Managed hosting door True

Amsterdam moet buitenlandse ICT'er werven

 

I amsterdam

Om het verwachte tekort op de Amsterdamse markt voor ict'ers op te vangen, moet de hoofdstad meer buitenlandse ict'ers werven. Belanghebbenden moeten daarvoor duurzaam samenwerken om de regio op de juiste manier te promoten. Dat schrijven onderzoekers aan het Amsterdam ICT Cluster, een samenwerkingsverband van gemeenten Amsterdam en Almere, de Kamer van Koophandel, de twee hoofdstedelijke universiteiten en enkele ict-dienstverleners.

De onderzoekers pleiten voor het samenstellen van een duidelijk pakket aan voordelen voor potentiële buitenlandse werknemers. Zo moeten naast een baan ook mogelijkheden voor huisvesting worden gecreëerd, bijvoorbeeld in de vorm van een gezamenlijke campus of een gebied met woonruimte voor buitenlands talent.

Amsterdam moet worden gepromoot als ict-hoofdstad van het Europese vasteland, vinden de adviseurs. De centrale boodschap zou moeten zijn dat de regio vooroploopt bij ict, en dan vooral op de gebieden social media, augmented reality games en de 'contentindustrie'.

Communicatie

Ook voor de onderwijsinstellingen is een rol weggelegd. Softskills en dus communicatie worden steeds belangrijker binnen de ict. Opleiders moeten volgens de onderzoekers daaraan meer aandacht besteden, net als populaire ict-onderwerpen als cloud computing en de inzet van mobiele apparaten. Ook roepen de adviseurs het bedrijfsleven op om te blijven investeren in mensen door interne opleidingen.

Werving van nieuwe ict'ers is een ander punt dat de onderzoekers belangrijk achten bij het opvangen van het verwachte arbeidstekort in Amsterdam. Ze wijzen daarbij op het aantrekken van zij-instromers (mensen zonder een ict-achtergrond, maar met ambities binnen de ict) en op het internationaal werven van ict'ers.

Het onderzoek is uitgevoerd door het Rotterdamse adviesbureau Intelligence Group.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3753423). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

"verwachte arbeidstekort in Amsterdam". Ja? Vrijstaat, eigen wetten en regelgeving? Ga eens bij grote ICT-bedrijven kijken in Amsterdam, daar lopen de buitenlandse arbeidskrachten na een jaar intensieve begeleiding weer net zo makkelijk de grens over. Een gevalletje, bedankt en tot ziens. Oh ja, wonen de slimste mensen niet in de regio Eindhoven?
Kansloos project, kan maar van een kant komen.

Excuseer, maar wat een zwetsverhaal. Is er dan niemand in A'dam die hier tegen ageert? We zitten nog steeds met een werkeloosheid. Is de werkelijke reden niet dat niemand meer in a'dam wil werken, omdat het onbereikbaar en onbetaalbaar is geworden?

Inderdaad, vraag eens aan de medewerkers van grote Nederlandse ICT bedrijven, onder andere in Amsterdam, hoe men dit ervaart.

Hier kunnen weer velen op zoek naar nieuwe banen omdat het werk naar India verhuist.

Mensen uit derde wereldlanden komen naar Amsterdam, leren het vak en gaan -met het werk!- terug naar India.

Amsterdamse ICT'ers blijven zonder werk achter.

@ICT-er, het gaat niet om mensen - het gaat om talent, mensen met bepaalde competenties en expertise.

@Amsterdam off-shored, jij denkt dat mensen uit India naar Amsterdam komen voor een opleiding? Dat is opvallend. ICT opleidingen in India liggen op een hoger niveau dan hier tegenwoordig. Bovendien zou dit heel positief zijn! Silicon Valley is er groot meegeworden. Leestip: The New Argonauts.

@Francis, heb je cijfers? Nee - zie dan bericht richting @amsterdam off-shored.

@Ger Ger, dit is de keiharde realiteit die ik dagelijks om mij heen zie. Daar heb ik geen cijfers voor nodig.
Het is precies zoals je het zelf al zegt:"de ict opleidingen in India liggen op een hoger niveau dan hier tegenwoordig". De daar aanwezige talenten met bepaalde competenties en expertise werken allang niet meer voor een hongerloon, dat het aantrekkelijk maakt om naar hier te komen. Ze kijken wel uit (cultuurverschil), vertellen ze mijzelf. By the way, laten we Amsterdam (Nederland) niet met Sillicon Valley vergelijk. Dat is een wereld van verschil t.a.v. werkmentaliteit, lijkt mij.

Doel is dus ook om mensen hier te houden - Brainport wordt in het onderzoek als voorbeeld genoemd: Niet meer bij Philips werken? Kom dan bij ASML.
Dat zou hier ook veel meer kunnen, door te werken aan betere opleidingen en te zorgen voor meer (inzicht in) carriere mogelijkheden. Of een flexibere werkhouding: 3 jaar ergens werken is in veel landen best normaal. Maar volgens mij zijn we het niet heel oneens.
Ik stel alleen, ook met het onderzoek, dat we de regio aantrekkelijker moeten maken.

"enkele ICT verleners?". Goh laat mij eens raden.. IBM wellicht? Heb daar gezien hoe mensen uit India met 5 personen in een appartementje in Amstelveen werden gezet met EUR 400 netto per maand (waarvan de huur nog af moest) en een halve container met voedsel uit India werd geimporteerd. Werkvergunning ? hmmm... nee, de overheid keek even de andere kant op. Na 1 jaar uitgediend te hebben verdwenen ze terug richting India en zochten daar meteen een ander bedrijf op alwaar zij met hun Europese ervaring een grijpstuiver meer konden verdienen.

