Managed hosting door True

Crisis dwingt freelancer tot tariefverlaging

Niet alleen vakbond FNV Zelfstandigen merkt dat freelancers hun tarieven naar beneden bijstellen, om aan het werk te blijven. Ook de ict'er zelf ziet dat gebeuren. 'Zonder blikken of blozen wordt 40 procent minder voorgesteld.'

De freelance automatiseerder die aan het werk wil blijven, moet niet alleen goed werk afleveren, maar voelt zich vaak gedwongen zijn tarief te verlagen. Dat blijkt uit de reacties op Computables berichtgeving over freelancen bij het huidig economisch tij.

Volgens Linde Gonggrijp, de directeur van FNV Zelfstandigen, hoort de vakbond verhalen van freelancers die hun opdrachtgever tot 10 procent korting geven om zo een opdracht binnen te halen. Lezer 'Arjen' merkt dat 'extreem lage tarieven' geen uitzondering zijn. Hij noemt een situatie waarbij een senior ict-architect een klus aannam voor 58 euro per uur. Voor dat tarief moest hij ook enkele andere ict´ers aansturen. 'Ik denk er hard over om schilder te worden', aldus de reageerder. 'Dat betaalt in ieder geval beter.'

Prestaties en inzet

Ook 'Hendri' merkt dat het voor de freelancende ict´er geen vetpot is. De 10 procent korting waarover Gonggrijp het heeft, is volgens hem nog aan de lage kant. 'Ik merk dat er een enorme druk is', schrijft hij. 'Zonder blikken of blozen wordt 40 procent voorgesteld. Het moet toch uit de lengte of de breedte komen.' Die lage tarieven worden vooral door de overheid voorgesteld, zegt een andere ict'er.

Ondertussen zouden werkgevers juist in economisch slechte tijden blij moeten zijn met hun freelancers, aldus sommige ict'ers. Zij zouden harder werken en zich verantwoordelijk voelen voor het werk dat zij doen. Dit in tegenstelling tot veel ict´ers die een vast contract hebben, zeggen sommige lezers. Jan de Vriend : 'Een werkgever is vaak nog niet zo slecht af met een zzp'er. Die wordt namelijk afgerekend op zijn prestaties en inzet.'

Zakken vullen

Freelancer 'Brucespr' vindt dat ook. 'Ikzelf als externe merk dat vaste mensen nu vooral bezig zijn met de reorganisaties, de cao, het intranet uitpluizen en vacatures zoeken. Ik kan me ongestoord bezighouden met de werkzaamheden waarvoor ik ben ingehuurd.'

Toch ziet de 'Zeergemotiveerde interne' ook de andere kant van de medaille. 'Heel apart dat externen vaak bereid zijn over te werken. Zou het misschien komen doordat ze dan nog meer hun zakken vullen?'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2990206). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Betekent dit dat al die freelancers al die tijd te hoge tarieven hebben betaald gekregen? Hoe is dat dan bepaald? Zijn de salarissen van diegenen die de freelancers opdrachten verstrekken soms ook navenant gedaald? Waarom niet?

Het kan best zijn dat bepaalde ict'ers het er goed van hebben genomen. Ik denk ook dat die op tarieven zitten van boven de 100 euro. Ik zit daar duidelijk onder en kan ook zeker wel een goede boterham verdienen. Als je gewoon normale prijzen aanhoud, zullen je klanten dat ook wel zien.

Als het bedrijfsleven kan bepalen dat de tarieven omlaag moeten, gaan ze ervanuit dat ze hun werkzaamheden ook uit kunnen voeren zonder inhuurkrachten. In dat geval lijkt het mij logisch dat tarieven bijgesteld worden.
Mocht blijken dat extern krachten nodig blijven om productie en ontwikkeling doelen te handhaven, dan vertaald zich dat dan ook in het tarief.



