse malen meegemaakt de afgelopen maanden. Ik weet teveel, heb teveel ervaring (zegt de werkgever zelf), dus dan willen ze je niet. En dan hebben we het nog niet eens over het tarief gehad.
"want met zo'n overmacht aan kennis/kunde kunnen wij hier niet omgaan" "u zou zich maar vervelen".
Want vele organisaties zijn gewoon bang dat de echte ICT- en organisatie problematiek naar boven komt en dat blijkt dat allerlei systemen c.q baantjes ten onrechte in stand worden gehouden.
Kennis = macht; maar het werkt vaak wel afschrikwekkend.

Jammer, want vele organisaties zouden veel efficienter en effectiever kunnen functioneren, maar als puntje bij paaltje komt, wil men dat eigenlijk helemaal niet.

Wellicht zou het zinvol om potentieele specialisten om te scholen naar de functies/beroepen waar juist zoveel behoefte aan is. Een masterclass voor Netwerk specialisten in samenwerking van bv het UWV en een technische opleider zou een goede optie zijn. In de jaren 80 zijn ook talloze van dergelijke initiatieven geweest om werkloze ICT-ers om te scholen. Hoeven we niet al die buitenlanders in te huren.

Harvey Nash is als geen ander afhankelijk van die "flexibele" arbeidsmarkt. Dus dit lijkt een beetje op preken voor eigen parochie.

Verder zou ik weinig waarde hechten aan marktanalyses van een bedrijf dat Cygnus en Bright IT betrouwbare partners vindt.

Harvey Nash is niet het soort bedrijf waar ik graag zaken mee zou doen:

http://www.freewebs.com/belverbs/rolwerkgevers.html

Ja, Werkgever heeft gebrek aan goede ICT'ers

Laten ze dan beginnen bij het volgende:
- Kies goede managers, want die kom je zelden tegen, die ook enige vakkennis hebben en niet alleen PR en politiek kunnen bedrijven en zo andere voor zich te laten werken. Zorg voor menselijke managers die wel sturende kracht hebben.
- Veel ICT-ers denken dat ze goed zijn, maar helaas is de werkelijkheid vaak anders, goed in techniek ja, maar een juiste manier van denken, aanpakken en samenwerken zijn misschien nog veel belangrijker afh. van de rol die je moet spelen. Kortom: Kijk ook eens kritisch naar je zelf en dat is moeilijker dan je denkt. Ik zelf heb in de loop der jaren alle rollen doorlopen en ik kom maar zelden mensen tegen die ech goed in hun vak zijn.
Maar dit is ook geen MUST, het gaat erom ben je de juiste man en vrouw voor de klus en ook hier moeten managers zorgvuldiger met hun personeel omgaan en de ICT-er moet ook durven zeggen als het toch allemaal lastiger is dan verwacht, vervolgens moet je samen naar een oplossing toewerken. Eerlijkheid, openheid en weten van elkaar wat je sterke/zwakke kanten zijn is zeer goed en echt geen schande. Beter een tot 3 dingen (je moet minimaal mee kunnen praten met 2 andere disciplines is MIJN stelregel om effectief te kunnen samenwerken, dit is iets anders dan diepgaande kennis...) goed dan 10 dingen half....is het motto vandaag de dag
Maar helaas is ICT een breed landschap, waar theoretici en practici langs elkaar werken en de klant verstaat het jargon niet en weet eigenlijk ook niet wat ze willen, heb je dan ook nog een topmanagement in een organisatie die geen ict in de raad van bestuur heeft, dan weet je dat er onvoldoende draagkracht is, nou als je daar wil landen, schiet je zo door de landingsbaan de grond in en dat doet pijn...En het rotte is dat de piloot de schuld krijgt, want ja die deed per slot van rekening al het werk.....
Lache, ja, maar helaas meer waar dan onwaar....
Kortom: Help elkaar ipv kritiek op elkaar uit te oefenen en er zijn nog genoeg goede ICT-ers thuis, maar laten wij eerlijk zijn, onder de rivieren zitten er bijv. veel goede, maar die willen ook niet gaan werken in Zwolle, ook als is de baan nog zo leuk, nee vrijheid, reisafstand is van belang en terecht. Je werkt om leuke dingen te kunnen doen in je privetijd en het werk moet zo leuk mogelijk kunnen geschieden, dat is de juiste houding....
Ze zouden eens een belastingmaatregel op forensenverkeer moeten instellen, woon je verder dan 50 km van je standplaats, dan betaal je extra belasting per jaar bijv. 5.000 euro netto, verder dan 75 km 7500 euro. Op die manier zouden veel ict-ers werk dichterbij huis kunnen gaan zoeken en zou een baas een ict-er niet half nederland laten doorrijden, lost de file op, mensen zijn vaker thuis en overal in Nederland zitten goede ICT-ers die een klus aan kunnen etc. etc..
Nou nog wat wervingsbureau's, headhunters op de fles en Nederland zou weer een schoon, prettiger, minder gestresst land kunnen worden', maar helaas lossen wij liever problemen op die voor de voeten liggen dan te kijken naar het grotere geheel op langere termijn.
That's live today

Dr. C.Y. Nicus.

De echte ICT-specialisten maken binnen het bedrijf sneller kans op promotie. Ze krijgen salarissen, die bij een manager past en als ze vanwege hun salaris opgeklommen zijn tot verantwoordelijke chef hoeven ze geen uitvoerende taken meer te doen. Op deze wijze wordt het gebrek niet alleen in stand gehouden, maar juist groter en nijpender...