Dat is de harde werkelijkheid Ger. Talent speelt geen enkele rol. Het gaat om de goedkope handjes. Dat is waarom er recentelijk 600 IBM-ers zijn vervangen op de ABN-Amro account. Waarom worden deze mensen niet elders in Amsterdam aangesteld met een fatsoenlijk salaris ?

Verder zijn softskills van nul en generlei waarde in de ICT. Er zijn juist meer hardcore ICT-ers zijn nodig (zie bijvoorbeeld de laatste fail met de chipkaart OV). Maar daar komt men over een jaar of twee vanzelf wel achter, wanneer de tarieven echt de pan uit gaan rijzen.

Ergens in 2012 krijgen we een schrijnend tekort aan ICT-ers
a)omdat de vergrijzing intreedt van de baby-boom van na '40 en
b) omdat het gros van de nieuwe lichting scholieren niet meer voor ICT richtingen heeft gekozen. Dat zijn feiten.

De crisistijd zal ook ergens ophouden. Betere tijden zijn op komst.

In het stuk staat nergens het woord 'India' dat maken de mensen die reageren er zelf van.

Er staat 'Amsterdam moet buitenlandse (London, Parijs, Munich) ICT-er werven' en dat is een feit. Aangezien wij hier straks met een tekort zitten.

Kortom: Computable, super artikel. Mensen... beter lezen!

@ErnstP:

Die hardcore ICT'ers hebben een poging gedaan bij het bedrijf wat de IT achter de OV chipkaart verzorgt.

Echter als je daar in de keuken kijkt val je van je stoel af van verbazing. Men knutselt er vrolijk op los, en als je er wat over zegt "pas je niet binnen het team" en ben je "onrealistisch"

@testzorro
Het werven van goedkopere ICT-ers uit het buitenland heeft tot gevolg dat er niemand hier meer IT gaat studeren.

Lees eens wat er momenteel in de UK gebeurt :

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/immigration/7869949/Immigration-loophole-exploited-by-companies.html

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/support_services/article6975922.ece

http://www.computerweekly.com/Articles/2009/08/25/237443/UK-graduates-could-lose-out-under-immigration-proposals.htm

etc. etc..

@Peter
Dat waren dan ook prutsers. Ik heb gisteren met verbazing geluisterd naar de PR Manager van Trans Link die geen verklaring had voor het feit dat hun produkt zo makkelijk te hacken is. Er staat overigens wel een interessante vacature op de website : https://star-track.humankey.nl/solliciteer2.asp?puid=6801

Tijd is aangekomen om:
- professionele nederlands school in India te openen
- hondered duizenden indiers volledig berusten met alle vaardigheden van nederlandse taal, communicatie enz
- deze locally attuned professionals exporteren
En soort Locally Contextualized Offshore/Onshore Center.

Ok, jokes apart. Er komen groot problemen met skillsets en als we niets doen dan zullen bedrijven , publieke sector, onderwijs enz gedwongen zijn om hun volledig IT te outsourcen.

Time for change has come.

Hmm om in de juiste optiek te blijven kunnen we personeel en inwoners niet beter indies laten leren.

Ehh o ja dan hoeven we geen personeel meer in te huren ....

Ehh managers ???

Een artikel over het tekort aan ICT-ers stond eerder in de week al in de krant (http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/1827161/2011/01/22/Stad-kan-geen-ict-ers-vinden.dhtml).

Op alle vacatures sites bij elkaar gecombineerd met de sites van genoemde top kwam ik aan nog geen vijftig openstaande vacatures. Blijkbaar zoekt men geen ICT-ers (in Nederland).
Er is volgens mij geen tekort aan ICT-ers maar tekort aan heeeeele goedkope ICT-ers.

Wat mij betreft een groot pakket met maatregelen om ervoor te zorgen dat ICT werk in nederland gewoon voor nederlandse werknemers beschikbaar blijft. De top 5 en de rest kan zelf op zoek naar India, daar hebben we ons niet voor nodig toch?

Belachelijk. Kijk eens naar de vele werkloze consultants die sinds 2009/2010 werkloos zijn geworden. Vele groepen boven de 50 worden niet meer aangenomen.

Vorige week een hevige discussie gehad met een overheidsmanager die de leeftijdsstreep op 57 jaar heeft liggen. Daarboven wordt je niet uitgenodigd en krijg je geen kans.

Inmiddels worden hele groepen wanhopig gemaakt.

John Roos

Jarenlang heb ik met mijn lease auto de rit naar 020 moeten maken om daar te werken. Elke dag tussen de 2 en 4 uur onderweg. File in, file uit. Elke dag problemen met parkeren. Het maakt niet uit of je binnen of buiten de ring zat

En nu opeens is daar geen werk meer en een tekort aan ict'ers?.....

Tja,....de allerlaatste regel zegt genoeg,.....

"......Het onderzoek is uitgevoerd door het Rotterdamse adviesbureau Intelligence Group...."" 010 - versus 020.

Mijn inziens weer teveel overheidsgeld verkeerd gespendeerd.




