Managed hosting door True

'Freelance ICT'er wordt nerveus van crisis'

Zelfstandige automatiseerder moet weten wat hij waard is

 

Freelance ict'ers staan minder sterk bij onderhandelingen dan enige tijd geleden. Dat zegt algemeen directeur Rick Kruiswijk van arbeidsbemiddelingsbureau HeadFirst. 'Ze hebben te maken met meer concurrentie en zijn daardoor genoodzaakt hun tarieven te verlagen.'

Volgens Kruiswijk is het begrijpelijk dat zelfstandigen zonder personeel meeveren met de eisen van de opdrachtgever, maar moeten zij daaraan wel grenzen stellen. Vooral nu het moeilijker is opdrachten te vinden, kan de freelancer niet ook nog eens zomaar zijn tarieven naar beneden bijstellen, aldus de directeur. Dat blijkt echter nog niet zo eenvoudig. Kruiswijk: 'We merken dat freelance ict-professionals nerveus reageren op deze maatregelen en trends.'

Ondernemerschap

Eerder zei ook directeur van ZZP-Nederland Johan Marrink dat veel freelancers het moeilijk vinden genoeg zaken te blijven doen. Volgens de directeur van het informatiecentrum zijn freelancers vaak ervaren vakmensen, maar hebben zij het ondernemerschap niet goed onder de knie. Marrink: ‘In tijden van hoogconjunctuur zijn er geen problemen, maar als het economisch minder gaat, moet je ook weten hoe je moet vechten voor je winkel.'

Volgens Kruiswijk is het daarbij vooral belangrijk dat de ict'er weet wat hij waard is en dat ook aan de opdrachtgever meldt. Zo zou de freelancer duidelijk moeten maken wat zijn specialisme is en vervolgens moeten uitleggen waarom die specialisatie een bepaald uurtarief verantwoordt. Ook denkt de bemiddelaar dat zzp'ers zich moeten verdiepen in een potentiële opdrachtgever, voordat zij proberen zaken te doen. Bij het maken van prijsafspraken is het volgens Kruiswijk bijvoorbeeld handig te weten of de opdrachtgever onder tijdsdruk staat, omdat dan een hogere prijs gehanteerd kan worden.

Computable-lezer Jerry Helmers die reageerde op een ander bericht over dit onderwerp, vindt ook dat de zzp'er assertiever moet zijn. 'Dat is de essentie van ondernemerschap: anticiperen en denken over de toekomst', schrijft hij. 'Anticiperen hoort daarbij en is de verantwoordelijkheid van elke zzp'er. Een zzp'er die echt onderneemt heeft helemaal geen last van de crisis.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3036513). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Freelancers hoeven op zich niet nerveus te worden van de crisis als ze zorgen dat ze hun zaakjes goed op orde houden. Hierbij moeten ze vooral uitgaan van hun specialisme en kwaliteit, maar niet vergeten dat ze ook ondernemer zijn en dus sales kwaliteiten aan de dag moeten leggen om een volgende opdracht veilig te stellen en moeten leren om zichzelf geloofwaardig te verkopen.

Verder moeten ze de 'markt' goed kennen en dus peilen wat op het moment van 'crisis' het vraag en aanbod is. Het komt zeer ongeloofwaardig over als een freelancer zichzelf aanbied voor ? 110,- om uiteindelijk ingezet te gaan worden voor ? 70,-

Of je hebt een bepaalde marktwaarde en houdt die vast, met het risico dat je voor dat tarief geen opdracht binnenhaalt, of je beseft dat je andere tarieven moet gebruiken en je stelt je daarop in - maar doe dat dan ook consequent.

Freelance was in de regel het inzetten op "piek en ziek"! Later kwam hier het tijdelijke specialisme bij.

2005 - 2009 ontstond de trend dat Freelance synomiem werd voor vast vanwege arbeidsmarktschaarste. Zo kon het voorkomen dat een ZZP-er meerjarig op dezelfde plek zat.

