Managed hosting door True

KPN: na zomer meer duidelijk over Getronics

Medewerkers in onzekerheid over voortbestaan baan

 

Medewerkers van ict-dienstverlener Getronics zitten zeker tot september 2011 in onzekerheid over het voortbestaan van hun baan. Moederconcern KPN verwacht in die maand meer bekend te maken over de precieze gevolgen van de aangekondigde reductie van tweeduizend tot 2500 banen bij de ict-dienstverlener. Dat meldt een woordvoerder van het telecombedrijf.

Het wordt een lange zomer voor de medewerkers van Getronics. Ze krijgen op zijn vroegst in september 2011 uitsluitsel over het voortbestaan van hun functie. Tot die tijd wordt onderzocht hoe de banenreductie er precies uit komt te zien. Tot nu toe is alleen het aantal functies dat verdwijnt, bekend gemaakt.

KPN maakte 26 juli 2011 bekend dat bij Getronics tweeduizend tot 2500 banen verdwijnen. Die aantallen volgen op eerdere aankondigingen over een banenreductie van vierduizend tot vijfduizend functies binnen KPN. Naar nu blijkt wordt ongeveer de helft van de functies geschrapt bij ict-dienstentak Getronics.

KPN maakte in 2011 ook bekend dat het Getronics uit de bedrijfsnaam schrapt. De ict-dienstverlener heette na de overname door KPN in 2007 Getronics a KPN Company. Eind 2011 moet die naam van de Nederlandse markt verdwijnen.

Vakbonden

Verschillende vakbonden willen met de werkgever om de tafel. Bondsbestuurder Harry van Herpen van De Unie, vindt het triest dat Getronics slachtoffer wordt van tegenvallende resultaten van het moederconcern.

Hij vraagt zich af wat de strategie van KPN is om dit te doen. 'Eerst halen ze Getronics binnen als versterking en nu gaan ze het uitkleden. Dat is zwabberbeleid.'

Getronics India

Eind 2010 werkten er ongeveer 12.000 mensen bij Getronics. Het bedrijf kijkt onder andere naar uitbesteding van functies naar India.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4063930). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

1 op 5 medewerkers zullen het dus zwaar krijgen tijdens zomer. Ik vraag me werkelijk af wat de reden was van de toenmalige overname. Het is zorgelijk dat een strategie van enkele jaren geleden nu al weer omvalt en leidt tot bezuinigingen. Bezuinigen is toch geen strategie?

KPN communiceert hiermee radeloosheid uit, geen goede zaak.

Dit heeft helemaal niets meer met bezuinigingen te maken. Dit is structureel het bedrijf kapot maken. Met bezuinigingen ga je er vanuit dat dezelfde dienstverlening nog steeds gehandhaaft kan worden. Door nu de kosten weg te snijden (personeel) verwacht men dat de inkomsten nog steeds binnen blijven komen. Dit is echter iets waar het zometeen fout gaat. Er zijn zoveel nieuwe producten en er is best wel veel werk, maar doordat er in het bedrijfsleven minder verdiend wordt, zal er in de ICT niet zo snel geïnvesteerd worden. Dit zal op korte termijn toch wel weer moeten gebeuren. Wie kent vervolgens de wensen van de klant? Niet de mensen in lageloonlanden. Daarvoor is de afstand mbt taal, cultuur etc te groot. De kans is groot dat vervolgens de klanten gaan shoppen bij de concurrentie van Getronics, omdat daar wel stabiliteit geboden wordt en men voldoende mensen heeft die het werk kunnen oppakken.
Trouwens het aankondigen van dergelijke acties schijnt ideaal voor de vakantie van het personeel gedaan te kunnen worden. Gaan de meeste mensen lekker op vakantie en kunnen ze eerst een aantal weken herstellen van de klap. Met andere woorden, iedereen heeft een schit vakantie gehad of is niet weggeweest, omdat men niet weet of men bij terugkomst zijn hypotheek en andere financiële verplichtingen nog wel kan betalen.
Beloven weer mooie maanden te worden. Blij dat vandaag in ieder geval de zon schijnt en het niet regent ;-)

Een van de in afwachting zijnde medewerkers.