Een half jaar geleden daar gesolliciteerd op uitnodiging van een ex-collega die daar ingehuurd was. Maar een succesvolle carrière en 20 jaar ervaring was ook niet wat ze zochten. Ik ben niet eens uitgenodigd. Ze zoeken het daar maar lekker uit. Toch geen eer meer aan te behalen.

Hebben we in Nederland niet een overschot? Er zitten voor zover ik weet behoorlijk wat mensen op de bank bij de IT Bedrijven, maar ja Amsterdam heeft al een gat in de begroting en dan kan dit er ook nog bij.

Als ICT Recruiter dagelijks te maken met deze materie en wat een geweldig onderzoek! Eindelijk actie!

Buitenlandse talenten werven betekent vooral werk hier houden, met economische groei, waardoor er extra budgetten komen voor opleidingen om kwalitatieve aansluiting op peil te houden. Dan ook minder werkeloosheid onder de oudere ICT-ers. Enkel win/win/win/win dan.

Deze overheids euro is zeer wel besteed! Na de eerdere gerealiseerde wetgeving (kennismigratiewet) nu vooral ook doorpakken bij bedrijven (engelstalig) en overheid (huisvesting).

The Future is ICT! Dan ook vooral in Nederland. Het werven van internationaal talent is dan alles bepalend.

Een zwetsverhaal van de werkgevers!
De goede ICT-ers uit Amsterdam moeten naar Eindhoven en Londen om hun brood te verdienen!:
- de banken zijn niet bereid meer dan Eur 40 te betalen en voor de betere posities sourcen ze het liefst bij yanks en engelsen omdat die zo leuk Wall-street lingo praten, maar verder onbetrouwbaar gebleken zijn en hun zakken vullen,
- veel SAP banen zijn recent in de regio vervallen!
- tel daar de discriminatie van seniors [welke goede SME's zijn] mee op en het plaatje is kompleet.
Welke onbenul heeft dit onderzoek gedaan?

Wie gaat de onderzoeks verantwoording opvragen??

Veel al gezegd en ik vind het onbegrijpelijk dat men in deze richting zoekt. Er zijn vele ICT-ers die nog jaren zullen moeten werken en nu zonder baan zitten. Daarnaast is de manier van werken aan het veranderen en ben ik overtuigd van 'net'werken. Het idee om buitenlanders te huisvesten is achterhaald als je het over "social media, augmented reality games en de 'contentindustrie'" hebt; da's juist niet locatie gebonden. Snappen die onderzoekers wel waar ze het over hebben?

Jammer dat er niet meer van jullie op de presentatie waren. Een beetje janken achter de Laplop gaat dan blijkbaar toch makkelijker.

In de presentatie is uitgebreid gesproken over de enorme ladingen Beta's die tussen '98 - '02 de ICT zijn ingeluld en nu tussen wal en schip dreigen te geraken. Dit zijn ook ICT-ers.

En die moeten aan de slag! Dan moet er wel werk zijn en deze banen moeten vooral uit de ICT industry komen. Deze business moet dan wel floreren. Daar zijn innovaties, etc etc voor nodig en deze plank dreigen we gigantisch mis te slaan met alle ellende van dien. Juist daarom dit onderzoek en deze berichtgeving.

Je krijgt een MSCE beheerder nu eenmaal niet direct aan het Python ontwikkelen, maar misschien is daar binnenkort ook wel iets ICT-achtigs voor te verzinnen. Die moet dan blijkbaar wel uit het buitenland komen!

Ben het 100% met Edgar eens.
Wie heeft dit onderzoek gedaan en zijn zakken gevuld.?
Laat maar weten waaraan deze ICT,s moeten voldoen en zorg
er (tegen betaling) wel voor dat ze er komen.

Onbegrijpelijk verhaal!!

ICT Nederland is bezig zoveel mogelijk taken naar India te offshoren, daar kosten in "korte termijn NL" de enige leidraad is. Maar nu horen we dat er een tekort is aan ICT personeel?

Inderdaad, het zijn de laag betaalde banen welke naar India gaan, maar dat zijn juist de banen die nodig zijn om een ingang tot ICT voor afgestudeerden te creëren. cruciaal dus om te zorgen dat ook in de toekomst Nederland een rol kan spelen op ICT dienstverlening en innovatie.

Wat een belachelijk verhaal.
Kijk eerst maar eens hoeveel werkwillige 50plussers er zijn in deze sector die absoluut geen kans krijgen.
Nee we halen liever goedkope buitenlandse krachten binnen, waar we weer snel vanaf kunnen als het zo uit komt.
En alle opgebouwde kennis verdwijnt dan weer als sneeuw voor de zon.

Het gaat al de verkeerde kant op. In het kader van steeds goedkoper ligt straks alle ontwikkeling buiten Nederland. Alle ICT innovatie straks ook. Kijk naar China. Alles wat gemaakt moest worden ging richting China. Nu zijn de rapen gaar want we maken niets meer zelf. De economie van China is booming en Nederland denkt dat haar economie groeit gaat omdat we alles doorvoeren naar andere landen.

Dat gaat ook gebeuren met ICT. Geen kennis meer in Nederland alle kennis in het buitenland. Waar denk je dat over enkele jaren de nieuwe ICT innoveerders zich bevinden. Waar denk je dat de economie gaat groeien. In iedergeval niet in Nederland.

Dan voel ik toch meer voor het omscholen van werkzoekenden tot IT-er. Deze mensen hebben in hun vorige functie die softskills misschien al ontwikkeld en spreken al nederlands. Er zijn nog genoeg (oudere) werkzoekenden.

