Managed hosting door True

Werkgever nog onzeker over flexibel werken

'Het nieuwe werken maakt bedrijf aantrekkelijker'

Werkgevers zijn nog lang niet overtuigd van het nut van flexibel werken. Dat zeggen onderzoekers van het platform voor de informatiesamenleving ECP-EPN. Driekwart van de werknemers zou flexibel kunnen werken, maar slechts een kwart daarvan zou dat ook daadwerkelijk doen. De analisten publiceerden hun bevindingen in het rapport Werk in Balans 2009.

Volgens de onderzoekers, die 2500 Nederlandse werknemers ondervroegen, zijn werkgevers aantrekkelijker als zij zich inlaten met het nieuwe werken. 60 procent van de werknemers vindt een bedrijf dat flexibel werkt aantrekkelijker dan werkgevers die daarvan niets willen weten, aldus de gegevens in het rapport.

Traditioneel kantoor

‘Technische belemmeringen om flexibel te kunnen werken, zijn verdwenen', zeggen de onderzoekers. ‘Internet, inloggen op bedrijfsnetwerken, mobiel breedband en elektronische agenda's maken het mogelijk een groot deel van het werk te doen zonder het traditionele kantoor en op tijden die mensen zelf kiezen.'

Toch zou flexibel werken nog lang niet overal gebruikelijk zijn. Daar komt volgens ECP-EPN verandering in. De arbeidsmarkt die over een paar jaar weer krapper wordt en de belangstelling voor productiviteit zouden daarvoor zorgen.

Kwestie van tijd

Ook onderzoekers van het Leefritme Kenniscentrum concludeerden dat het slechts een kwestie van tijd is voordat leidinggevenden massaal overschakelen op het nieuwe werken. Slechts een derde van de managers zou geloven dat thuiswerken voor meer productiviteit zorgt. Volgens het kenniscentrum komt dat doordat ict-beslissers zichzelf als referentiekader nemen. De manager die zelf op afstand productief werkt, zou verwachten dat dit voor het overige personeel óók mogelijk is.

Ict-dienstverlener Capgemini schakelde deze zomer over op flexibel werken. Zo kunnen werknemers gebruikmaken van vergaderruimtes die zijn verspreid door het hele land. Zij kunnen deze zogeheten 'meeting points' gebruiken voor bijvoorbeeld workshops, vergaderingen en beoordelingsgesprekken.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3178125). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

"Volgens het kenniscentrum komt dat doordat ict-beslissers zichzelf als referentiekader nemen"

Deze stelling zegt veel over de wijze waarop er door een beperkte groep gekeken wordt naar telewerken, waarbij dus niet naar het grote geheel wordt gekeken. En zeker niet naar algemene bedrijfsvoordelen. Neem nu bijvoorbeeld de ontwikkelingen rondom het verkeer. 2010 belooft niet veel goeds rondom de verkeersintensiteit. Zeer veel belangrijke verkeersaders zullen door onderhoud nog verder dichtslippen. Om nog maar te zwijgen over de plannen van de verkeersminister Eurlings. Met name het bedrijfsleven heeft veel mensen onderweg en zullen zeker een kostenstijging tegemoet gaan zien, niet alleen door de gereden km's, maar ook door in-productiviteit. Het nieuwe werken en de "toekomstige werknemer" zullen absoluut eisen gaan stellen bij hun keuze van werkgever!



""Slechts een derde van de managers zou geloven dat thuiswerken voor meer productiviteit zorgt. Volgens het kenniscentrum komt dat doordat ict-beslissers zichzelf als referentiekader nemen. De manager die zelf op afstand productief werkt, zou verwachten dat dit voor het overige personeel ��k mogelijk is.""

Precies, een goede manager weet, dat de produktiviteit hoger is, naarmate de flexibiteit groter is en de medewerker bijdraagt op een plek waar hij kan werken, ipv in stress in de file.

Helaas spelen denk ik voor veel managers twee andere zaken dan productiviteit, kosten en efficientie een nog grotere rol:
* controle (ofwel toezicht op en directe aanspreekbaarheid van mensen, beide vanwege eigen onvermogen goed te kunnen managen en motiveren)
* de prettige foto bij dit artikel: terwijl die dame wellicht hoog productief is, geldt voor veel managers dat dit niet als 'werk' geldt, werk is pas werk als je achter een bureau in een saaie kantoortuin met slechte automatenkoffie/thee zit, in plaats van in een inspirerende en stimulerende omgeving.

Wij hebben sinds een jaar de gelegenheid gekregen vanuit de thuissituatie te mogen werken. Naar schatting werkt een medewerker nu 38 uur effectief en heeft meer tijd voor zijn gezin, dit omdat de gemiddelde reistijd van 2 uur per dag is weggevallen.
Het zou bij mij persoonlijk zeker een rol spelen bij de keuze van een baan als dit aan de orde komt.

Sinds een aantal maanden werk ik zeer regelmatig thuis, ook voor klanten. Dit levert een fors hogere productiviteit op, bespaart zeer veel brandstof en reistijd (klanten zitten door het hele land) en maakt het mogelijk om het werk optimaal in te delen. Helaas lijden velen echter nog aan koud watervrees. Ze willen je zien om te geloven dat je voor ze bezig bent. Wat een onzin, in veel bedrijfstakken zien de managers hun (ambulante) personeel ook niet: (thuis)zorg, transport en logistiek, allerhande dienstverlening.

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×