Lijkt meer op een verkooppraatje als een freelancer zegt dat hij harder werkt. En als hij daarnaast aangeeft dat de vaste mensen alleen maar bezig met de reorganisaties, de cao, het intranet uitpluizen en vacatures zoeken dan zou ik zeggen dat hij zich meer op zijn werk moet richten waarvoor hij is ingehuurd. Het verloop is beduidend lager dan vorige jaar aangezien er nu de zekerheid is van een vaste baan en minder op zoek is naar een nieuwe.

Ik zie nu 2 nieuwsberichten achter elkaar over dwingende tariefsverlagingen voor ICT freelancers, maar in de praktijk wordt de soep minder heet gegeten dan ie wordt opgediend.

ICT'ers op kritische posities, en dat zijn vaak zeer deskundige ZZP'ers, hebben niet zo veel last van tariefskwesties en worden vaak uitgezonderd van algemeen afgekondigde tariefsverlagingen. Ook zie ik geen verlagingen in de tarieven van ICT specialisten op bijvoorbeeld www.deJavaSpecialisten.nl of www.deICTSpecialisten.nl .

Een beetje moedeloos word ik van die zelfverheerlijking door generaliserende zzp-ers. Alsof mensen in loondienst (vaak loonslaven genoemd door diezelfde zzp-ers) standaard weinig werken, geen prestaties leveren, en blijkbaar ook niet op kritische posities zitten.

@Gaston: ICT-ers op kritische posities zijn vaak zeer deskundige ICT-ers (let op het verschil met jouw bewering!), omdat een kritische positie kunde vereist. Niet omdat die positie een zzp-er vereist.
In de bedrijven waar ik heb gezeten (altijd in loondienst) waren dat zowel internen als ook externen, die meestal gewoon permanent in loondienst waren van een of andere detacheerder (dus niet als zzp-er via een detacheerder).

Het is prima dat een zzp-er in zichzelf gelooft, hij is tenslotte het product dat hij moet verkopen, maar blijf gewoon in je schoenen lopen in plaats van er naast.

Een emailwisseling uit de praktijk. Het is te gek van woorden. Mindere kandidaten krijgen projecten van 20 miljoen toegewezen en de professionals staan aan de kant. Zo krijgen we nooit project en programma's succesvol.

XXXX

Ik ben niet geselecteerd door inkoop vanwege het tarief. Inkoop(xxx) kijkt niet naar kwaliteit. Zie reactie van de aanbieder. Die stellen dat inkoop geen CV's lezen en selecteren op prijs. Inkoop accepteert dus mindere kandidaten ofwel projectmanagers die de 20 miljoen aan projecten bij XXX moeten gaan leiden. Het is geld gestuurd ipv kwaliteit gestuurd.

Het ICT rapport van de 2e kamer noemt incompetent (project) management en onvoldoende zorg aan kwaliteit als ��n van de redenen dat de projecten en programma's mislukken bij de overheid. Hier zou de lokale overheid van moeten leren.

Maar als professioneel en visionair voor professioneel project en programmamanagement heb ik wel moeite met dit inkoopbeleid. Zo krijgen we nooit projecten en programma succesvol! 80% mislukt volgens de statistieken. Met andere woorden het financi�le budget voor de verandering zou dan voor 20% succesvol zijn en de rest verdwijnt in............. Als je het onderzoek van PriceWaterHouse bekijkt dan mislukt 97,5 % van de projecten. Dus 2.5% is maar succesvol. Wie kan een dergelijke Business Case verdedigen? Hoezo kostenbewust?

John

Begin doorgestuurd bericht:

Van:
Datum: 9 juli 2009 12:32:44 GMT+02:00
Aan: "Roos John"

Hoi John,

dat is duidelijk maar het bedrag van inkoop was maximaal 80.00 dat houdt in dit geval in dat de aangeboden c.v.'s daaronder aangeboden zijn.

Ik heb een c.v. zelf mee aangeboden voor 73.40 verkoop en de andere zal daar niet ver uit de buurt hebben gelegen.