Door de crisis wordt dit nu enigszins gecorrigeerd. De vraag is echter of de situatie zoals hierboven beschreven ooit weer terug komt. Diverse organisaties investeren nu reeds in opleiding of kiezen voor het aanstellen van kennismigranten. Uit onderzoek van Erasmus Concurrentie & Innovatie Monitor 2008 van de Rotterdam School of Management blijkt namelijk dat 85 procent van de bedrijven ontevreden is over de resultaten van offshoring. De insteek is dus om het ICT werk hier te houden tegen een acceptabel kostenniveau, dus vandaar. De Freelancer zullen wij voornamelijk dus weer terug gaan zien op piek en ziek en in puur specialisme voor de time being. Zoals het hoort dus eigenlijk.

Denk dat het artikel veel te optimistisch is.
Door near-shoring en de ongebreidelde vloed aan indiers
in W-Europa [vanuit de UK] zal de helft van onze kennis-infrastructuur, zzp-ers en software bedrijven in 2010/2011 verdwijnen.
Zie de recente financiele results van Ordina en C/TAC.
Helaas, maar stel je er maar op in!


T.A.V. Edgar

Door de komst van internationaal personeel waaronder Indiers zijn vele software bedrijven in staat de activiteiten in Nederland voort te zetten. Dit stimuleert op zowel de korte als de lange termijn de Nederlandse positie.



Een groot aantal tussenbureau's veroorzaken de crisis voor de freelancers.
Door tarieven laag te houden,terwijl de klant het gewone tarief betaalt. (klant betaalt 125euro p.u, freelancer ontvangt 50 euro p.u) echt gezien.!!
Freelancers uitspelen.
Onmogelijke kennis en expertise vragen voor vacatures.
Geen of nauwelijks terugkoppeling van opdrachten.
Tussenbureau's betalen te laat.

Wordt er nerveus van :-)

De ZZP'er is de meest flexibele arbeidsvorm op de arbeidsmarkt van vraag en aanbod. Dat betektent enerzijds meer risico bij groter aanbod (of kleinere vraag) anderzijds hogere facturen als de vraag groot is (meer inkomsten dan wanneer in loondienst).
Dat een ZZP'er nerveus wordt in deze markt lijkt me daarom logisch. Als oplossing aandragen dat de ZZP'er moet weten wat hij/zij waard is (geldt trouwens ook voor niet-ZZP'ers) lijkt niet zo zinvol in tijden waarin niemand meer weet wat 'redelijke' tarieven zijn. Ook vraag ik me af wat de ZZP'er moet met het advies van Headfirst om niet te veel te zakken met het tarief. Dat is inderdaad niet in het belang van Headfirst, maar of de individuele ZZP'er er wat mee opschiet als hij zijn tarief niet verlaagt...

Balkenende en zijn vriendjes hebben er geen last van....

Alle goede ervaren ZZP'ers die ik ken zijn onder de pannen. Het zijn de minder ervaren en de zwakkere broeders die het soms moeilijk hebben.
Daarnaast hebben ZZP'ers die maar een kunstje kunnen (zoals BI of Sharepoint) het moeilijk.



Advies van Headfirst is wel erg hypocriet. ZZP-ers laten het tarief niet zakken omdat zij dit door concurrentie moeten maar omdat detacheerders potentiele kandidaten bij klanten alleen voorstellen als er voldoende marge gemaakt kan worden. Een ZZP-ers hoeft niet zonodig te weten wat hij waard is maar wel voor welk tarief hij minimaal een acceptabele boterham kan verdienen en de tussenbureaus maken dit inmiddels wel bijna onmogelijk.

Ik vind dit wel een aardig stukje. En natuurlijk moet je knokken voor je positie. Maar als de klant alleen maar selecteerd op tarief kom je niet eens in aanmerking om jezelf te verkopen. Ik heb het idee dat op dit ogenblik de eindklant eerst profielen met een laag tarief bekijkt.