@dani
Je hebt helemaal gelijk.

@Rob van Elburg
Loopt het nog een beetje met de relocation recruitment bij Rave? Vette marges zeker als de belastingdienst ook nog even meehelpt en de verse ICT import een tarief aanbiedt van slechts 30% ?

Ik heb MCSE ITIL Prince en heb gesolliciteerd naar een simpele helpdeskfunctie bij Amsterdam. Niet eens een afwijzing. Telefonisch gesproken. Waarom geen bevestiging afwijzing. Ik viel niet onder de doel groep.

@Ernst P
Relocation Recruitment zou geen bestaansrecht hebben als de kwalitatieve aansluiting op de markt een feit is.

Helaas is dat niet zo.

Wil men dus budgetten hebben om deze gap te overbruggen dan zal er eerst een florerende business moeten ontstaan waaruit dit te financieren is. Het werk moet dan ook vooral ook hier blijven. En daar zijn dan eerst buitenlandse talenten voor nodig, vooral vanwege deze aansluiting en de directe inzetbaarheid.

Dit zijn allemaal gespecialiseerde taal techneuten. En dan gasten die niet alleen een architectuurtje weg zitten te tikken maar ook nog wat nieuws verzinnen. Dit hopelijk daan commercieel interessant is, waardoor er weer mensen kunnen worden aangetrokken desnoods via bij- en omscholing. Ja, die halen wij graag naar Nederland!

En wij niet alleen hoor. Zelfs de PVV. En in de regel hebben die het niet zo op met buitenlanders....

@Rob van Elburg
Budgetteren is een kwestie van prioriteiten stellen. Aangezien er geen budgetten bestaan voor
- het omscholen van betsande IT-ers
- het opleiden van lokale ICT-ers
- in aannemen van 50-plussers in de ICT
concludeer ik dat de bedrijven daar geen prioriteit aan geven. Door mee te doen aan offshoring werken de bedrijven als IBM, ABN-Amro etc. mee aan de uitverkoop in de ICT.
Misschien besef je het zelf niet, maar jouw uitspraak :
"Dit zijn allemaal gespecialiseerde taal techneuten. En dan gasten die niet alleen een architectuurtje weg zitten te tikken maar ook nog wat nieuws verzinnen."
is behoorlijk denigrerend naar de lokale ICT-er toe.

Persoonlijk loop ik dan ook voortaan met een grote boog om jouw paralelle importbedrijfje RAVE-cruitment heen.

Ik kan een paar redenen bedenken waarom ICT-ers niet voor de gemeente Amsterdam willen werken:
* ze zijn er niet
* als ze er zijn willen ze in een flitsend dynamisch bedrijf werken en niet in een gemeente met een stroperige, politiek correcte besluitvorming
* talentvolle ICT-ers kunnen bij andere bedrijven 500-2.000 euro per maand meer verdienen
Dus, Amsterdam doe hier wat aan of piep niet en doe zoals alle andere bedrijven die deze realiteit al onderkennen: ga outsourcen naar India, Pakistan, Bangladesh etc. Het is nog gratis ook, want het kan van jullie ontwikkelingshulp budget betaald worden. En... overweeg ook eens om niet voor alles het wiel voor de 100e keer uit te vinden maar neem best practices van andere gemeentes over, ontwikkel gezamenlijk en gebruik open source applicaties.

Laten we eerst eens ophouden met leeftijddiscriminatie en 50+ als serieuze kandidaten beschouwen
vervolgens eens beter met sollicitanten omgaan, hen serieuzer nemen en netjes behandelen
is er dan nog een tekort laat dan de talentvolle niet-nederlanders maar komen

en ik geloof er niets van dat soft skills niet nodig zijn voor "harde it-ers", dat leidt alleen maar tot onmogelijk mee te werken software

@Hans Peeters
Het gaat niet over de gemeente Amsterdam maar over de regio. Nr 1 en 2 die personeel zoeken zijn ING en Logica.

Ik kan me voorstellen dat Logica moeite heeft om mensen te vinden en te houden.

@Ernst P,
Goed lezen Ernst. Ik leg een link tussen buitenlandse talenten, gespecialiseerde techneuten en dat ze extra's brengen.

Zoals een "Suarez" van toegevoegde waarde kan zijn voor "Ajax". In niets verwijs ik hiermee dan toch naar "van de Beukering"?. Want ook daar kan een "Robben" voetballen.

Je kunt er lang en breed over praten en schrijven, maar dit verhaal is echt onzin. Op korte en middellange termijn zijn er ruim voldoende specialisten op alle vlakken aanwezig. Door mijn werk heb ik een erg goed beeld van beschikbare IT-ers in de markt. Dit onderzoek is vast ergens helemaal mis gegaan.

@Sourcing Adviseur, 26-01-2011 10:31
"Ok, jokes apart. Er komen groot problemen met skillsets en als we niets doen dan zullen bedrijven , publieke sector, onderwijs enz gedwongen zijn om hun volledig IT te outsourcen. Time for change has come.
Ik vind dit een interessante stelling. Ik ben het ook met je eens en zou graag eens hierover met je willen sparren. Publiceer je hier ook over? Wij hebben een medium waarop we willen berichten over dit soort changes. Interesse om voor te schrijven? mail me op info@clubvan70.nl

Ik zie eerder een tekort aan betrouwbare onderzoekbureaus.