Dat verschil was te groot en daarbij moet dan wel vermeld worden dat dat "mindere" kandidaten waren qua werkervaring en kennisgebieden. Echter de inkoop beslist in dezae waar voor hun het zwaartepunt komt te liggen.


Dag John,

dank je wel voor de voortreffelijke motivatie.
Helaas heeft het XXX te kennen gegeven de voorkeur aan een andere kandidaat te geven.De reden hiervoor was voornamelijk een tariefskwestie.De inkoop wilde niet boven de 80.00 inkopen en heeft daarom alle c.v.'s boven dit bedrag afgewezen.

Waarom wordt hier slechts gesproken over freelance en niet algemeen de inhuurtarieven?
In een tarief zijn verzekeringen, studie, vakantie, ziekte etc. verdisconteerd, door de crisis is het risico op leegloop hoger en zouden tarieven dus omhoog moeten. Op jaarbasis is een externe per definitie niet duurder dan vast personeel. Is Flex personeel overbodig geworden, weg ermee, en de kosten houden op. Bij vast personeel houden de kosten niet op bij einde opdracht.
Bij overheden en grote onderneming is het vaak wenselijk inhuur aan te nemen, om de reguliere werkzaamheden doorgang te laten vinden, en een mandaat af te geven aan een extern projectteam welke geen rekening hoeft te houden met individuele-/eigen belangen en interne politieke spelletjes, dit levert een aanzienlijke kostenbesparing op door concessieloos en daadkrachtig het project tot een einde te kunnen volbrengen. Overheden werpen veelal zelf struikelblokken op tijdens een project en derhalve worden veelal project niet conform PID afgerond, of veel onvoorziene zaken welke niet waren opgenomen in de PID.

Beetje verwend geworden John? Wat is er mis met 75 per uur, ofwel 3.500 per week, ofwel 15.000 per maand, ofwel zo'n 150.000 per jaar omzet? Anders bied je toch gewoon aan tijdelijk in dienst te komen tegen een salaris van 120.000 per jaar? Daar kun je toch wel een projectje van 20 miljoen voor trekken, of niet soms?

Ik zie er vreemde reacties tussen. Ben zelf een manager en merk dat zzp'ers zich met name vergelijken met andere niet presterende zzp'ers. Dat zzp-gebeuren in de ict is geen kwaliteitsgebeuren. Het is alleen maar meeliften op de schaarste op een bapaald moment in de tijd en verder voegt het eigenlijk niks toe. Dat is dus de reden dat die prijzen dalen. Er is een gebrek aan kwaliteit, een gemis aan differentiators en een hoge prijs. Wat zeggen de marketingmensen over deze mix als de markt terugvalt. Ik zou zeggen spreek er eens een en hou op met klagen.

Toch heeft het wel iets met kwaliteit/ervaring te maken, een IT-er in vaste loondienst, met onvoldoende kennis, zal het niet gaan redden als zzp-er. Misschien voor eventjes, maar niet voor vele jaren.

Ik denk dat meeste zzp zelf verheerlijking het gevolg is van het feit dat "internen" hen vaak betichten van zakken vullen, wat meestal niet het geval is. Het verschil is alleen dat een zzp-er het uurtarief grotendeels zelf in zijn zak kan steken, en dat bij een IT-er in loondienst, het grootste gedeelte van het uurtarief naar zijn baas gaat (die daar dan wel zijn leaseauto, pensioen, ziektekosten, studie, laptop, telefoon, etc van betaalt) Het verschil is niet zo groot als het lijkt. Een zzp-er heeft wat meer vrijheid in de keuze van zijn opdracht enzo.

Dat het tarief in deze tijden iets naar beneden moet is niet zo raar, "nemen en geven" heet dat.

