Managed hosting door True

Amsterdam zoekt zeven ICT-managers

 

De gemeente Amsterdam zoekt zeven nieuwe ict-managers. De nieuwe vacatures komen voort uit het ict-uitvoeringsplan 2010-2014, waarin gestreefd naar het standaardiseren en centraliseren van de huidige versnipperde ict-infrastructuur. Er zijn twee vacatures voor digitale ontwikkeling en vier posities voor Infrastructuur & ICT services. Daarnaast wordt er een manager ict-sourcing gezocht.

Amsterdam heeft recruitmentbureau Ebbinge & Company ingeschakeld voor het selectieproces.

De gemeente heeft twee vacatures binnen de afdeling applicatie-beheer: ten eerste wordt een manager ‘Gemeenschappelijke applicaties' gezocht. Ten tweede is er de vacature manager ‘Applicatieontwikkeling'. Deze bouwt een 'slimme regieorganisatie', onder andere eventueel via 'nieuwe sourcingconstructies'.

Binnen de afdeling InfraService zijn vier vacatures voor managers vacant.  Hierbij moet elke manager een team van tien tot vijftig mensen aansturen. De manager ‘Productmanagement' richt zich op 'beleid en architectuur, continue serviceverbetering en security'. De manager ‘Transition' zorgt voor een 'maximale business alignment'. De manager ‘Operations' zorgt voor 'optimaal beheer van werkplekken'. De manager ‘Applicatie Hosting' garandeert de levering conform sla's.

Tot slot wordt een manager ‘ICT-sourcing/inkoop/strategie' gezocht. Deze is verantwoordelijk  voor sourcing strategie, uitlevering Europese aanbestedingen, leverancierselectie en het afsluiten en onderhouden van raamcontracten.

Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil

Dit voorjaar maakte Amsterdam bekend 100 miljoen euro te willen investeren om de 'versnipperde' ict-infrastructuur te standardiseren en centraliseren. Volgens het Uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil wordt de komende vier jaar in totaal 94 miljoen euro geïnvesteerd bovenop het reguliere jaarbudget van 130 miljoen. De hoop is dat daardoor vanaf 2014 jaarlijks 21 miljoen euro per jaar kan worden bespaard op ict. De rekenkamer van Amsterdam maakte dit voorjaar bekend de onderbouwing voor die besparing onvoldoende te vinden.

In het plan worden vijf 'sporen' gevolgd. Het volgens het rapport 'belangrijkste spoor' is om één uniform basispakket aan voorzieningen te creëren en in te voeren. Hiervoor is 33 miljoen euro gereserveerd. 'Dit spoor start begin 2011 en zal aan het einde van deze collegeperiode hebben geleid tot één uniforme basisstructuur voor de gemeente Amsterdam', aldus het rapport.

Er gaat 22,3 miljoen naar de vervanging van verouderde apparatuur 'om de bedrijfscontinuïteit te borgen.' Voor het implementeren van een gemeentebreed financieel systeem is 11 miljoen euro gereserveerd. Daarnaast is er 15,2 miljoen euro ingeboekt om de 'ict-organisatie te professionaliseren: 'Bij een nieuwe manier van werken hoort ook een andere, meer centrale organisatiestructuur die dit mogelijk maakt.'

Tot slot is er 12,9 miljoen euro voor het 'rationaliseren van de ict-keten': 'Dit optimaliseren omvat het maken en afstemmen van een helder en uniform ontwerp van de processen (bijvoorbeeld vergunningverlening, subsidieverlening, werk en inkomen), zodat een eenduidige keuze voor ondersteunende ict-systemen kan worden gemaakt.'

In het rapport wordt een stapsgewijze overgang beschreven. 'De ervaring leert dat grote ict-projecten bij de overheid het risico lopen om onbeheersbaar te worden. Daarom kiest het college voor een stapsgewijze, risicobewuste aanpak zonder big bang.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3751786). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ieder repectabel bedrijf heeft 1 IT manager maar Amsterdam krijgt er 7, dat zal de snelle besluitvorming en uitvoering ten goede komen.
Dat krijg je als je 50 datacenters hebt, het moet toch niet gekker worden:)

Leuk al die duidelijk belegde verantwoordelijkheden en grote budgetten, maar wie zorgt er nu voor een eenduidig plaatje van de gewenste situatie. Wie voorkomt nu dat er per deelgebied wordt ge-optimaliseerd? Het wordt tijd dat overheidsorganisaties weer vanuit de business gaan opereren en stoppen met allen maar het proces te optimaliseren.