Nou volgens mij zijn dit niet de ECHTE ICT-specialisten, maar degenen met een vlotte babbel en die goed zijn in WINDOWS-DRESSING... nee de ECHTE die-hard die goed is in zijn vak, krijgt vaak niet meer geld, die laten ze gewoon zijn werk doen en als die al een keer roept of er geld bij kan, geven ze hem soms een snoepje, totdat hij overweegt om te gaan en dan komen ze met zakken met snoep, maar ja dan is het te laat. Nee, wie zeurt krijgt een beurt en helaas worden zeer goede mensen vaak vergeten, veel bedrijven geven medewerkers extra geld of een bonus als ze een papiertje hebben gehaald, triest, maar ja men moet wat, maar helaas zegt een papiertje niets van de praktische uitoefening van het vak...., mijn ervaring is dat veel papierentijgers, zelfs slecht zijn in hun vak en alleen maar standaard bla,bla shit kunnen zeggen die ze geleerd hebben in de theorie, maar aanpak, denkwijze, communicatie etc. dat leer je niet met een paar papiertjes...dat is o.a. afh. van ervaring

Technisch is er al zoveel mogelijk dat het jaren gaat kosten dit allemaal fatsoenlijk in de praktijk toe te passen. Aan technische specialisten heb je dan niet zoveel, die zijn al veel verder dan er praktisch mogelijk is.

(Enkele van) de specialisten die nu echt nodig zijn worden dan ook in dit stuk genoemd. Om die reden vind ik het een goed stuk. Het legt de nadruk op dat deel van het vakgebied waar het meeste resultaat mogelijk is. D

it vraagt van die specialisten wel een andere kijk op IT en de bereidheid tot het loslaten van traditionele inrichting en leren omgaan met creatieve toepassingen, gericht op vereenvoudiging van gebruik en beheer. Aan traditioneel ingestelde specialisten heb je alsnog niets..

Er is dus een tekort aan GOEDE ict'ers. Dat betekent dus dat de meeste werkgevers opgescheept zitten met niet zulke goede ict'ers? En dat vraag ik me dus af, want ook in mijn bedrijf worden de goeden, die een jaarcontract hebben of zijn ingehuurd, er binnenkort uitgeknikkert. Waardoor worden die vervangen: een project is gestopt (was te duur, leverde nog niets op) en de internen daarvan mogen de leegkomende plaatsen gaan invullen die werden bezet door externen.
Zijn deze mensen minder goed? Kan ik niet inschatten, maar ze weten alleen heel weinig over het project waar ze dan komen te werken. Het duurt dus weer een lange tijd, voordat ze echt productief kunnen zijn. Alsof dat dan geen geld kost.
Doordat bedrijven dit soort crisis en paniekmanagement voeren, komen er uiteindelijk heel veel mensen zonder werk te zitten.
O ja, en voordat je het weet wordt het bedrijf waar je werkt verkocht, wat weer betekent dat de nieuwe eigenaar er eens flink gaat bezemen. Denk maar aan de aankoop van Getronics door KPN. Hoeveel mensen zijn daardoor al niet hun baan kwijtgeraakt? En daar zaten ook heel wat GOEDE ict'ers bij!
(nee, ik werk daar niet)

Ik denk eerder dat het probleem is het herkennen van een goede specialist. Want wat bepaald of hij/zij goed is? En dan nog is goed of niet goed nog een relatief begrip.

Goed genoeg is is toch ook goed genoeg. Het is immers geen aanstaande schoonfamilie die gekeurd moet worden.

En nog wat. Een technisch specialist is doorgaans iemand die slim genoeg is om geen manager te willen worden. Daarom zijn er ook zo weinig goede manager.

@Een specialist
"Ik denk eerder dat het probleem is het herkennen van een goede specialist."

Inderdaad. Als ik personeelsadvertenties lees voor zowel vast als tijdelijk personeel zie ik erg veel lijsten van gewenste tool kennis en weinig vragen naar een theoretische basis. Zodoende blijven bedrijven veel tool-monkeys in dienst nemen omdat zij eigenlijk zelf niet weten welke vaardigheden en capaciteiten een goede ict'er in huis moet hebben.

Goeie woordkeuze.

Wat is een goede ict'er, zijn dat mensen die je ontslaat als het slecht gaat?
Wat verwacht je van een ict'er, ontslaan als het slecht gaat?

Alle onzin ten spijt, we doen alles om iedereen weg te jagen uit ict. Wat wil men nu eigenlijk van de ict'er?

Een goede ICTer :

Een mens die business problemen kan oplossen(*) met zijn ICT specialisme als uitgangspunt

En ja, die zijn schaars....

(*) een business probleem is natuurlijk meer dan 'een server doet het niet meer' of 'programmeer dit en dat'. Daar horen ook de beperkingen van de business bij. ('up binnen 2 uur' , 'snel kunnen concurreren', 'belanghebbenden tevreden houden','in lijn met de bedrijfsstrategie (ook al kan die van de ene op de andere dag veranderen) e.d.)

Vanwaar al die vijandigheid? Natuurlijk hebben werkgevers gebrek aan goede ict'ers. Het probleem zit 'm erin dat elke ict'er zichzelf zo goed vindt.

Er zijn legio ict'ers die hun vak prima verstaan, maar wel mbo'ers zijn. Daar is niets mis mee, maar waarom zij neerbuigend doen over "loodgieterstarieven" is voor mij een raadsel. Deze loodgieters hebben ook een middelbare beroepsopleiding gedaan. Bovendien is er enorme vraag naar loodgieters. Zij zijn dan ook niets minder waard dan een gemiddelde ict'er. Ze zijn echter wel minder waard dan een goede ict'er: een hoogopgeleid (academisch) vakman die continu aan bijscholing doet.

Aan laatstgenoemde ict'er is een gebrek. Het aanbod is klein, maar de vraag naar deze mensen is groot. Dit is overigens niets nieuws en zeker niet iets van de laatste jaren.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×