Ik heb mij voor niets geirriteerd aan dit artikel zie ik nu, want na wat googlen is het duidelijk dat het Amsterdamse ICT cluster een elitistische semi-overheidsorganisatie is met een hoog PvdA- en alpha gehalte. Dat laatste verklaart ook de uitbesteding van het onderzoek aan het Rotterdamse adviesburo, geheel in de stijl van het eigen advies. Bovendien wordt de geringe betrouwbaarheid van het rapport met partners als Tata consulting en andere van goedkope importarbeid profiterende bedrijven nog eens benadrukt.

Voor een uurtarief van 40-50 euro per uur kan je ze ook alleen maar uit het buitenland halen.
Niks kwaliteit de kreet meer voor minder is doorgeslagen en achterhaald ga eens goed rond de tafel zitten en weet waarin je wilt gaan investeren.
Te kortzichtig voor woorden...

Ik ben het volledig eens met @testzorro, 26-01-2011 09:14. Dit is een goed artikel en geeft heel erg goed weer wat er de komende jaren overal gaat gebeuren. Ik vermoed dat veel lezers van rond de 45 a 50 donders goed weten waar het om gaat, maar dat ze nog in de ontkenningsfase zitten. De mythe van de krimpende arbeidsmarkt a.g.v. het met pensioen gaan v/e naoorlogs generatie zag ik ook voorbij komen.
Ja de arbeidsmarkt is al krap en gaat nog krapper worden, maar het is een illusie van veel mensen om te denken dat dat in hun voordeel is. Je denkt toch niet dat bedrijven en instellingen afwachtend gaan stil zitten en die krappe arbeidsmarkt zich laten gebeuren? Forget it dat je om je luie reet kan blijven zitten en achterover leunen. Als Mohammed niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mohammed.
Het is een illusie om te verwachten dat door de krappe arbeidsmarkt je kostje gekocht is. Er zijn jonge en enthousiaste mensen overal ter wereld die jouw werk willen, kunnen en gaan doen. Uurtarieven gaan nooit stijgen, sterker nog ze gaan zelfs omlaag.
Mijn advies: zorg voor je eigen toekomst. Zorg dat jij iets kan wat iemand in India niet kan. Zorg dat jij een unieke toegevoegde waarde hebt. Niet lopen janken dat innovatie en ICT uit NL verdwijnt. In slaap sukkelen in een baantje vanaf je 45e en dan tot je pensioen uitzingen is er niet meer bij. Je moet constant alert blijven. You are in or out!
...gelukkig maar, anders wordt het veel te saai!

De enthousiasteling in deze commentaren is een persoon die hier grof geld aan gaat verdienen aangezien deze functioneert als tussenpersoon tussen potentiele werknemer en werkgever.

De suggestie van VU en UvA gerelateerde onderzoekers aan provinciestad Amsterdam met een slecht ontsloten buitenwijk Almere om speciale, exlusieve en goedkope woonruimte te creëren voor nog te importeren "talenten".
Dit lijkt meer een poging om de universiteiten bezig te houden.

Uiteraard is de franje industrie zoals die van dhr. Rob van Elburg laaiend enthusiast want dit initiatief is een mooie kunstmatige markt, kunstmatige arbeidsmarkt wel te verstaan.
Waarom de PVV erbij wordt gehaald weet ik niet, wellicht een indicatie van de stemming tijdens die presentatie voor de "incrowd" van dit concept.

Het is simpel.
Een beetje NL consultant kost je 120 euro per uur.

Amsterdam wenst niet meer dan 60 euro te betalen, loopt bij werving natuurlijk tegen problemen aan en vervolgens roept een Rotterdamse onderzoeker dat er echt in het buitenland geworven moet worden, onder de noemer "hier lukt het niet meer om de juiste mensen te vinden"

Het is een koude tarieven oorlog ;-)

It's the "new era".

Nederlanders moeten de komende jaren flinke stappen (financieel) achteruit maken. Of dat nu IT-ers zijn die door de indies worden weggevaagd, of de jongens van de bouw die door goedkopere Oostblok mensen weg geconcurreerd worden, maakt niet uit. Het concept is hetzelfde.

Onze kennis verdampt op deze manier.
De balans zwaait op dit moment door in ons nadeel. Voorheen was het het westen dat kennis exporteerde naar de 'arme' landen, nu is het andersom.
Ons kennis voordeel verdampt, en het geld wordt eindelijk eerlijker verdeeld.



@HJ
Jouw berekening is simpel maar de situatie niet. Een consultant die 120 per uur kost werkt bij een netto salaris van 2900 euro drie dagen per maand voor zijn eigen beurs en de rest voor de strijkstok.

60 eur per uur en 1800 uren per jaar levert 108k per jaar op. Ik schat dat veel it'ers dit een goede deal vinden.

@Siggy. Voor 2900 per maand netto moet je met 120 per uur toch minimaal 6 dagen in de maand werken. 1800 uur per jaar haal je alleen als je 40 uur per week werkt.
Wat mij stoort in deze discussie is dat het lijkt alsof A'dam wel 60 per uur wil betalen, maar niet dezelfde persoon in dienst zou willen nemen tegen een salaris van 65k/j. Voor dat salaris, gratis OV en een 36-urige werkweek zou ik best een jaar in A'dam willen werken. Maar ja, 50+ hè...