@Rob, goede reactie. Het toevoegen van managementlagen is een geliefde -maar dure- hobby van alle Amsterdamse bestuurders. Dat wordt ook wel de ,,waterhoofdcultuur'' van Amsterdam genoemd.
Met name fusies als van stadsdelen en reorganisaties zijn momenten waarop dit plaatsvindt.
Dat heeft in Amsterdam voor ellenlange beslislijnen op ICT gebied gezorgd die daadwerkelijke verbeteringen van de situatie in de weg lopen. Dat contrasteert bijzonder sterk met b.v. een gemeente als Heemskerk. Die schrapten juist zoveel mogelijk managementlagen en de gemeente gaf zo de ,,handjes op de werkvloer'' de mogelijkheid door middel van een stimuleringsplan op het gebied van opleidingen de kennis te verwerven om het zonder al te veel management te kunnen doen. Een nuttige aanpak want zomaar management taken naar de werkvloer brengen is natuurlijk een gevaarlijke stap zonder dat aan op dat gebied aan opleidingen wordt gedaan.
Een grote hoeveelheid managementlagen is ook funest voor innovatie op welk gebied dat ook. Dat geldt zowel voor oude technologie als meer innovatieve aanpakken zoals die met open source mogelijk zijn.
In het geval van de gemeente Heemskerk werd zelfs gesteld dat het opruimen in het management een krachtige stimulans vormde voor innovatie en vooral geweldige kostenbesparingen op technisch gebied opleverde, nog los van de besparingen op de lonen van managers.
Wie geïnteresseerd is in de Case Studie van de gemeente Heemskerk moet vooral op Youtube zoeken op ,,gemeente Heemskerk'' of op ,,ernst van Altena'', de IT beheerder van de gemeente die dit allemaal uitlegt in een Youtube video.
Opruimen van management lagen kun je daarbij natuurlijk nooit en te nimmer aan het zittende management overlaten. Geen manager wil richting collega's bekend staan als degene die dit weet te bewerkstelligen.
In de context van de innovatie-discussie kan verder worden gesteld dat managers zelden vooruit kijken naar nieuwe technologie. Alle onderzoeken in Nederland wijzen daarop.
In dertig jaar ben ik pas één ICT directeur tegengekomen die ruiterlijk toegaf niets te gaan snappen van alle innovaties waar ik mee ging aankomen. Een moedig standpunt en zeer realistisch want juist managers in de ICT hebben vaak een zeer zeer grote kennisachterstand waar het op innovatie aankomt.
De aanpak van Amsterdam is dus een klassiek voorbeeld van ICT governance die bij onvermijdelijk de start al leidt tot een situatie die op innovatie gebied volstrekt onbeheersbaar zal zijn.


7 managers? En wie stuurt al die kapiteins op het schip dan weer aan? Die 7 managers kosten bij elkaar al een miljoen per jaar, om nog maar te zwijgen over de redundante meesleep die elke manager met zich mee zal nemen. Maar ja, genoeg belastingbetalers in Amsterdam he. Leve de PvdA.

Ofschoon ik niet alle details van het ICT-uitvoeringsplan ken, bevreemdt het mij dat het door de Amsterdamse raad verworpen plan na één - weliswaar groot - incident is geaccepteerd. De onderbouwing van de noodzakelijke kostenbesparing op langere termijn was onvoldoende en er was nauwelijks aandacht voor innovatie (lees: open source), aldus de raad in december 2010. Als ik mij niet vergis, is het plan sindsdien niet aangepast en zijn deze bezwaren dus nog steeds geldig. Het geeft tevens aan dat Amsterdam heftig reageert op incidenten in plaats van zich te houden aan een consistent en verstandig IT-beleid.

Ik hoop niet dat deze magnificent seven straks aan de slag gaan om een afgewezen plan uit te voeren met alle negatieve gevolgen van dien.

Mike Chung

Waarom 7 IT managers en niet gewoon 1 IT manager? Teveel managers zorgt alleen maar voor beleid wat onduidelijker word. Het zorgt er zeker niet voor dat het werk voor de mensen op de vloer er leuker van word. Integendeel. Het levert een grote hoeveelheid formuliertjes en procedures op die alles enorm vertragen. Frustrerend voor de werknemers, irritant voor de gebruikers en uiteindelijk kost het veel meer voor minder resultaat.

De functies worden onder net zo'n vergrootglas gelegd als bij de plaatselijke voetbalclub. Oftwel op je tenen lopen, elke misstap is exit en prestaties zijn moeilijk.

Meer managers meer besluiteloosheid en dus meer externe adviseurs. Conclusie meer geld en dus meer gemeentelijke belastingen...Proficiat burgers van Amsterdam met jullie ICT beleid.

Goh, Amsterdam is net een groot bedrijf. Ook in het bedrijfsleven denken ze dat met het aantrekken van nog meer managers de productiviteit verbeterd.

Dit bericht trekt kennelijk heel veel azijnpissers aan. Hebben jullie nou werkelijk niets anders te doen dan zeuren over gemeente Amsterdam?
Een grote gemeente als Amsterdam heeft nou eenmaal meer nodig dan andere kleine gemeenten. En bovendien verdienen ze het allemaal terug. Dus houdt nou eens op met zeuren.

Dat is een forse uitbreiding!! Ik geloof niet dat het in 1 keer gaat werken en vergt dus een zeer strakke aansturing. Ga er maar vanuit dat dit weggegooid gemeentegeld is. Hier is duidelijk iemand mee bezig geweest die er inhoudelijk geen verstand van heeft. Noem het azijnpissen, maar over een jaar krijg ik gelijk.

De kritische massa van managers is hier duidelijk overschreden. Nu kunnen er alleen nog maar meer bijkomen. Er zijn straks complete legers taktisch en operationeel management nodig om deze magnificent 7 van informatie te voorzien en hun besluiten voor te kauwen.

Dit zal een klassiek voorbeeld van het "Heisenberg-effect" worden: een overdosis aan management zodanig dat de kernactiviteit onmogelijk wordt gemaakt.

@Amsterdammer: "Een grote gemeente als Amsterdam heeft nou eenmaal meer nodig dan andere kleine gemeenten. En bovendien verdienen ze het allemaal terug. Dus houdt nou eens op met zeuren."
En "in het onwaarschijnlijke geval" dat ze het niet terug verdienen wordt het de komende maanden op de salarissen van de beslissers ingehouden?

Lijkt een doordacht plan, gemeentes zijn complex vwb bedrijfsvoering en breedte en diepte van diensten en producten. Een bouwvergunning is toch iets heel anders dan het verstrekken van een paspoort of een gehandicaptenparkeerkaart, beleidszaken daar gelaten. Het commentaar over de vele managementfuncties lijkt me dus onterecht. Voeg KLM, Philips, Jumbo en bol.com samen, kun je dan ook af met 1 ICT-infrastructuur en 1 ICT-manager?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×