In de reacties wordt vergeten dat de eindklanten zelf vragen om lagere tarieven en veel tussenbureaus hun marge ook verlagen om hier aan te kunnen voldoen.
Elke partij die zoals in het voorbeeld van kai 75 euro er tussen heeft zitten, heeft geen bestaansrecht meer. Lijkt me overigens ook een sterk verhaal.
@kai, als je er zo veel last van hebt kun je beter weer in loondienst gaan.

@Labs : Inderdaad

Het wordt ook wel sterk door de overheid uitgelokt. UWV en IPNW hebben een site waar de restfuncties aan de freelancer gebracht worden. Dat gebeurt op een ongewoon harde soms onbeschofte manier, en prijs is daar een keihard kriterium. Het is verbazend om te zien voor welke prijzen zij bepaalde specialismen vragen, en welke prijzen ze betalen. M.i. niet slim, het holt alleen maar een markt uit tussen vrager en aanbieder direct.

Ik hoor helaas nergens, dat de meeste zzp-ers voor zichzelf zijn begonnen, omdat ze met hetzelfde werk dat ze voor een werkgever deden als zzp-er wel makkelijk 100 - 125 euro per uur in rekening konden brengen. Dat zijn natuurlijk wel tarieven, waar een groot gedeelte risico-dekking in zat.
Gewoon niet zeuren, broekriem aantrekken.
En natuurlijk zal het tarief naar beneden gaan, als de vraag afneemt.

@labs: Helemaal gelijk vooral die BI-product is kunstje. Welke leverancier was dat ook alweer, Labs technologies?

Ali,

Wat voor functies voeren die ZZPers dan uit? De enigen die ik ken in die tarieven zijn zeer ervaren projectmanagers.

De meeste ZZPers zijn gewoon ontwikkelaar en de tarieven (van de zzper) liggen daar een stuk onder.

Ik ben als ZZP/ICT-adviseur begonnen(zie het als de spil in de groep ict-techneuten). Ik merk dat er toch behoefte is aan deze functie. De Heren technici die als zzp'er erg veel kwaliteiten bezitten, enkele houden ook al hun certificaten aktueel, hebben een "vaste" kern van enkele klanten, maar niet echt genoeg. Hiervoor zullen ze acquisitie moeten plegen wat voor velen erg vervelend is, want dit is nu echt niet hun "ding". Ik heb er een aantal gesproken en gevraagd wat hun er van zouden vinden als ik er voor zorgde dat, zodra ik iets tegenkwam waarvoor hij of zij de geschikte persoon is ik voor de persoon in kwestie werk verschaf. Dit was natuurlijk de spijker op zijn kop, hier werden alle leden gelijk enthousiast over. Nu hebben ze een soort van "verkoper" die hun in kan zetten op de juiste plek waar gevraagd wordt op grond van specialisatie en ervaring. En toch houden de dames en heren hun ondernemersvrijheid. Feit is natuurlijk wel dat ik het vraagtarief van de persoon gelijk laat, de persoon in kwestie zal per uur een deel (ongeveer 15 tot 20 % nagelang de aantal uren in een keer)aan mij af moeten staan, maar dat betekend dus wel meer uren voor deze persoon, en daar ging het om. Mocht er iemand geinterresseerd zijn in "omgeving Twente/Salland/Achterhoek", dan kun je met mij in contact treden op 0651556744 of mailen.
Het viel mij op dat de systeenbeheerders van grote bedrijven erg gescharmeerd zijn van mijn insteek, ik kan ze op deze manier een goede ruggegraad bieden zonder dat er een ontzettend hoog tarief aan moet hangen ivm de overheadkosten die grote ICT-bedrijven hebben. en natuurlijk het voordeel dat ik echt alle diciplines bijna in de groep heb zitten, meer dan een ict bedrijf kan hebben. Je zou zeggen dat ik dus een detacheringbedrijf ben, maar dat is niet helemaal waar. ik ben ook verkoper van alle benodigde hard- en software, dus kan ik een compleet pakket neerzetten bij de klant.
En zo kunnen we elkaar door deze tijd helpen en misschien wel het "grootste ambulante ICT bedrijf van oost nederland vormen.
Zegt het voort.