@siggy, 26-01-2011 23:17
Dat zijn idd de getallen. Echter, de strijkstok waar je het over hebt zorgt wel voor: leasebakken voor iedereen en dat je i.i.g. salaris krijgt ook als je (even) op de bank zit.
En ja, ook dat te dure pand op A-locatie en die lening van de bank die moet worden afgelost omdat de toko is overgenomen door een private equity :-)

Ik hoorde recentelijk tarieven voorbij komen a 50 Euro bij de ING voor een Senior Java developer. Vindt je het raar dat je geen (senior) mensen kunt vinden. Het mag allemaal geen cent kosten.

@hk,
"Wat mij stoort in deze discussie is dat het lijkt alsof A'dam wel 60 per uur wil betalen, maar niet dezelfde persoon in dienst zou willen nemen tegen een salaris van 65k/j. Voor dat salaris, gratis OV en een 36-urige werkweek zou ik best een jaar in A'dam willen werken"

Waar kan ik me melden als ingezetene van Amsterdam:-)

@ Edwin. ING stond inderdaad nr 1 op de lijst van klagers die geen mensen kunnen vinden. Voor 50 euro per uur komt niemand over van de UK of DE, je mag hooguit hopen op een localo die weinig bijkomende kosten heeft.

De enige redding van de zzp'ers is om lagere tarieven te vragen en de Ikea route te bewandelen om zodoende bijna geen belasting te betalen. Dat zal de lui zoals Verhaegen niet behagen.

heet dat dan niet outsourcing (op de "lange" termijn)?

@siggy
Wat bedoel je met "de IKEA route" ? Gaat dat over de Stichting Interogo, of is het een bekende truc ?

Inderdaad de Interogo truc, inkomsten afromen zodat er weinig overblijft om belasting over te betalen.

In een woord: ON-GE-LOOF-LIJK! Dat ze potverdorie eerst eens kijken naar de massas mensen die ze de afgelopen jaren op straat hebben gesmeten. Maar als we de heren werkgevers daarmee confronteren en wijzen op de duizenden mensen in de UWV databanken zitten te wachten op nieuwe kansen op de arbeidsmarkt, kijken ze stug de andere kant op. Ze hebben liever spotgoedkope sloebers uit het buitenland.

Dat heet nou marktwerking: in tijden van overvloed daalt de prijs, in tijden van schaarste stijgt de prijs. Maar als het om de belangen van de werkgevers gaat, schijnt dat ineens niet meer op te mogen gaan. Dan hanteren we eenrichtingsverkeer en veegt het bedrijfsleven zijn reet af aan Nederlandse mensen die maar wat graag weer aan de slag zouden willen.

Welkom in "Nederland kennisland", waar de werkgevers vuile spelletjes spelen om de werknemer buitenspel te zetten. Maar ja, de PvdA moet weer zonodig allochtoon electoraat hebben en dus knikken die gehoorzaam ja tegen het bedrijfsleven. Vies vuil werkgeverstuig is het.

Ik zou ook wel een baan en huisvesting in Amsterdam willen. Helaas ben ik boven de 45 en neemt geen hond in dat linkse bolwerk me nog aan. Wel de mond vol van arbeidsparticipatie, maar ondertussen compleet schijt hebben aan de honderden werkloze ICT-ers in de randstad. Het gaat zoals gewoonlijk weer om een ding: prestige van een paar personen, politiek correct allochtone werknemers binnenhalen en spotgoedkoop.

@ koekebakker, 26-01-2011 19:40
"De mythe van de krimpende arbeidsmarkt a.g.v. het met pensioen gaan v/e naoorlogs generatie zag ik ook voorbij komen."

Niks mythe. Nederland gaat met pensioen de komende jaren. Dat is een hard feit waar je niets aan kunt veranderen. De behoefte aan ICT personeel gaat enorm hard stijgen. Dat is ook een feit. Daarnaast hebben veel ICT-ers eieren voor hun geld gekozen en zijn een andere sector in gegaan en daardoor niet meer beschikbaar voor de ICT arbeidsmarkt.

De druk op de arbeidsmarkt gaat de komende jaren enorm worden. Ik zit in een werkgroep die deze dingen al een aantal jaren onderzoekt. Maar dit zag een gemiddelde econoom in de jaren 60 al aankomen. Toen was al bekend dat de babyboomgeneratie in een bepaalde periode met pensioen zou gaan. Maar het bedrijfsleven vond dat nog ver van hun bed.

Zelfs nu is het bedrijfsleven nog steeds apatisch als het gaat om pro-actief personeelsbeleid. Dat is immers inherent aan het bedrijfsleven, dat heeft geleerd op korte termijn te denken en niet verder dan een paar jaar. Het bedrijfsleven begint pas te reageren als het water hen tot de lippen staat, eerder niet. "Waarom zou ik me druk maken over personeel? Jan en Piet gaan volgend jaar toch pas met pensioen? De afgelopen jaren heb ik toch ook geen probleem gehad met het vinden van personeel?"

Een ander voorbeeld van kortzichtig personeelsbeleid zie je inderdaad ook bij DSM. Bij DSM is 60% van het personeelsbestand 55 of ouder. Dus binnen nu en een paar jaar hebben ze een enorm probleem. Maar ze richten zich met werven nog steeds op jongeren. Jongeren waarvan bekend is dat ze na 3 jaar iets anders willen en DSM weer zullen verlaten. Maar ja, het bedrijsleven lijkt inderdaad allergisch voor alles wat ouder dan 40 is. Daar zullen ze nu zelf de consequenties van moeten dragen.

