Managed hosting door True

ICT'ers Robeco woest over afpakken bonus

Vijftig ict'ers die werken bij vermogensbeheerder Robeco spannen een kortgeding aan om alsnog de hun beloofde bonus binnen te halen. De spoedprocedure dient op donderdag 24 september 2009. Het gaat deels om automatiseerders die begin dit jaar moesten overstappen van de financiële instelling naar EDS in het kader van het uitbesteden van het infrastructuurbeheer.

Robeco heeft de bonus over 2008 voor zo'n vierhonderd medewerkers uit de ondersteunende diensten met 30 procent verlaagd. Dit meldt Het Financieele Dagblad. Het vrijgekomen geld is gebruikt om een groep verkoopmedewerkers, die hun doelen niet hadden gehaald, alsnog een bonus te geven. Het besluit zette kwaad bloed bij de getroffen groep, vooral ook omdat Robeco in 2008 een forse winst van 4,7 miljoen euro behaalde.

Juridische stappen

Bijna vijftig medewerkers hebben gezamenlijk een advocaat in de arm genomen om het Robeco-bestuur te dwingen alsnog de volledige bonus uit te keren, schrijft de zakenkrant. Ook is er een kort geding aangespannen dat donderdag dient. Bij deze groep handelt het vooral om automatiseerders die begin dit jaar naar EDS moesten overstappen in het kader van een uitbestedingscontract. Er zijn naar schatting nog ruim vijftig automatiseerders werkzaam op de it-afdeling van Robeco. Aangezien die nog in dienst zijn bij de vermogensbeheerder, zullen zij - hoewel gedupeerd - niet snel juridische stappen ondernemen. De ondernemingsraad heeft ook nog geen advies kunnen geven over de eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden.

De nieuwe werkgever van de ruim veertig automatiseerders - HP EDS - wil geen commentaar geven op het conflict tussen werknemers en hun oude werkgever. Ook niet op de vraag of HP nog een bemiddelende rol wil spelen.

Robeco valt binnen de Rabobank Groep. Maar de vakbonden, die wel met de Rabobank praten, hebben geen ingang bij de belegger. 'Robeco regelt afspraken over arbeidsvoorwaarden liever met de ondernemingsraad. Daar hebben wij geen invloed op', zegt Erwin Rog, bestuurder van De Unie. 'Ik ken dit bonusverhaal ook vooral uit de krant. Van wat ik vernomen heb is dat het bestuur de afspraken met de or niet is nagekomen. Dat zou een rare gang van zaken zijn.'

Uitbesteed

Robeco blijkt zijn infrastructuurbeheer per 1 januari 2009 te hebben uitbesteed aan EDS. Het betreft de onderdelen Operations ICT-infrastructure, Infrastructure delivery, een deel van CC Data Engineering, en Architectss & Productmanagers. Deze stap is opmerkelijk omdat Robeco in 2008 nog een groot business process outsourcing (bpo)-contract met Ordina terugdraaide en de activiteiten terug in huis haalde. Een woordvoerder benadrukt dat het hier twee verschillende zaken betreft.

De it-omgeving van Robeco bestaat uit een helpdesk, 400 Wintel-servers, 100 Unix-systemen, 150 TB EMC-opslagkracht, 1300 werkstations en een wide area network, verspreid over twee rekencentra. Doel ervan is het ondersteunen van de financiële diensten, de webportalen en de MQ-, Oracle- and Siebel-applicaties. EDS heeft het beheer van de infrastructuur overgenomen. Robeco wil hiermee de kosten zien te drukken.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3074395). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Zullen de Ordina medewerkers binnenkort volgen?

... laten de ICT'ers meteen even kijken hoe het anderen (bijvoorbeeld medewerkers van ABN-AMRO die werden overgenomen)is vergaan na hun overgang: Voor velen in eerste instantie pas op de plaats ... maar uiteindelijk exit!

'Het vrijgekomen geld is gebruikt om een groep verkoopmedewerkers, die hun doelen niet hadden gehaald, alsnog een bonus te geven.'

Wees blij dat je nog werk hebt...

30% van 10eurie = 3 eurie. Wie zeurt daar nu over?

