Managed hosting door True

Sogeti schrapt 57 banen in Nederland

Dienstverlener voert het nieuwe werken verder door

 

Ict-dienstverlener Sogeti gaat in Nederland reorganiseren, waardoor 57 directie-, management- en staffuncties vervallen. Het bedrijf brengt het aantal divisies terug van acht naar vier en ook worden er intern mensen verschoven. Directeur Jeroen Versteeg wil Sogeti zo ‘slagvaardiger maken om sneller te kunnen schakelen in een veranderende markt’.

Sogeti trommelde op 10 november 2011 het personeel op in de Amsterdamse RAI om tekst en uitleg te geven over de organisatorische aanpassingen. Na het herstructureren van de organisatie heeft Sogeti nog divisies voor de solutions-aanpak, applicaties (met daarin offshoring), infrastructuurdienstverlening (inclusief hi-tech) en software control met testing. De dienstverlener gaat ook enkele verkoopafdelingen samenvoegen.

Geen ontslagen onder professionals

Doordat Sogeti met minder divisies gaat werken, wordt het aantal directieleden teruggebracht van zeventien naar elf. Hiermee vervalt de huidige tweelaagse directiestructuur. Deze reducering sijpelt volgens een woordvoerder van het bedrijf door naar de management- en staffuncties daaronder. Zij benadrukt dat er geen ontslagen vallen onder de professionals en dat het aantal van 57 nog geen 2 procent is op het totaal van 3126 arbeidsplaatsen. Wel moet zij erkennen dat de ontslagen vallen in de driehonderd tot vierhonderd aansturende en ondersteunende functies.

In de toelichting aan het personeel geeft Sogeti aan dat er meer geïnvesteerd gaat worden in de ontwikkeling van gestandaardiseerde oplossingen en services op het gebied van Microsoft en Java. Verder is het plan om meer in te zetten op de testing-markt. Project- en implementatiedienstverlening wordt getransformeerd naar business- en technologiespecifieke services op dit gebied. Tot slot gaat Sogeti zich in zijn applicatiedienstverlening meer richten op het beheer van applicaties.

Het nieuwe werken

Op het gebeid van het nieuwe werken kondigde Sogeti ook nieuwe zaken aan. Momenteel wordt er al locatieonafhankelijk gewerkt, maar de dienstverlener gaat nu ook de privéapparaten van medewerkers ondersteunen (red. bring your own device, BYOD) en wordt een actiever gebruik van social media gestimuleerd.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4267446). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Dit is een logische stap bij de grote detacheerder. Ordina kan deze slag nauwelijks meer maken en is overnameprooi geworden.

Begrijp ik nu goed dat offshoring alleen op applicaties gaat plaatsvinden en hoe verhoudt zich dat offshoren m.b.t. infrastructuurdienstverlening en testen?

Waarom alleen Microsoft en Java?

Verder snap ik in deze context het stimuleren van actiever gebruik van social media niet. Wordt de organisatie daar slagvaardiger van of is het een instrument om te kunnen werven en reclame te maken voor het bedrijf?

Wat betekent dit voor hun nieuwe erp-divisie?

Die gaat op in de solutions aanpak.

Frank,

Waarop baseer jij je claim dat Ordina de slag nauwelijks meer kan maken?

Grappig:
"... Zij benadrukt dat er geen ontslagen vallen onder de professionals ..."
Als ik het dus goed begrijp waren de managers en de stafmedewerkers bij Sogeti goedwillende vrijwilligers? Of amateurs?

@Frank:

Overname prooi? Weet jij iets wat nog onbekend is bij Ordina zelf of de rest van werkend Nederland?

@ CPT:
Als een bedrijf van deze omvang snijdt in de management laag, zonder dat dat professionals betreft vind ik dat een heel krachtig signaal. Daarmee wordt toegegeven dat overheadkosten kritisch worden bekeken, zonder dat daarbij het kapitaal geraakt wordt. Het vereist lef een actie als deze ook daadwerkelijk uit te voeren.

@cpt:
Volgens mij lees je het stukje niet goed en ben je niet bekend met deze organisatiestructuur. De managers, staf- en directiefuncties zijn precies dat, dus geen proffessionals. De proffesionals zijn de mensen die gedetacheerd worden, de mensen in het veld dus. Deze manier van reorganiseren vindt in heel veel bedrijven plaats en is in mijn ogen ook vaak noodzakelijk. Goede zet dus.

@Anko en @Robbert: Ik baseer mij op een bericht in de telegraaf: http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/ordina/10894974/___Ordina_rijp_voor_overname___.html?sn=nieuws_dft

Het ziet er niet rooskleurig uit en het bedrijf leent geld.

Grote detacheerders komen in zwaar weer en zonder krachtige maatregelen ga je dan snel bergafwaarts.

Ik ben hier als Sogetist wel blij mee. Hoe vervelend het ook is voor de personen die zijn ontslagen voelt het wel goed dat er eindelijk iets gebeurt. Er is veel te lang aangemodderd.

En nu maar hopen dat in goede tijden (mochten we die weer krijgen) niet iedereen maar te pas en te onpas weer manager wordt gemaakt met een veel te dik salaris.

Dit artikel mist ook nog 40 personen die teruggezet zijn in functie. Dus het management en staf is naast de 57 man ook nog met 40 man ingekrompen. En meneer Versteeg, tsja die blijft gewoon zitten...

@Sogetissssst, trust me, als de hoogte van je salaris zo belangrijk voor je is, kun je beter professional blijven!

Ik schrik van de reacties. Het gaat hier om mensen die op straat worden gezet. Is het ontslaan van een manager niet (zo) erg? Daarnaast is dit toch een bedrijf waarvan de CEO heeft belooft niemand te ontslaan? Is die man dus ook vertrokken?

Van 17 naar 11 directieleden, de overige 6 mogen gewoon aanblijven en hebben allen een nieuwe rol binnen het MT van de divisies. Slagvaardiger worden met dezelfde leiders aan de top, dat is een hele bijzondere. Tot nu toe lijkt het vooral een mooie stoelendans van vriendjes in de top, waar het overige peroneel de dupe van wordt. Weer een hele bijzondere wending van Sogeti. Heel jammer, want dit is een hele mooie club waar heel veel potentie inzit.

Dit soort reorganisatie acties levert gekleurde reacties; dat mag en is voorspelbaar.

Een g o e d e lezer leest:


1) "Bedrijf slagvaardiger maken om sneller te kunnen schakelen in een veranderende markt".
2) "Opheffen tweelaags directiestructuur".
3) "Deze reducering sijpelt door naar de management- en staffuncties daaronder"

Dit vertaalt zich naar:
ad 1)
- de markt is definitief veranderd
- de economie/crisis blijft (te) lang in de dip en vereist een andere aanpak

ad 2)
- Maatregelen zijn nodig om slagvaardig te blijven
- sneller schakelen = kortere communicatielijnen
- Daartoe wordt de divisiestructuur aangepast en tevens de onderliggende managementlaag kleiner.
- Door deze stroomlijning wordt er sneller/directer geschakeld tussen management en sales ten gunste van besluitvorming

ad 3)
De structuurwijziging raakt dus de directielaag en de managementlaag daaronder. Natuurlijk worden dan ook ondersteunende staffuncties geraakt.

JA het is vervelend voor hen die vertrekken of weer als professional-in-het-veld aan de slag gaan.
Bedenk wel dat deze collegae stuk-voor-stuk hun kwaliteiten hebben en hun weg elders zullen vinden.

en.... Sogeti hanteert een Sociaal Plan voor hen die gedwongen vertrekken.

PS
Meer gebruik van sociale media = oa ter reductie van het interne mailverkeer (dat laatste valt inmiddels in dezelfde categorie als snailmail...)

Artikel over Ordina gelezen en het zou wel een stunt zijn als Centric Ordina overneemt al denk ik niet dat dit zal gebeuren.

@CPT, Ik kan wel erg lachen om je scherpzinnige opmerking.
De wc-dame poetst de wc's ook uit hoofde van een zekere profesionaliteit. in deze hoeft zij zich dus kenlijk ook geen zorgen te maken om haar baanzekerheid.

@ Jelle,

Jij bent vast niet getroffen en weet niet wat het Sociaal Plan inhoud. Maar je schrijft een mooi verhaal, geloof je echt dat eea gaat werken met dezelfde personen aan het stuur.

Zoals als ik het lees en zie, is het weer een mooie stoelendans van Sogeti. Vorig jaar is er ook een structuur wijziging geweest met dezelfde mensen aan het stuur en nu weer verandering maar op directie nivo en de laag eronder veranderd er nog niet steeds veel.

Maar ook deze verschillen van inzicht mogen.

Jaja, dat 'prachtige' verhaal ging er bij mij ook zo in, zoals Jelle het beschrijft, tot je bedankt wordt voor al het goede voorwerk. Het opvallende is, dat het vooral jonge, weerbare personen uit de onderste managementlaag omvat. Het old boys network blijft intact met een nieuwe directie van 11. Ik zie de grap er wel van in, met betrekking tot deze maand. Een paar mooie veren in de hoeden van het Executive Commitee en Alaaf!

Neem mobile apps, een onderwerp waar de huidige CEO zich aan vastklampt. Onterecht in mijn ogen, omdat een bredere ondersteuning van HTML5 de meeste apps op termijn overbodig zal maken. Maar in deze expertise (webdesign) investeert het bedrijf nu weer helemaal niet ...

@Jelle: Wat een kreten; communicatielijnen, schakelen, besluitvorming, stuctuurwijziging. Meer de taal van een gemeenteambtenaar. De markt is niet veranderd. Er is alleen meer vraag naar gezond verstand en zweverig gezwets wordt anno 2011 genadeloos afgestraft.

@cpt
Professionals is weer zo'n inflatiewoord. Consultant was duidelijk te stoffig aan het worden.
Je kan het ook gewoon 'geen overhead' noemen en dekt de lading wat duidelijker.

En stoelendans bij een detacherings-toko?
Je zou het niet verwachten he.

Weer een gezellige stoelendans tussen de bekende poppetjes in het bestuur. Het wordt tijd dat de mensen voor het miserabele beleid bij Sogeti, ik noem een heer Versteeg, eens conclusies gaan trekken uit het keer op keer falen.

Misschien tijd om weer eens iets nieuws over te nemen? In Nieuwegein schijnt nog een toko te koop te staan. Moet wel een en ander aan gebeuren.

Een samensmelting van Sogeti en Ordina, de IT-versie van de Bad Bank. Heeel 2011!

57 medewerkers ontslagen, bij navraag blijkt dat hier geen enkele directeur bij zit. Als de CEO ballen had gehad dan had hij ook 32 of 3 directeuren geloosd, kostenbesparing al snel meer dan 500K op jaarbasis. Er zitten commerciele directeuren die van horen zeggen als 3 jaar niets presteren echter die zijn gewoon herplaatst!

32 moet zijn 3!
demotie 3 commerciele directeuren
demotie van 3 lijndirecteuren
demotie financieel directeur

Als voorbeeld de commerciele directeuren worden salesverantwoordelijk in de nieuwe lijndivisies als commercieel manager met behoud van alle salaris (is dus eigenlijk een promotie, niets presteren vervolgens minder verantwoordelijkheid met behoud van salaris.
CSO wordt na matige prestatie over afgelopen 2 jaren gewoon lijndirecteur van de grootste divisie.

Toch wel wrang, de medewerkers met kleine salarissen worden de laan uitgeschopt met een klein zakje geld terwijl de echte veroorzakers van de rampspoed (sales) gewoon hun arbeidsvoorwaardelijke 100% behouden!

GDO van Sogeti, ik zou mezelf afvragen of het niet tijd is voor een bakje om van mezelf te kotsen.

+110!

Beste collega,



Zoals ik in mijn eerste Jeroen@Work van dit jaar al vertelde, wordt 2012 een uitdagend jaar. ‘In dit eerste kwartaal lijkt ingrijpen in onze organisatie onvermijdelijk’, zo schreef ik al.



De onzekere marktverwachtingen maken dat we nu versneld maatregelen moeten nemen. Gisterenavond hebben we overeenstemming bereikt met onze Ondernemingsraad over de adviesaanvraag waarin onze maatregelen staan beschreven. Dat betekent dat we tot mijn spijt afscheid gaan nemen van 110 collega’s waarvan het merendeel is toegekend aan af te bouwen portfolio’s.



Maatregelen als gevolg van eerder aangekondigde portfoliostrategie

Tijdens onze roadshows in november 2011 heb ik de portfoliostrategie met je gedeeld. