Managed hosting door True

'E-mail gaat ten onder aan eigen succes'

Dag zonder elektronische post moet efficiëntie verbeteren

 

E-mail dreigt ten onder te gaan aan zijn eigen succes. Dat zegt communicatieadviseur Gunnar Michielssen, die vrijdag 27 november 2009 uitroept tot landelijke E-mailloze Vrijdag. Volgens de initiatiefnemer is het aantal e-mails dat verstuurd wordt zó groot, dat het ten koste gaat van de efficiëntie ervan.

Door op deze dag de elektronische post te mijden, wil Michielssen werknemers en werkgevers bewuster laten omgaan met e-mail. Dat is geen overbodige luxe, vindt hij. Naast de afname van de efficiëntie van e-mail zou e-mailterreur, zoals de communicatieadviseur het noemt, stress en burn-outs veroorzaken.

Hij roept werknemers daarom op vrijdag 27 november 2009 dringende boodschappen zoveel mogelijk persoonlijk over te brengen. ‘Collega's die elkaar nog nooit gesproken hebben, worden zo
verplicht kennis te maken', aldus Michielssen. ‘Een dag zonder e-mail breekt de werkroutine en maakt medewerkers bewust van hun eigen gedrag.'

Extreem

Hoewel de initiatiefnemer vermoedt dat het mijden van e-mail voor sommige werknemers een extreem antwoord is op de situatie, denkt hij dat het geen problemen veroorzaakt. Michielssen: ‘We hebben zo veel andere communicatiemiddelen dat het absurd is te denken dat een dag zonder e-mail het einde van de wereld betekent.'

Het is de tweede keer dat E-mailloze Vrijdag plaatsvindt. Vorig jaar bleek uit een lezersvraag van Computable dat 63 procent van de ict'ers een dag zonder elektronische post een goed idee vindt.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3168242). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ach zonder email vlucht iedereen in al dat andere social pretworks gebeuren.
Dan twetteren, bijenkorven, gezichtsboeken en teksten we er wat op los. Want het schijnt bon-ton te zijn dat je MOET communiceren, althans bij de meeste is het meer crommuniceren. Het lijkt wel een wanhopige poging om maar aan te tonen dat je er nog bent. Tot nu toe hebben al deze elektronische communicatie gadgets de babylonische spraakverwarring alleen maar groter gemaakt. De kwantiteit van de menselijke interactie is wel toegenomen, maar de kwaliteit... :-(

Zonder e-mail kan ik niet met alle projectleden gelijktijdig communiceren. E-mail biedt daarbij de kans een gesprek tijdelijk te negeren. Chatten en telefoneren eisen je aandacht. Ook als je dat niet wil. Vergaderen kost uren reistijd.
Ik laat e-mail niet mijn werkzaamheden bepalen.

@RobertoG:
"Chatten en telefoneren eisen je aandacht" Oh, en email niet? :-)
Vergaderen kost uren reistijd; ooit wel eens videoconferencing geprobeerd?

Zo zie je maar, hoe vastgegroeid we zijn aan het ingeslopen email blok-aan-het-elektronische-been.
Ook bij email blijven we eindeloos herhalen wat we al eerder getikt hebben. Als iedereen nou eens aanleerde om ANTWOORD te geven op concrete vragen en er niet om heen te zwetsen, dat zou de hoeveelheid traffic al een stuk verminderen...
Maar we stromen over van (zogenaamd) politieke correctheid bij al deze elektronische vormen van communicatie en da's niet bevorderend voor de efficiency. Noem de dingen bij naam, wees kort en bondig en eis dat ook van de wederpartij. Dat schept een hoop duidelijkheid en kan het misplaatste en misbegrepen gebruik van smileys een stuk verminderen.

Aan de andere kant zijn storage-, archiverings- en indexeringssoftware leveranciers alleen maar gebaat een hoog en onoverzichtelijk volume. :-)

Wat een flauwekul.

email is onze BASIS manier van communiceren en wat ik niet wil gooi ik weg.

Zonder email hebben veel bedrijven geen primair communicatiemiddel meer om (tegen lage kosten) te communiceren met prospect, bestaande klanten en hun wederverkopers. Ook problemen worden (bijvoorbeeld bij ons) primair per email afgehandeld.

Dus dat houdt in dat als we meelopen om maar 1 dag niet te mailen onze halve organisatie op zijn gat ligt.

Naast operationele issues over de inkomstenderving maar niet te spreken.

Kunnen we die schadeclaims en imagoschade dan bij de heer Michielssen indienen?

Hou elkaar alsjeblieft niet voor de gek. Wat een onzin.
Ik ga weer door met per email mijn klanten te bedienen!

Milko van den Wolllenberg / XeloQ Communications

Zouden spammers zich hieraan dan ook houden, a.s. vrijdag? ;-)

Ik heb zo m'n bedenkingen over dit soort initiatieven; ieder jaar vinden honderdduizenden mensen een autovrije zondag ook een prima idee...

...zolang zij die dag hun auto maar niet hoeven te laten staan.

Onzin. Typisch praat van een communicatiezeur en voer voor mensen die hun eigen werk niet kunnen of willen organiseren. Meneer Gunnar komt binnenkort zeker ook nog met een boekje?

Waarom staat er 'stuur door' onder het artikel?

"Dat zegt communicatieadviseur Gunnar Michielssen, die vrijdag 27 november 2009 uitroept tot landelijke E-mailloze Vrijdag"
Deze "communicatieburo-meneer" heeft de essentie van de oudste en meest efficente digitale communicatie nog niet helemaal begrepen,of kan er zelf nog niet efficient genoeg mee omgaan :-)

Het uitroepen van een email vrije dag veranderd NIETS aan de hoeveelheid email die je Inbox binnenvalt en de - daaraan gekoppelde - hoeveelheid werk.

"e-mailterreur, zoals de communicatieadviseur het noemt, stress en burn-outs veroorzaken.

"Volgens de initiatiefnemer is het aantal e-mails dat verstuurd wordt z� groot, dat het ten koste gaat van de effici�ntie ervan."
Op welke cijfers en onderzoeksresultaten is dit gebaseerd? Uw eigen persoonlijk ervaringen misschien?

"....dringende boodschappen zoveel mogelijk persoonlijk over te brengen."
gaat nogal lekker als je collega's NIET in hetzelfde gebouw,land zitten he?

"Collega's die elkaar nog nooit gesproken hebben, worden zo verplicht kennis te maken"
Alsof je daar nog TIJD voor hebt, een persoonlijk praatje tegenwoordig

"Een dag zonder e-mail breekt de werkroutine"
Pcies, de volgende dag mag je 2 keer zoveel email wegwerken :-)

"maakt medewerkers bewust van hun eigen gedrag"
Alsof je daar een email-loze dag voor nodig hebt.

"We hebben zo veel andere communicatiemiddelen dat het absurd is te denken dat een dag zonder e-mail het einde van de wereld betekent"
Tuurlijk de mobiel van de zaak, sms-en, twitteren, social netwerken. Het einde van de wereld breekt pas echt uit als "de meel-surfer" down gaat of de internet verbinding eruit knalt op een bedrijf..

Marco Meerman zegt: In vijf jaar is E- mail niet meer de beste manier van elektronisch communiceren. Mijn advies is het gebruik van MS Groove of straks Google Wave. Blijft dat E- mail sneller is dan de brievenpost en het scheelt ruimte op het archiveren, net als dat het bomen kan redden en je alles zwart- op wit hebt.

Bijvoorbeeld: loonstrook per mail, elektronische aangifte, online banking, enz. Scheelt je zo een hoop multomappen.

E- mail was het nieuwe faxen, maar zal zowel contact onder vier ogen als de papieren post nooit helemaal vervangen. E- mailen is ook niet meer weg te denken in onze maatschappij, elke kantoormedewerker heeft zijn belang bij E-mail.

Kijk eens of je je E-mail korter kan houden, schrijf eens wat minder of lees het eerst eens voordat je wat verzend. Houdt onduidelijkheid uit de E-mail, want het kan ook tegen je worden gebruikt.

Marco Meerman

Stel je voor... Je wordt vrijdag wakker en zet je Mac aan. Op jouw beeldscherm verschijnt alleen die mail en die documenten die je vandaag nodig hebt. Rechtsboven op het scherm staat een actueel reisadvies. Toch maar de trein vandaag... de weersverwachting is slecht en de reisplanner voorspelt stevige files aan het einde van de middag. Met een ?bevestig? wordt een Greenwheels voor de laatste kilometers vanaf Eindhoven Centraal naar de klant gereserveerd en rolt jouw e-ticket voor de trein uit de printer. Jouw collega Henk is ziek... het systeem heeft zelf een vervanger geregeld voor die belangrijke afspraak bij de klant, die heeft alle relevante documenten al in zijn dagplanner gekregen en ook hij kreeg zijn treinticket. Samen kun je onderweg de afspraak met de klant voorbereiden. Het restaurant, waar je vanavond gaat eten met vrienden, presenteert je het speciale menu om je alvast in de stemming te brengen. Als je nu al kiest krijg je zelfs gratis champagne! Een lekker gevoel. Tijd voor het laatste nieuws uit De Pers en NRC Next op je iPhone en een eerste espresso. Over 20 minuten staat de taxi voor de deur.

Begon iedere werkdag maar zo... dat je alleen die informatie krijgt, hapklaar, die je precies nu op dit moment nodig hebt.

De harde werkelijkheid is natuurlijk anders. Je moddert je een weg door meer dan 150 mailtjes per dag (als de 100Mb-politie niet al heeft ingegrepen), je hebt geen idee over de meest actuele reisinformatie en als je collega ziek is, mag je het allemaal zelf uitzoeken.

Tijd voor een echte herbezinning op kantoorautomatisering op basis van 'situational awareness' en 'sense and respond' principes!

E-mail is gewoon een heel efficient communicatiemiddel. Elk middel heeft voor- en nadelen. In persoon bij iemand langsgaan is niet per definitie altijd beter dan een mailwisseling. Bij elk middel geldt dat je er meer of minder handig mee om kunt gaan, dat geldt voor (web)vergaderen, chatten, mailen, enz.