Dit artikel geeft een hele andere kijk op de term "prestatie bonus/ beloning". No bonus, no extra inspanning zou ik zeggen. De mensen die zich rot werken om de hele Robeco tent ict-technisch in de lucht moeten houden krijgen geen bonus en de mensen die HUN VERKOOPTARGETS niet halen, gaan er met jouw centen vandoor. Lekker management daar. Die kunnen en willen blijkbaar niet verder kijken dan het "ge-eigende crisis survival patroon" van dom blijven snijden in de kosten tot op het bot.

"Bij deze groep handelt het vooral om automatiseerders die begin dit jaar naar EDS moesten overstappen in het kader van een uitbestedingscontract."
Simpel gezegd heeft HP-EDS blijkbaar - met het contract - deze ict afdeling overgekocht met personeel en infrastructuur en al) van Robeco en weer terugverhuurd aan hun oude werk-gever. HP-EDS blij want ze hebben voor een fractie van de kosten een ict-afdeling ingelijfd en zo verhuren ze het eigen Robeco personeel TERUG aan hun originele werk-gever...... totdat het minder gaat en de oud Robeco-ers weggesanneerd worden of ergens anders (klant, werklokatie) aan doorgedetacheerd worden.. Robeco blij want zo komen ze goedkoop af van hun overtallige personeel en kunnen ze er TOCH gebruik van blijven maken omdat de werkgevers terugverhuurd worden aan het moederbedrijf.... totdat ze ze niet meer nodig hebben!!!

"Maar de vakbonden..bla bla bla...hebben geen ingang bij de belegger"
Zo zie je maar weer, als werknemer ben je gewoon helemaal op jezelf aangewezen, ook al dacht je dat je lid was van een vakbond. Als je niet voor jezelf zorgt, hoeven andere partijen ook niet meer de schijn op te houden.

Tip aan Robeco ict-ers..
Eerst besteeds Robeco zaken uit, dan haalt ze ze weer terug in huis. Beetje verdacht vind je niet? Ga vast rondkijken naar een andere - betrouwbaardere werkplek dan je huidige. Zo te lezen gaan er nog meer vaste ict-werkplekken verdwijnen bij Robeco via deze of andere constructies.

Of wie weet verdwijnt de gehele bank wel, ten gevolge van slechte economische prestatie tijdens "de kredietcrisis". Dan blijven er ook geen bonussen over voor "de sales." Immers .. als het huidige salesforce NU al hun targets niet halen -> minder omzet -> minder winst -> dus ook minder werk voor de rest van het bedrijf -> en leg je - als ict - toch uiteindelijk op straat wegens de wanprestatie van een (andere) afdeling)en) in het bedrijf :-)

Sterkte aan alle ict-ers bij Robeco zolang er nog werk voor je is. Check metteen het rendement van je eigen beleggingen effu voordat je de poort gewezen word.

Zo snel is de robeco website nu ook weer niet. Vaak moet ik er op wachten of mislukt het. Hebben die IT-ers daarom wel recht op die bonus??

Pakken waar je recht op hebt en z.s.m. een goeie baas zoeken (dat zal niet meevallen).

Niet alleen management doet graaien... Waar je mee omgaat wordt je mee besmet klinkt het gezegde.

Hoe RoBeCo de uitbesteding georganiseerd heeft, doet er eigenlijk weinig toe. Dat ze op dit moment nog van hun eigen personeel gebruik kunnen maken is alleen maar makkelijk en versoepelt de overname van beheer door EDS, maar uiteindelijk weet je vantevoren al dat je hierop geen garantie kunt geven/krijgen, zowel als werknemer als als werkgever.

Daarnaast is het wel zo dat de ITers van Robeco, bij mijn weten, tot 1 januari 2009 onder de bankCAO vielen en dus behalve een (in vergelijking) riant salaris en een berg vakantiedagen, mogelijk ook een 32-urige werkweek hebben etc.. Daar waar de doorsnee ICTer bij een gewone ICT werkgever alleen maar van kan dromen.

Feit is echter wel dat ze totaan 1 januari onder die CAO vielen en als het bonusbeleid daar een onderdeel van was, hebben ze zeker recht van spreken. Voor zover ik het echter begrijp is het niet zo dat ze geen bonus gekregen hebben, ze moesten "slechts" 30% inleveren. Ik begrijp wel dat het steekt dat salesjokers die op hun luie reet zitten en dus hun targets niet halen, ineens wel een bonus krijgen zonder verdere opgaaf van redenen terwijl de hardwerkende ITers naast de pot pissen, maar jaloezie is geen reden voor een rechtszaak.