Even een algemene reactie: veel werknemers in loondienst staren zich blind op het uurtarief dat betaald wordt voor de zzp-er. Ze gaan een verkeerde rekensom maken (uurtarief x 160u = heel veel geld per maand) Ze denken niet verder dan hun neus lang is of willen het gewoon niet zien: van dat in hun ogen hoge uurtarief moet de zelfstandige alles doen: Arbeidsongeschiktheidsverzekering, aansprakelijksheidsverzekering, pensioen opbouw, heel veel geld naar Apeldoorn overmaken, boekouder stuurt ook een leuke factuur, auto + ondehoud etc bekostigen, een pot opbouwen voor wanneer er eens geen klus is want wij krijgen geen ww. Zo kan ik nog wel even door gaan......Verder verdien je geen cent wanneer je eens ziek thuis moet blijven. Met dat laatste zijn sommige vaste werknemers wel heel makkelijk heb ik bij veel organisaties gezien (hun salaris op het einde van de maand wordt er niet minder van) M.a.w. wat ik wil zeggen is dat de zzp-er wel zijn nek durft uit te steken en risico durft te nemen (daarintegen kiest de vaste werknemer voor zekerheid en legt alle risico's en kosten bij de werkgever). Daar moeten ook een paar euro's tegenover staan. In goede tijden kan een zzp-er goed leven maar het zonder klus komen te zitten blijft altijd op de loer liggen. Wanneer het zover is kan je buffer (als je die slimgenoeg hebt opgebouwd) verdwijnen als sneeuw voor de zon. Als je dan een gezin met schoolgaande kinderen en een hypotheek hebt moet zo'n situatie toch niet te lang duren......
Verder is het voor de werkgever uiteraard zo dat ze aan niet presterende vaste krachten vast zitten en van een ingehuurde zzp-er zo af kunnen. Wat ik ook vaak meemaak (vooral bij de overheid) is dat geen een vaste medewerker daadwerkelijk 40 uur per week aanwezig (men werkt standaard maar 4 dagen, adv, verlof, cursus etc) is en dat ik dat als zzp-er wel ben. Men weet dan ook dat ik altijd beschikbaar ben. Kijk dus allemaal svp wat verder dan je.....lang is ! Zzp-ers zullen altijd nodig blijven en gelukkig maar !

Mijn boodschap was dat inkoop (zonder kwalitatieve relatie met de interne opdrachtgever) enkel -en alleen haar taak doet om e.e.a in te kopen tegen de laagste prijs. Kwaliteit is geen inkoop issue.

Echter in tegenstelling tot producten hangen aan dienstverleners ook kwaliteitscriteria die nu niet worden meegenomen of gewogen. Minder kwaliteit en dito prijs heeft nu de selectie voorkeur. Echter het laatste is paradoxaal als men streeft naar kwaliteit en professionele uitvoering van projecten en programma's.

In Almere was ik te duur. Het antwoordt was ' we doen de SAP implementatie wel' met iemand die het vak van projectmanagement moet leren.

En maar klagen en ICT rapporten schrijven waarom projecten zo vaak mislukken.

Het gaat mij niet om de prijs en omzetmogelijkheden voor mij zelf.

John

Volgens mij is deze gehele "tarriefsverlagingsbeweging" bedoeld om alle zpp-ers(v/m) en freelancers straks net zoveel te laten verdienen als een loonslaaf in vast dienstverband. Op deze wijze word het je zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt om nog ZELFSTANDIG je eigen werk en inkomsten te verdienen. Zodat er straks - na de bewust veroorzaakte kredietcrisis - geen zelfstandigen meer zijn, maar een gehele arbeidsmarkt gevuld met loonslaven en werk-gevers, die naar gelieven ingezet kunnen worden voor andermans/ overheids belangen.

De tijden van "tewerkstelling ten bate van een ander" komen weer terug als het zo doorgaat met deze trend.

