Managed hosting door True

Opleider leert ICT'er bedrijfsproces begrijpen

Hogeschool Novi komt met een nieuwe opleiding voor onder andere informatieanalisten en procesontwerpers. Tijdens de studie Enterprise Engineering voor Business Process Analyse en Informatieanalyse krijgen de studenten inzicht in bedrijfsprocessen. De opleiding wordt ondergebracht in de ict-faculteit van de hogeschool.

Volgens de opleider kunnen ict'ers met verstand van conventionele ontwikkelingstechnieken efficiënter werken, als zij weten hoe bedrijfsprocessen verlopen. Om dat voor elkaar te krijgen, volgen studenten onder andere de vakken 'IT en besluitvorming', 'Business process management' en 'Relatiemanagement'.

De lessen worden gegeven door hoogleraren en docenten van de TU Delft, de Universiteit van Antwerpen en de Radboud Universiteit. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan praktijksituaties, aldus de opleider.

Vrijstelling

Studenten die de opleiding willen volgen, moeten volgens Novi kennis hebben van bedrijfskunde of enkele jaren in de ict werken. Ook is het belangrijk dat zij interesse hebben in veranderingen op ict-gebied.

De studie duurt ruim een jaar, maar ict'ers die elders al relevante kennis opgedaan hebben, kunnen voor sommige onderdelen vrijstelling krijgen. De opleiding begint in september.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3022776). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Zit er ook een gedeelte "mensen begrijpen" / organisatie psychologie in deze opleiding?

Het zijn nl. de menselijke wezens die de processen uitvoeren in een bedrijf, niet de software en hardware.

@RV

Bij moderne automatisering worden deze bedrijfsprocessen juist wel geautomatiseerd met bepaalde software. Software en hardware is ondersteunend aan het bedrijfsproces en 'menselijke wezens' hoeven niet meer nodig te zijn om het proces te laten lopen.

@BZ:
"Software en hardware is ondersteunend aan het bedrijfsproces en 'menselijke wezens' hoeven niet meer nodig te zijn om het proces te laten lopen"

En da's nou juist het probleem als je weer eens zo call center aan de lijn hebt die je probeert uit te leggen dat je GEEN standaardprobleem c.q. -vraag hebt. Maar iemand wilt die ZELF kan nadenken, en zelfstandig een overweging/beslissing kan maken om je te helpen...
Scripts voorlezen kun je ook door de computer laten doen, dus waarom zouden we nog mensen inschakelen? :-(

@BZ:"Bij moderne automatisering worden deze bedrijfsprocessen juist wel geautomatiseerd met bepaalde software"
Tuurlijk waar dat mogelijk is, kun je d.m.v. automatisering er juist voor zorgen dat computers mensen-ondersteunen of zelf geheel de mensen in een proces overbodig maken door hen het werk uit handen te nemen. Das de essentie van auto-maat-iseren.
Vervang mens door computerdevice. Das Logisch :-)

"Software en hardware is ondersteunend aan het bedrijfsproces en 'menselijke wezens' hoeven niet meer nodig te zijn om het proces te laten lopen."
Ik weet dat er met state-of-the-art kunstmatige intelligentie heel veel mens-capaciteit gestopt kan worden gelijkwaardige hard en software.

Echter gaat dit maar op voor een DEEL van de bedrijfsprocessen op. Niet alle bedrijfsprocessen kunnen mensloos verlopen, want waarom moet een bedrijf anders nog mensen in dienst hebben? Volgens jou argument zouden bedrijfsprocessen, hardware en software ALLE zaken in een bedrijf kunnen uitvoeren.

Grappige discussie. Volgens mij is de kunst van automatiseren nu juist om een organisatie beter te laten lopen. De organisatie bestaat o.a. uit processen die uitgevoerd moeten worden. Heel cruciaal daarin is "wat ga je automatiseren". Je kunt ongeveer alles automatiseren maar de vraag is of dat wenselijk is. Daarin spelen menselijke factoren een rol maar ook financi?le en kwalitatieve aspecten.
Financieel gezien is het normaal gesproken niet mogelijk om alles te automatiseren. Kwalitatief gezien wil je zoveel mogelijk automatiseren. Menselijk gezien wil met gemotiveerde medewerkers werken en dat bereik je niet door al hun taken dood te automatiseren. Een ander menselijk aspect is dat ik als klant van een bedrijf liever iemand met verstand en menselijkheid aan de telefoon krijg dan een keuze menu.

Maw mijn mening is dat automatiseren zeker niet alleen met processen te maken heeft maar heel veel met de menselijke kant

Wat is hier nieuw aan?

@DvT: Helemaal juist. Automatiseren is - voor mij - de kunst om de ict-infrastructuur zoveel mogelijk saaie,repeterende taken uit handen te nemen van de mensen.
Dan komt de mens weer toe aan mens-zijn en doen de computer de rest, automatisch

In aanvulling op eerder uitingen twee dingen.
Volgens mij komt er vanuit de menskant inderdaad veel meer bij kijken.
Voor mensen met de beperkte ervaring als geschetst kan en mag het ook tot niet meer dan 'enig inzicht' leiden. Om dergelijke modellen succesvol te kunnen implementeren is mede vanuit de voornoemde menskant meer nodig.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×