Duidelijk gevalletje van paniek voetbal.
Is ook niet zo gek. Er zit nu iemand aan het roer die ook al jaren in het bestuur zat en er toen ook al niets van begreep. Waarom zou hij het nu dan wel ineens begrijpen. Geen goed bericht naar de buitenwereld. Ik als klant ga nu op zoek naar iemand anders.

Het enige doel was het klantenbestand van Getronics. De medewerkers en know-how had KPN zelf al.

Er werken op dit moment 7500 mensen bij Getronics in Nederland.
Dat is dus 1 op de 3, niet 1 op de 5. KPN heeft Getronics gekocht om weer af te stoten. Er werden nl. mensen van KPN overgeplaatst naar Getronics. Dat is de strategie. het draait alleen maar om Geld , de "beurs" moet kloppen.

“Bondsbestuurder Harry van Herpen van De Unie, vindt het triest dat Getronics slachtoffer wordt van tegenvallende resultaten van het moederconcern.”

Misschien heeft Harry liggen slapen want Getronics draait al jaren verlies. Getronics is mede debet aan te tegenvallende cijfers. Dat icm het visieloze bestuur van KPN. Aandeel is alleen maar gezakt sinds EB de scepter zwaait

“Hij vraagt zich af wat de strategie van KPN is om dit te doen. 'Eerst halen ze Getronics binnen als versterking en nu gaan ze het uitkleden. Dat is zwabberbeleid.'”

IMHO meerdere zaken. Getronics verkoopt ICT diensten, KPN de lijntjes. Verder heeft Getronics een paar hele interessante overheids/groot zakelijk contracten. Sommige van deze bedrijven zaten er niet op te wachten dat Getronics overgenomen zouden worden door een buitenlands bedrijf en zo is o.a. de overheid gaan praten met een stabiele overname partner in Nederland, lees KPN. Het groot deel van deze klanten verzetten zich nu ook heftig tegen de off-shoring naar India. Anderen (als voorbeeld de belastingdienst) weten geeneens dat een deel van de dienstverlening reeds gebeurd door India terwijl contractueel vastgelegd is dat beheer alleen door gescreend personeel in een afgesloten ruimte dient te gebeuren.

Los daarvan snap ik de beslissing om dit te gaan doen. De uitvoering laat echter nogal te wensen over en is in sommige gevallen ronduit stuitend te noemen.

" Anderen (als voorbeeld de belastingdienst) weten geeneens dat een deel van de dienstverlening reeds gebeurd door India terwijl contractueel vastgelegd is dat beheer alleen door gescreend personeel in een afgesloten ruimte dient te gebeuren."

Wellicht verklaart dat de Kafkaeske toestand waarin ik ben terecht gekomen met de Belastingdienst. Met name in Haarlem (Surinameweg) weten ze van achteren niet dat ze van voren leven. Het is werkelijk om pislink van te worden..

Toch wat opmerkingen nav bovenstaande reacties:
- "Met bezuinigingen ga je er vanuit dat dezelfde dienstverlening nog steeds gehandhaaft kan worden... iets waar het zometeen fout gaat". Dit is wel erg eenzijdig. De kosten worden verlaagd door offshoring naar bijv Inda. Dus het aantal blijft bijna gelijk terwijl de kosten lager worden en -laten we eerlijk zijn- de kwaliteit hoger kan worden.
- "De kans is groot dat vervolgens de klanten gaan shoppen bij de concurrentie van Getronics". De concurrenten doen precies hetzelfde. Ogen open allemaal, dit is de verandering die continue zal plaatsvinden. Het is niet erg dat deze veranderingen plaatsvinden, het is erg dat we er maar niet aan wennen. En... Het geeft ons ook kansen.
- "Dat is de strategie. het draait alleen maar om Geld". Is er echt nog iemand die bij een bedrijf gaat werken en denkt dat het allemaal op sociaal commitment draait? Kom op, als bedrijf hoor je nou eenmaal geld te verdien. KPN, Getronics, alle bedrijven hebben eigenaren die investeren en daar -natuurlijk- iets voor terug willen zien...





Vacatures bij KPN
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×