Managed hosting door True

Overheid kampt met tekort aan ICT'ers

'Automatiseerder vermijdt sollicitatiegesprek'

Wervingsmedewerkers van de rijksoverheid hebben moeite met het vinden van geschikte ict'ers. Dat blijkt uit het Sociaal Jaarverslag van het Rijk. Desondanks zou de automatiseerder wel graag bij de overheid willen werken. Volgens het jaarverslag vindt ruim veertig procent van de ict'ers het Rijk '(zeer) aantrekkelijk' als werkgever.

Dit zou blijken uit onderzoeksresultaten van eind vorig jaar. Volgens de werkgever stappen ict'ers niet gemakkelijk over naar een andere baan, omdat zij niet graag aan een sollicitatiegesprek deelnemen.

Uit het jaarverslag blijkt dat het Rijk nog altijd nieuw personeel nodig te heeft, vooral nu het personeelsbestand vergrijst. 'De kredietcrisis en de stijgende werkloosheid doen daar niets aan af', aldus de werkgever.

Informatieanalist

Op dit moment staan er op de wervingswebsite van de rijksoverheid 198 vacatures in 27 verschillende vakgebieden. In die personeelsadvertenties wordt 41 keer om een ict'er gevraagd. Zo zoeken de personeelsmedewerkers naar een informatieanalist, een functioneel beheerder en een testcoördinator.

Adviseurs van consultancybureau Ernst & Young verwachtten vorig jaar juist dat de overheid de economische crisis zou kunnen gebruiken om het tekort aan ict'ers in te lopen. De automatiseerders uit het bedrijfsleven die hun baan verliezen, zouden een bron van werknemers zijn voor de overheid.

Droge kost

Voorzitter Arend van Beek van VIAG, de beroepsorganisatie voor overheids-ict'ers, vermoedt dat het imago van de overheid het probleem is. Werknemers die in het bedrijfsleven werken, zouden denken dat een overheidsbaan vooral droge kost biedt. Onterecht vindt, hij. 'Als je bij de overheid werkt, kun je met eigen ogen aanschouwen dat het niet duf of saai is. Juist door de hoge ambities op het gebied van digitale dienstverlening is het interessant om voor gemeenten te werken.'

Het Rijk heeft niet alleen moeite met het werven van ict'ers. Ook juristen, inkopers en financieel deskundigen blijken moeilijk te vinden, aldus de gegevens in het jaarverslag.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3038965). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Zou het misschien aan het geboden salaris liggen ?

of de OV-jaarkaart?

Of hoe de manier zoals sollicitanten worden behandeld!!

Amsterdam heeft eindelijk het Engels als twee taal geaccepteerd. Een enorme doorbraak. Dit houdt in dat de universele ICT taal nu eindelijk ook gebruikt gaat worden in allerlei ontwikkelprogramma's etc. Het werven kan zodoende eindelijk geschieden buiten de landsgrenzen.

Diegene die denkt dat wij als Nederlandstaligen alle ICT ontwikkelingen wel kunnen bijhouden, heeft het mis, denkt in een wel heel beperkte polder mentaliteit, en zal zichzelf uiteindelijk in vingers snijden.

Vasthouden aan Nederlandstalige programma's betekent beperkte investeringen, met banenverlies als gevolg. Die projecten die wel voortgang vinden, zullen veelal gedragen worden door NL externen (ZZP & Deta), vanwege enorme technische tekorten. Een heel dure oplossing. Hierdoor amper budget voor opleidingen etc ivm kwalitatieve aansluitingen.

Dus what to do?

- Alle toekomstige ICT investeringen vanuit de overheid allen engelstalig.
- Hierdoor ruimte voor kennismigranten etc. Geen tekorten meer.
- Daardoor minder behoefte aan ZZP en overige externen
- Kostenbesparingen houden het werk hier wat goed is voor allen vanwege werkgelegenheid
- Engelstalig biedt samenwerkende partijen ook veel meer mogelijkheden.
- Hierdoor veel minder outsource & offshore. Ook goed voor de Nederlandse economie vanwege banenwinst.
- Budgetten die vrijkomen, investeren in opleidingen zodat je kwalitatieve aansluiting behoudt en ook de ICT groep 45+ op de arbeidsmarkt actief houdt. OOk goed voor de economie.

Wie binnen de overheid durft?

Wie een overheidsadvertentie ziet, ziet daar veel eisen die kennis van het betreffende organisatieonderdeel vereist. Daarmee lijkt het er op of alleen binnen het rijk geworven wordt. Het beter afstemmen van eisen op het ree?le ICT-potentieel zou daarbij al een vooruitgang zijn. Verder zijn de salarisgegevens vaak nogal onduidelijk schaal 9 is bijv. voor iemand in overheidsdienst gesneden koek, maar niet voor diegene die van buiten komt. Kom uit jullie ivoren torentjes HR-mensen en leer de taal van voorbij de ambtelijke grenzen spreken, dan spreek je ook meer mensen aan.

Probeer ook eens uit Den Haag weg te komen en mensen aan het werk zetten buiten de randstad (duik eens de provincies in!). Daar zit pas veel potentieel!

Het Noorden is toch wel erg ver weg voor randstedelingen. Omgekeerd geldt echter ook: De Randstad is erg ver weg voor Noordelingen.

Heb de afgelopen jaren op allerlei IT functies binnen de overheid, provincie en op gemeenteniveau gereageerd.