Ik zie niet dat zo'n initiatief om heel specifiek e-mail een dag te negeren op zich nou zo handig en wenselijk is.

Ik vind e-mail juist een rustig medium in een hectische omgeving, maar het werkt het beste als je het combineert met de andere belangrijke communicatievormen, het gesprek en het telefoontje. Een gesprek voeren over de mail is niet handig, dan kan je beter bellen of langslopen. Een complexe vraag stellen over de telefoon of in een gesprek kan lastig zijn, omdat het nogal een verhaal kan zijn. Naar mailverkeer kan terugverwezen worden, zodat je later nog exact weet wat er besproken of bemaild is.
Ik kies ervoor om eerst een vraag te stellen via de mail en er later achteraan te bellen. De e-mail is dan ook een soort reminder. Als de mailwisseling te lang wordt, dan bel is bellen makkelijker. Als het probleem complex is, dan is een persoonlijk gesprek beter. In de praktijk is een combinatie het meest effici�nt.
Het is daarnaast bijna nooit nodig direct te reageren op een mailtje, dus moet je het moment van reageren uitkiezen. En, zonder mail is thuiswerken onmogelijk wanneer je met anderen moet samenwerken.

Zakelijke mail is tegenwoordig steeds vaker geen communicatie, maar een boodschap met eenrichtingsverkeer. Iets roepen zonder kort, bondig, duidelijk te zijn en zonder duidelijk aan te geven van wie wat verwacht wordt.
Voldoen mails daar wel aan, dan is het zinnige communicatie die hetzelfde effect als persoonlijk/telefooncontact heeft. Maar ja, hoeveel organisaties hebben in/extern niet de 'bewijslastcultuur'?

Wat een ongelooflijk nutteloze poll als ik even zo bot mag zijn.
Concreet zijn je enige opties als je er een mening over hebt ja, het is nuttig en nee, ik ben er aan verslaafd. Dat slaat natuurlijk kant nog wal, ik ben aller behalve e-mail verslaafd maar zie ik 0 voordeel in een e-mail loze dag. Want wat heb je daar nou aan. Het is een nogal nutteloos symbool wat je uit waar echt helemaal niemand wat aan heeft.

zie http://wave.google.com/ voor de opvolger van e-mail

Ik zou graag even willen reageren. Vaak worden allerlei communicatie middelen te pas en te onpas gebruikt zoals e-mail,sms berichten , forums , blogs en sociabele netwerken enz. Om dat ze 1) te eenzijdig zijn en 2) ook te vaak erg onpersoonlijk. 3) vaak tot veel nutteloze misverstanden kunnen leiden.

Alles moet altijd zeer snel gaan op communicatie gebied waarbij de fractie tijd steeds een grotere rol speelt. En als het snel gaat kan dit ook leiden tot misverstanden en veel frustratie omdat er ook veel kostbare tijd verloren gaan als het via e-mail of bv sms gaat.

Want het is niet alleen ��n richting verkeer , maar wat er geschreven staat kan door iedereen anders gelezen worden. Als je met iemand persoonlijke communicatie hebt dan leid dat toch vaker tot misverstanden

Want je kan het beter aangeven en het gaat in twee richten en veel sneller en is ook persoonlijker. En je kan er meer gevoel in stoppen.

Iedereen heeft het steeds drukker en drukker en tijd kost geld zeggen ze , dat laatste is dus niet altijd waar want als er bv een misverstand heerst kolt het juist meer tijd en geld. Wat met persoonlijke communicatie minder het geval is. Via e-mail of brief is iets uit leggen aan en ander is ook niet simpel.

Tijd moet je nu eenmaal maken eens vaker minder druk met je zelf zijn wat meer aandacht besteden aan de andere en wat meer communicatie op persoonlijke basis zou veel goed kunnen maken. Er word al zo weinig persoonlijk gecommuniceerd tegenwoordig de dag van vandaag mede de schuld van internet , sms enz

Maar ik ben ook maar een mens van vlees en bloed en zeker niet perfect ik maak dus ook fouten en gebruik internet en e-mail ook soms te pas en te onpas. Alleen schijn ik samen met vele anderen tot een raar ras te behoren omdat we niet actief willen zijn op bv twitter , facebook enz dan zal ons worst wezen.

Tot besluit dit je zal niet dood gaan als je eens 1 dag eens gen e-mail gebruikt , eens 1 dag de auto laat staan , eens 1 dag je pc niet aan zet enz we zijn allemaal een beetje de slaaf van van alles en nog wat. Ik zelf ook maar tracht er vaak toch wat aan te doen. Wat anderen doen is hun zaak.

Groeten vanuit Gent in Belgie

Herman










Wat een onzin zeg E-mail gaat ten onder aan zijn eigen succes het is maar hoe je het gebruikt, wat te denken van sms-jes ook een uitvinding met een groot succes en veel gebruikt.
Wie wil er weer terug naar af en dan gelijk de computer de vuilnisemmer in.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×