Over een paar jaar is het geen kwestie meer van "hoe vind ik jong, goed en goedkoop personeel", dan is het een kwestie van "hoe vind ik uberhaupt nog personeel". En dat vind je ook niet in het buitenland. Dat zijn doekjes voor het bloeden die niets structureel oplossen, dat is keer op keer uit talloze onderzoeken gebleken.

De werkgever komt aan het betalen. En de werkgever die dat nu niet doet, vindt straks helemaal geen personeel meer. De markt is aan steeds groter wordende schommelingen onderhevig, zowel in positieve als in negatieve zin.

Laten we het hopen Anita. Wat mi ook een rol gaat spelen is de groeiende middenklasse in de cheapshore landen. Op een gegeven moment zal daar ook een massale uitstroom vd IT-ers plaatsvinden omdat er andersoortig werk is. Talenten uit deze landen zullen dan NL helemaal links laten liggen.

Vreemd verhaal. De ICT is op globaal niveau een groeimarkt, maar waar zouden al die extra ICTers in de regio Amsterdam eigenlijk voor nodig zijn? Nederlandse ICT-productiebedrijven spelen amper een rol op de wereldmarkt. Alleen de halfgeleiderindustrie is internationaal gericht, maar die is relatief klein en zit in de regio Eindhoven. De Nederlandse makers van software zijn vrijwel geheel regionaal of nationaal gericht. Hyves en een paar bedrijven die games maken, zijn de uitzonderingen.

De meeste Nederlandse ICTers werken als dienstverlener voor (andere) bedrijven. De werkgelegenheid daar schommelt mee met de Nederlandse. En van die werkgelegenheid gaat een steeds groter deel gaat naar het buitenland.

Kortom als Amsterdam moet worden gepromoot als ICT-hoofdstad van het Europese vasteland, dan zullen er eerst groeiende ICT-bedrijven naar Amsterdam gehaald moeten worden. En dan bedoel ik de productiebedrijven niet een postbus-multinational.

@Anita Verschuur, voor de ICT-sector geldt een heel ander leeftijdsopbouw dan bij DSM. De ICT-sector is pas in de jaren 90 echt opgekomen. Verder zijn bij de economische dips van 2002 en 2008 heel veel oudere ICTers ontslagen. ICTers kunnen ook doorwerken tot aan hun pensieon, als ze maar bijblijven met de kennis. Daarom zijn er relatief weinig oudere ICTers die de komende jaren met pensioen of VUT gaan.

De veronderstelling van zaken is dus onjuist. Er zijn in Nederland nog voldoende werkloze automatiseerders. Er is dus GEEN TE KORT Maar een overschot aan automatiseerders alleen zijn deze 40 + of hebben zij een kleurtje.

Nu na 40 jaar intocht van de Allochtone medemens, ondervinden deze nog steeds problemen op de arbeids markt. Niet alleen de Eerste, maar ook de tweede en derde generaties. Nederland is wel goed in het hier na toe halen van mensen. Maar slecht in het aan het werk houden van deze groep.

Wie gaan, straks deze toekomstige werklozen betalen. ? Gaan deze instellingen extra sociale premies betalen? Of is het de bedoeling wij het volk hier weer voor gaan opdraaien?

Als deze kosten toch gemaakt moeten worden lijkt het mij verstandiger. Om eerst het in het bestaande arbeid potenceel te investeren. Ja ook in die tweede en derde generatie Allochtonen en die 40 +.

Onzinverhaal!

Even uit mijn eigen werkomgeving (brainport, regio Eindhoven, ICT/R&D):

- collega, 1 jaar voor zijn pensioen, switcht nog van functie binnen hetzelfde bedrijf (van uitvoerend naar adviserend)
- oud collega, +/-45 jaar, wisselt nog zonder al te veel moeite van werkgever binnen ICT
- diverse collega's tussen 35-40 die zonder veel moeite van baan wisselen of als zzp-er beginnen

Het grote verschil met het verhaal hierboven: deze mensen worden allemaal aangenomen op basis van kennis en ervaring, niet op basis van leeftijd, (gewenste) grootte van lease-auto etc. Deze werkgevers zijn ook bereid te betalen voor deze kennis en ervaring.

Maar goed, naar de buitenwereld staat het natuurlijk lang niet zo sexy als je gewerkt hebt aan de besturing van een wafer stepper of een printer...alhoewel, staat het wel sexy als je kunt zeggen dat je aan een ICT project bij de overheid hebt gewerkt dat gefaald heeft?

De ICT heeft in een aantal sectoren een imago-probleem, maar daar hebben ze het zelf naar gemaakt, door veel te dure consultants in te zetten, en project na project te laten mislukken.

Kijk ik dan naar de successen van bijv. een ASML, OCÉ en Philips HealthCare, waar ook heel wat ICT-ers rondlopen, dan krijg ik een heel wat positiever beeld van de ICT. Hier worden niet zo snel bedragen van €120,-/uur betaald voor een consultant. De projecten verlopen dan misschien ook niet allemaal vlekkeloos, maar omdat er verantwoording afgelegd moet worden aan management, blijven de gevolgen nog binnen de perken.