Hoe de boel eruit komt te zien is natuurlijk aan de rechter van het kort geding maar, als ik mag gokken, dan zet ik mijn inzet op Robeco. Het komend jaar gaat nog behoorlijk slopend worden voor veel bedrijven en Robeco is daar zeker geen uitzondering, denk ik zo. Als economische motieven worden aangevoerd om de bonus te reduceren en deze worden door de rechter als legitiem bevonden, dan heb je als werknemer weinig om nog te beargumenteren. Uiteindelijk levert sales personeel ook (meer) geld op en is het in bedrijfsbelang om de salesforce gemotiveerd te houden t.o.v. werknemers die officieel niet meer in dienst zijn. Daarnaast is de bonus niet vervallen maar gereduceerd.

Mijn tip aan het (ex)-robeco personeel zou zijn "take your losses and run. The golden times are over." Probeer aan de bak te blijven tot de economie weer hersteld is om dan weer in de financiele wereld aan de slag te komen maar reken er niet op dat dat de komende 2-3 jaar zo zal zijn. Tot die tijd zul je met een "normaal" ICT salaris genoegen moeten nemen..

Het zit wat anders dan de ICT-ers hier denken. Het verkooppersoneel kon de targets niet halen, omdat ze dat door management onmogelijk was gemaakt. Dat zou geleid hebben tot een onevenwichtige situatie in het bedrijf: ICT-ers die niets extra's hoeven te doen krijgen wel een bonus, verkoopmedewerkers die eenvoudigweg hun targets niet konden halen zouden geen bonus krijgen. Vandaar dat directie heeft besloten iedereen gelijk te behandelen en iedereen een gelijke bonus van 30% lager te geven. Dat ICT-ers die niets extra hoeven te doen boos zijn dat ze hun bonus missen... tsja, erg solidair met de collega's van verkoop is het in ieder geval niet. En dat de achterblijvende ICT-ers niet meedoen aan het kort geding, wat zegt dat over zitvlees en angst voor de baas?

Gelukkig weet Flippo hoe de vork in steel zit. Het ict personeel heeft de afgelopen jaren niks gedaan behalve 3 keer het gehele rekencentrum verhuisd met minimale downtijd. De sla's zijn ondanks dit nooit zo goed geweest.Voor zover ik weet is Sox voor het grootste gedeelte ingevoerd en dit allemaal zonder medewerking van de BU's. Misschien heeft ICT zijn werk wel te geod gedaan zodat niemand iets merkte en daarom onzichtbaar bleef.
Als de "verkopers" eens in het weekend rondkeken op de werkvloer kon men zien dat er sommige mensen zo ongeveer woonden. Maar gelukkig is dit niet extra's volgens Flippo.
Tevens is er een aantal jaar geleden een soortgelijke situatie ontstaan echter toen ging onder andere ICT met lege handen naar huis en gingen de verkopers met de volle pot er vandoor, inderdaad erg solidair met de collega's.

@Opposite: Wat je opnoemt is helaas waar.
Ict word pas gezien, opgemerkt... als het NIET werkt. Dat je als ict afdeling een geheel bedrijf DRAAGT , MOGELIJK MAAKT daar kraait nooit iemand naar. Dat is gewoon, dat hoort erbij,it goes with the territory. Vele mense beseffen ook niet wat er allemaal bijkomt kijken om een bedrijf ict-matig mogelijk te maken.

Dat maakt dit soort artikelen ook zo ondankbaar om te lezen... Een afdeling die WEL een bonus krijgt (en jij niet) omdat JIJ, JOUW AFDELING het dag in - dag uit MOGELIJK MAAKT dat anderen hun werk KUNNEN doen.

Dit soort gedrag maakt wel dat er steeds minder mensen voor een informatica studie kiezen.
Dan kunnen de bedrijven over een paar jaar maar weer klagen dat er te weinig ICT-ers zijn.
Je kunt beter een niet getalenteerde sales worden dan een goede ICT-er.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×