Managed hosting door True

Solliciterende ICT'er baalt van lange vragenlijst

Het grootste deel van de ict'ers dat online solliciteert, stoort zich vooral aan lange vragenlijsten met veel invulvelden. De automatiseerder heeft daarmee een andere mening dan de sollicitant in het algemeen, die vooral last heeft van technische fouten in websites. Dat blijkt uit de reacties op eerdere berichtgeving van Computable.

Eerder liet onderzoeksbureau Campaign Group weten dat de werkzoekende die op internet een baan hoopt te vinden, vooral last heeft van links die niet werken of vooraf verplicht registreren. Voor ongeveer 65 procent van de sollicitanten zou dat een doorn in het oog zijn.

Wanneer ict'ers gevraagd wordt waaraan zij zich ergeren, blijkt dat zij vooral de lange vragenlijsten als storend ervaren. Van de 110 ict'ers die hun mening gaven, geven 45 respondenten aan daar last van te hebben.

Handmatig invullen

‘De aanblik van een sollicitatieformulier met 27 velden is niet motiverend en schrikt wellicht juist diegenen af die veel te bieden hebben', zegt lezer Bert-Jan Wiegeraad in zijn reactie. Ook zou het irritatie opwekken wanneer een ict'er de velden allemaal handmatig moet invullen, terwijl automatisering daarvan het sollicitatieproces een stuk makkelijker zou maken.

Sommige reageerders geven aan vooral last te hebben van de onpersoonlijkheid van online solliciteren. ‘Ik krijg vaak onpersoonlijke emails, geproduceerd door een programma met een automatische keyword scanner', aldus de ict'er die schrijft onder de naam Paul P. Een andere ict'er herkent die klacht wel. ‘Het is net of deze industrietak wil dat de mensen die erin werken net zo koud, hard en gevoelloos worden als de hard- en software waar ze dagelijks mee om moeten gaan om de kost te verdienen.'

Toch laten ook de technische mankementen de ict'er niet koud. Dertig procent van de automatiseerders die reageerden op de poll, stoort zich daaraan. Dertien procent van de sollicitanten heeft nooit ergens last van wanneer hij of zij online op een vacature reageert.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3023428). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Inderdaad, als ik een waslijst met vragen krijg dan klik ik weg, ik weet wat ik kan en heb een goed CV. Als ik dan ook nog eens zo'n waslijst in moet gaan vullen met dingen die ook al op mijn CV staan dan klik ik dus inderdaad weg.
Met andere woorden de werkgever/recruiter schiet dus zijn doel voorbij...

Sowieso heb ik een gruwelijke hekel aan recruiters...
Die lui zitten vaak CV's te beoordelen op punten waar ze niks van weten en kunnen vaak niet verder kijken dan het vergelijken het lijstje met punten die ze gekregen hebben met het CV, als het op het CV iets anders genoemd wordt als wat op het lijst dan zijn ze vaak niet in staat om een goede vergelijking te maken.

Vandaar ook waarschijnlijk de lange invoer pagina's zodat alles binnen een bepaald stramien binnenkomt. Hier zitten misschien zelfs automatische filters op.

Ik heb wel eens gehoord dat je ook gewoon kunt bellen?

@Wouter:
Hoe meer je aan feiten in mag vullen, des te onpersoonlijker zul je worden gematched. Er is immers niets menselijks meer te bekennen achter een zee van invoervelden en database records.

Tuurlijk kan een GOED ONTWORPEN systeem op menselijke maat een hoop workload wegnemen bij een hrm afdeling van een bedrijf. Daarvoor hebben we tenslotte computers uitgevonden. Wanneer echter "de mens in de ict techniek" verzuipt, verdwijnt, schiet het wat mij betreft zijn doel voorbij.

Wat sommige! recruiters betreft ben ik het totaal met je eens. Ik heb er wel eens een paar op de man,vrouw af gevraagd of "ze zelf wel begrepen wat ik zou kunnen betekenen voor een bedrijf" met alle opleidingen en ervaringen op mijn cv. "Twee paar ogen keken vragen de ict-er aan". Ze bleken dus inhoudelijk totaal niet op de hoogte, en konden nog geen 10% van mijn cv inhoudelijk begrijpen.
Het waren net menselijke "keyword matchers".

Met de recruiters die hier wel toe in staat waren heb ik fijne inhoudelijke gesprekken gehad en ze hebben me aan leuke opdrachten geholpen.

Moet je ook gewoon niet doen. Keer de zaken om en zet een anoniem profiel op Monsterboard of dergelijke site. Beschrijf kort wat je kan en wil. Hierna kan je de interessante reacties er uit pikken. Minder vermoeiend, minder spam en minder gezeik. Zo hou je dingen in eigen hand.

@RV:
quote:
Ik heb er wel eens een paar op de man,vrouw af gevraagd of "ze zelf wel begrepen wat ik zou kunnen betekenen voor een bedrijf" met alle opleidingen en ervaringen op mijn cv."Twee paar ogen keken vragen de ict-er aan"

...
En vroegen zich af wat ze nou aan moeten met zo'n grammaticaal slecht presterende sollicitant met een overduidelijke voorkeur van het onveroorloofd gebruik van quoteringen.