Helaas lijkt deze technische ICT niet onder de doelgroep van Computable te vallen

Misschien is het goed om de discussie vanuit een ander perspectief te bekijken: Een Indiaas bedrijf koopt een Nederlands bedrijf op en creëert daarmee werkgelegenheid: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/ictbranche/3756268/2379258/indiaas-omnitech-koopt-avensus-uit-almere.html

@PaVaKe, je hebt het in jouw voorbeeld over collega's van 35-45 jaar die nog van baan switchen. Die hebben nog wel 32-22 jaar te gaan voor hun pensioen.
Er zijn een aantal heel bekende beursgenoteerde ict-bedrijven waar 45+ers echt niet meer welkom zijn, of slechts een tijdelijk contract krijgen.
Ook de overheid - die de pensioengerechtigde leeftijd opschroeft - doet hieraan mee. Zie de bijdrage van John Roos. Ook daardoor heeft ict heeft in een imago-probleem.

@ICT-er, 28-01-2011 23:56, je zegt dat de ICT'er pas in de jaren 90 is gaan werken en dat daar dus geen pensioentekort te verwachten valt. Dat klopt echter niet helemaal. Je vergeet dat veel mensen die al een technisch beroep hadden en al 10 of 15 jaar werkten in een bedrijf, in de jaren 90 zijn overgestapt naar de ICT. Want toen ICT opkwam, waren er nog geen ICT-ers. Het werk moest gedaan worden door mensen die je al had en handig waren met computers. Dat deel gaat dus wel degelijk binnenkort met pensioen, en dat is behoorlijk groot.

En DSM was maar een voorbeeld om aan te geven hoe star en kortzichtig het personeelsbeleid van sommige grote bedrijven is.

@Anita Verschuur, het verhaal van de zij-instromers is mij bekend. Maar vergeet niet dat zij door de crises van 2002 en van 2009 ook vaak de definitieve uitstromers waren. De ICT-werkgevers probeerden te voorkomen dat ontslagaanvragen om bedrijfseconomische redenen plaatsvonden omdat het afspiegelingsbeginsel dan geldt. Vooral de computerservicebedrijven hebben daarom relatief jonge werknemers.

De cijfers van het CBS geven aan dat het percentage 45 tot 64 jarigen buiten de ICT-sector ongeveer twee keer zo hoog is als in onze sector. Ook de ZZP'ers in de ICT-sector zijn het jongst van alle groepen.

Waarom gaat "Amsterdam" (of wat dat ook mag betekenen) niet gewoon werkeloze mensen ZELF OPLEIDEN. Zo te lezen zijn er werkwilligen ICT-ers genoeg die
- in voorgaande jaren keihard weggesanneerd zijn met as ***excuus de kredietcrisis,
- structureel gediscrimineerd worden op leeftijd van de ICT arbeidsmarkt? (de zorg in? of de bijstand)

"De onderzoekers pleiten voor het samenstellen van een duidelijk pakket aan voordelen voor potentiële buitenlandse werknemers."
Dit is niets anders dan een gestructureerde,door de overheid zelf opgezette vorm van vernietiging van hollandse werkgelegenheid, ten bate van haar buitenlandse (bilderberg) vriendjes

Het is net alsof de 17e Eeuwse Nederlandse Slavenhandel (waar ze heel succesvol in waren, maar dat leer je niet meer op staats-scholen) weer aan het herleven is.. Goedkope arbeidskrachten uit "den Kolonien" worden hier te werk gesteld (tegen een hongerloon) in "sneerlands kennis economie"

Of zou dit een vorm wezen van ontwikkeling-samenwerking met kennisarme landen? Waarbij de Nederlandse Regering haar historische schuld aan de bevolkingvan de geplunderde gebieden aan het terugbetalen is, door het opleiden van de jeugd uit deze streken?

M.a.w. als welwillende nuchter denkende hollandse vrouw of man word je - door dit soort "bla bla bla prachtinge globaliserende arbeidsprojecten" - bewust en structureel genaaid door je eigen koninging en regering en hun internationale bilderberg vriendenclubjes

Denederlandse regering is zelf schuld als de regering steld dat nederlandse werknemers of buitenlandse werknemers die via een uitzend of detacherings bureau werken, minimaal het minimum loon moeten verdienen.

maar vervolgens wel toelaat dat buitenlandse werknemers, via een buitenlandse uitzend of detacherings bureau (en dus voor in hun land geldende minimum loon) hier te werk gesteld kunnen worden.

kijk maar even naar de bouw of de transport sector, waar veel buitenlandse werknemers werken via een buitenlandse uitzend of detacherings bureau, en op deze manier ver onder het minimum loon kunnen werken.

daar kan de nederlandse werknemer niet tegen op concureren, met het gevolg dat deze nu thuis zit met een uitkering. en dit zie je nu ook gebeuren in de ict. of de werkgever vertrekt of besteed het werk uit naar het buitenland. er word de werkgever geen stroobreed in de weg gelegd om op deze manier geld te verdienen.

Waarom gaan de bedrijven niet eens in de andere regio's kijken? er zijn legio werkeloze ict'ers in Noord- en Oost-Nederland die niet aan de bak komen, omdat de bedrijven in de Randstad deze mensen te ver weg vinden wonen. Ze halen ze liever uit het buitenland. Met als argument het fileprobleem, wat volgens mij geen probleem is anders waren de bedrijven wel verhuisd naar beter berijkbare plekken.

Vacatures bij Gemeente Amsterdam
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×