@HK: rekenmachine kopen. 75 euro keer 1500 uur per jaar (en dat is een theoretisch maximum, eerder moet je denken aan 1200 uur per jaar) is 112.00 per jaar. Maar dat wist je zelf ook wel.
@ alle "interne" ICT-ers: als jullie denken dat geld de drijfveer is om zzp-er te worden, dan vergissen jullie je enorm. Onderzoeken hebben uitgewezen dat geld zeker niet op de eerste plaats komt, maar eerder zaken als zelf indelen tijd, verantwoordelijkheid, keuzevrijheid en onafhankelijk zijn.
@John: zoals jij het voorstelt, is het precies. Korte termijn denken heeft de voorkeur, maar ook dat wisten we, tenslotte is dat de oorzaak van de crisis waar we nu in zitten.

@Niels Malotaux: Betekent dit dat al die freelancers al die tijd te hoge tarieven hebben betaald gekregen?

Nee, dat betekend dat jij niet oplet als er een Economische Crisis is, en dat deze ZZP-mensen, ondanks alles - proberen te overleven, en zwaar onder hun niveau betaald worden.

(Wat een ongelooflijk domme opmerking, Niels!)

Veel van de tariefsverlagingen zijn ingezet om de belachelijke percentages die veel agencies hanteren naar beneden te krijgen. Percentages van 20 of 30% zijn geen uitzondering in de markt. En wat doen de meeste agencies voor dat geld? Een factuurtje sturen en geld doorsluizen..

Beste lezers,

Wat ik vooral zie is dat de grote consultancy firma's veel mensen op de bank hebben zitten en deze soms tegen kostprijs proberen weg te zetten in de markt. Hiermee komen de tarieven onder druk te staan. Als zzp'er voel je dat het snelst aangezien opdrachten (bijna) per definitie tijdelijk zijn.

Persoonlijk vindt ik het niet zo erg om met de markt mee te gaan. Net als de grote clubs moet ook ik met de gangbare tarieven mee. Aan de andere kant; als de markt weer aantrekt is de interim markt de eerste die hiervan profiteerd.

En, indien je even geen goede klus hebt tegen dat mooie tarief is dat een mooie gelegenheid om aan je opleidingen te werken. Een certificaatje kan nooit kwaad. Zo verhoog je je marktwaarde weer.

Kwaliteit overwint altijd denk ik maar.

in de huidige markt denkt de gemiddelde zzp-er maar aan een ding: behoud van zijn opdracht. Niet in het belang van zijn klant maar in zijn eigen belang. Ik ken een aantal grote organisaties die letterlijk ziek zijn door de hoeveelheid zichzelf instant houdende zzp-ers. Mijn advies : niets tariefsverlaging: de paar goede houden voor een goed tarief en de rest eruit zetten . Dan snijdt het mes aan twee kanten. Lagere kosten en wel succesvolle projecten.

Ik zie het allemaal toch een beetje anders ben ik bang. Ik ben zelf ZZP-er en zie mijn product (ikzelf dus) als een potje pindakaas. Men weet in de markt wat er voor een potje pindakaas betaald moet worden op een bepaald moment. Ook weet men wat de smaak is van de verschillende potjes pindakaas. Is een potje gevonden dat zeer goed smaakt en ook nog eens een keer lang houdbaar is dan blijkt de afnemer bereid te zijn hier fors voor te betalen. Is de pindakaas te vet, te droog of is het potje te klein om een boterham mee te smeren dan zal de afnemer dit potje niet meer willen betalen, in ieder geval zal hij er veel minder voor over hebben.
Een ZZP-er is een ondernemer die bewust en zorgvuldig met zijn/haar product om gaat, dit blijft ontwikkelen en er successen mee behaalt. Naar mijn mening zaken die belangrijk zijn voor elke ondernemer. Welke prijs gehanteerd wordt hangt af van de markt (vraag en aanbod) en hangt ook af van het onderscheidend vermogen.
Lang verhaal kort: als je prijs omlaag gaat, zegt dat naar mijn mening iets over je product of in ieder geval iets over de beleving van je product. Mooie uitdaging!
Als afsluiting aan alle ZZP-ers: succes met het binnenhalen van een nieuwe opdracht!

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×