@Richard Winkelman
Wat een trieste manier om reclame te maken. Ik kan me niet voorstellen dat veel zzp'ers enthousiast worden van je verhaal. 15 tot 20 % lijkt me behoorlijk overgewaardeerd voor een "verkoper" die niet eens goed kan spellen.

De ZZP'er zal net als ieder ander te maken krijgen met de economische wetmatigheden van vraag en aanbod. Minder vraag betekent minder uren dienstverlening in dit geval, waar je opkunt reageren met een lager uurtarief. Makkelijker of moeilijker is het niet. En ik kan mij goed voorstelen dat sommige ZZP'ers daar direct de pijn van gaan ondervinden, want minder uren maal lager tarief is gewoon minder inkomsten, en dat is meestal niet prettig.

Ikzelf ben ook ZZP'er (niet technisch, maar op gebied van marketing & sales van ICT-oplossingen) en merk dat de vraag op het eerste gezicht aan het afnemen is. Tegelijkertijd merk ik ook dat als je bereid bent de niet-declarabele "vrije" uren in te zetten voor een stuk extra acquisitie en netwerken (dus ook de telefoon pakken en dat nog onbekende bedrijf bellen en een afspraak maken), er her en der best wel opdrachten zijn die ingevuld mogen worden door een ZZP'er.

Juist deze tijd is interessant voor de kleine zelfstandige: bedrijven zijn onzeker over hun toekomst en willen optimale flexibiliteit in hun productiemidddelen, incl hun personeel.
Zij kunnen weliswaar kiezen uit een ruimer aanbod op de arbeidsmarkt, maar tegelijkertijd blijkt ervaren, goed gekwalificeerd personeel nog steeds schaars. In plaats van een langdurige commitment aan te gaan (incl benefits als auto, mobiel, pensioen, vakantiedagen en noem maar op) is het nog steeds aantrekkelijk een ZZP'er in te huren ipv iemand een (half) jaar contract te geven.

Heren,

dit gesprek is al meerdere malen gevoerd.

Feit is dat aan iedere vorm van schaarste vroeg of laat tijdelijk of permanent een einde komt. In de ICT nu voor het eerst op dergelijk schaal.

Het businessmodel van ICT en ZZP'er in het bijzonder is dus niet meer zoals het was. Macht is weer terug bij klant en tussenbureaus proberen nog waar het kan er een graantje van mee te pikken.

Iedereen moet nu creatiever worden, luxeposities zijn er voor de meesten niet meer. ZZP'ers zijn eigenlijk ook gewoon zelfstandige ondernemers. En in lastige tijden moet er weer verkocht worden. Schaarste leidt nu eenmaal tot gemakzucht (niet leuk om te horen), dat is de natuur. De sterksten overleven het.

Kom op zeg...
Iedereen heeft last van de crisis, dus waarom de ICT niet. Er zijn branches waar het als ZZP'er veel erger is (bijvoorbeeld in de bouw), in dat opzicht val het als ICT'er nog wel mee.

En ik neem aan dat je als ZZP'er een buffertje voor slechte tijden heb opgebouwd.


Graaiers zijn het

Als zelfstandige ondervind ik de gevolgen van de crisis. Het heeft me tot nadenken gezet en ben mijn dienstverlening aan het uitbreiden door opleiding en netwerk uitbreiding. Nieuwe ronde nieuwe kansen!

Wat een triest verhaal zeg van die Winkelman. Je breekt tien keer je tong als je het probeert door te lezen en qua zinsopbouw zie je gelijk dat dit niet zo'n geschoolde kerel is, maar weer zo'n 'gladde' verkoper die waarschijnlijk weer een graantje mee wil pikken van de expertise van de engineers. En het zal wel nooit aan hem liggen als het probleem niet adequaat wordt opgelost ha ha, want daar hebben we dan weer de engineers voor.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×