Keer op keer was de boodschap, uw past niet in onze jonge dynamische organisatie of anderszins mooie volzinnen. Ook reacties als meneer uw heeft geen gemeentelijke, politie of over anderszins bedrijfsonderdeel gerelateerde ervaring ( hoezo proctectisme)

Ben zelfs op rollen afgewezen die ik via detachering heb ingevuld, ge�mplementeerd en door ziekte heb waargenomen.

Heb wel geleerd, dat dan ineens allerlei collega's welke door een/de reogranisaties hun carriere een andere wending moesten geven via de achteringang via inhuur / zzp ineens weer op die stoelen zaten....

Daarnaast de kreet marktconform en vrouwen hebben voorrang zijn toch wel de grootste dooddoeners.....

Volgens dit gerenomeerde blad zitten er ....tig...
ervaren ge�nteresseerde ICT'ers op de bank en lezen deze bijdrage. Een groter podium om gewaardeerd en ook ouder personeel binnen tge krijgen ligt voor het oprapen... Die 198 openstaande functies zijn dan zo vervuld.

Titel moet zijn. 'Overheid: werfbeleid faalt'

Overigens uit respect voor mijn oudere collega die niet weg hoeft te worden gebonjoured omdat hij/zij te oud (lees te duur) is zal ik maar niet gaan solliciteren.

'Automatiseerder vermijdt sollicitatiegesprek'
"Overheid kampt met tekort aan ICT'ers"

Alweer... of nog steeds? Ik zie geen trend vn verandering namelijk, dit bericht was er;
25, 20, 15, 10 en 5 jaar geleden ook al.
So what's new?

"Wervingsmedewerkers van de rijksoverheid hebben moeite met het vinden van geschikte ict'ers."
Misschien zouden ze iets kunnen opsteken als ze in de leer gaan bij de collega's van de - in de ict sector - zo weelderig florerende mensenhandel (oh sorry) commerciele recruiment medewerkers :-)

Mijn inziens kunnen ze beter bestaand overheidspersoneel omscholen tot automatiseerders dan verwachten van commerciele ict-ers om in dienst te treden binnen een ambtenaren, overleg en vergader cultuur.

Er was eens.....


Een ICT specialist die een bepaalde salariswens had

en

Een overheid die op zoek was naar deze ICT specialist


Echter....het salarisbouwwerk van de overheid voorzag niet in het salaris wat de specialist graag wilde verdienen. Het kwam dus niet tot een deal tussen deze twee partijeen

Gelukkig was daar ook nog het gerenommeerde softwarehuis, die de specialist wel het gevraagde salaris wilde bieden.
En omdat het werk bij de overheid toch gedaan moest worden, klopte de overheid aan bij het softwarehuis, die op haar beurt de specialist detacheerde bij de overheid. Oke, het kostte wel wat meer voor de overheid, maar nu hadden ze wel "de" specialist in huis van dat gerenommeerde softwarehuis.

Dus ze leefden nog lang en gelukkig:
- de overheid die, weliswaar tegen een meerprijs, toch de specialist in huis had
- het softwarehuis die het nodige aan de strijkstok kon laten hangen
- en de specialist, die het salaris heeft wat hij graag wilde

Is het niet zo dat veelal oudere (dus duurdere) IT-ers er zijn eruit gegooid bij de belastingdienst, om ruimte te maken voor goedkopere jonge werkloze IT-ers?
Aan de andere kant hebben de goedkopere IT-ers niet de juiste ervaringen om de gaten te vullen.
Zo zijn de tekorten (en problemen) ontstaan bij de belastingdienst.

punt 1: onzin, ze hebben geen banen
punt 2: als er wat is, vaak voor "fake" uitgeschreven, want al intern iemand die op sollicteert, en Tarara, hoe kan dat? heeft de nodige branchkennis, want hij/zij werkt al; daar...of wordt via VRIENDJESPOLITIEK ingehuurd!
Schei uit, met deze onzin kreten,"tekort aan ICT-er, die en die zoekt.....ONZIN!

Eens even gekeken op de site van werkenbijhetrijk.

Maar zolang het rijk voor mensen met een academische ICT opleiding en tig jaar ervaring een schamele 3K/mnd biedt, denk ik dat ze nog lang kunnen zoeken.
Ook de sollicitatiemogelijkheden zijn NIET van deze tijd:
"Schriftelijk solliciteren
Je reactie op de vacature ICT-co?rdinator ontvangen wij graag. Op dit moment kan dat alleen schriftelijk."
En vervolgens een postbus nummer waar je je sollicitatie heen kunt sturen per snail mail... :-(

Wanneer wordt men wakker?

Het verbaast me enorm dat de overheid is op zoek naar ICT'ers. Persoonlijk heb ik meerdere keren gesolliciteerd, dit heeft nooit geleed tot een sollicitatiegeprepek.

Of is dit een stunt voor de overheid!

Ik ben het volkomen eens met Tho over het punt 1:
punt 1: onzin, ze hebben geen banen

Als voor sollicataties doorlooptijden van meerdere maanden van toepassing zijn, en bij het bedrijfsleven binnen een paar weken, dan is de keus, ook in deze tijden snel gemaakt

De overheid biedt vaak banen aan voor beperkte looptijd (1-2 jaar) en met een proefperiode. Daar zit de ICT'er met hypotheek niet op te wachten nu.

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×