Of probeer maar te bellen met een WS buro of bedrijf of recruiter!
Komen de onzin vragen:
Wie bent u ?
Wat is u naam ?
waarvoor belt u ?
wie zoekt u?
mag ik u naam nog een keer?
O, ja wie u zoekt die is er niet..........

Uitschieter hier in is het bedrijf Q&I in Delft, daar breek je beter eerder het gesprek af, dan al de politie-vragen te beantwoorden!!!

Ik heb hele goede ervaringen maar ook hele slechte met recruiters.

Zeker bij recruitmentboeren zoals ComputerFutureSolutions wil je niet terecht komen. Die jongens en meiden hebben enkel intresse in je zo snel mogelijk ergens te plaatsen en dan de bonus op te strijken. En maar gillen en krijsen op de achtergrond alsof dat erop zou duiden dat ze succesvol zijn.
Ik kon geen normaal gesprek voeren via de telefoon. En maar pushen dat je die zwaar onderbetaalde job moest nemen. Bah. Wat een stelletje idioten waren dat.

Maar gelukkig heb ik veel betere ervaringen met andere recruiters die netjes de tijd voor je nemen en luisteren naar wat je wil en kan. Hiermee krijg je wel netjes de vacatures die je graag zou willen zien.

Sjaak: Je noemt wel het slechte bedrijf, wellicht dat het handiger is om de ook de naam van het bedrijf dat het goed doet te vermelden?

Hmmm kan toch niet zeggen dat ik slechte ervaringen heb met computerfuturesolutions.
Dat ze een mi te hoog percentage meekrijgen ligt meer aan de bedrijven waarvoor ze werken.

Lachen ja, die recruiters die beweren dat ze zo goed kunnen communiceren omdat ze geen techniek hebben gestudeerd spreke over IT-vakmensen alsof het legosteentjes zijn:
"1 oracle, 2 microsoft en een ITIL plus een prince2" en over 'wegzetten' van mensen.
Hiermee diskwalificeren ze zich in mijn ogen als een zakenpartner, maar wellicht zijn ze geschikt als koppelbaas.

Een applicatie, welke ik onlangs tegen kwam, en nog niet helemaal over uit ben, maar gezien dit artikel ik wel interessant vind is de talentenvertaler van de website Ikkan.nl, een overheid website:

http://www.ikkan.nl/talentenvertaler/

Alleen jammer dat het geen SSL heeft, en Joost mag weten wat het gekost heeft. En ik me, zoals gezegd, afvraag of het voor het doeleinde echt helpt. Daar ben ik nog niet over uit. Ik bedoel 'talenten'? Zijn dat competenties? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een aantal voorbeelden zou handig zijn. De uitleg 'hoe werkt het?' vind ik dan wel weer grondig.

Maar als applicatie idee ansich vind ik het wel wat hebben. Bijvoorbeeld: type de programmeer talen die je kent in en je zou al kunnen filteren. Ik leg het een beetje slecht uit. Bijvoorbeeld type in talentenvertalen 'programmeren' in en je krijgt automatisch een aantal programmeertalen te zien. Klik op 'vertaal talenten' en je krijgt automatisch functies met dat profiel te zien. Super rap. Echt kicken. Met een beetje tweaken...

Het is inderdaad al vervelend om zoiets in te vullen. Maar wat nog erger is, is als je serieus alles bent aan het invullen en dan op het eind als je op versturen drukt een timeout krijgt :(

Inderdaad... Die gasten die de timeout-setting op minder dan 120 minuten hebben gezet moeten zich schamen. Want als je echt serieus de boel goed aan 't invullen bent zonder bij elke online-'sollicitatie' dezelfde stukken tekst te copy-pasten, ben je soms wel langer dan 1 uur bezig.

Stel je eens voor dat de vacatureaanbieder al die velden ook zou moeten invullen om zo de modelkandidaat te beschrijven, dan zouden die formulieren snel korter worden ;-)

Er zullen ongetwijfeld dingen fout gaan bij recruiting, maar zou het ook zo kunnen zijn dat momenteel iets meer inspanning moet worden verricht om een knappe job te krijgen? Het gaat niet altijd even makkelijk om die baan te vinden waarvan jij vindt dat die goed genoeg is voor jou. Ook ICT-ers moeten in deze tijden echt aan de slag om aan de bak te komen. En als je echt problemen hebt met die vragenlijsten, gewoon zelf leuren en peuren voor de kost.

@gast: Er zullen ongetwijfeld dingen fout gaan bij recruiting, maar zou het ook zo kunnen zijn dat momenteel iets meer inspanning moet worden verricht om een knappe job te krijgen?

Met zo'n ***** recruitmentcircus wel ja, dan kun je niet anders dan het initiatief in eigen hand nemen wil je ervoor zorgen dat jij je baan krijgt.

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×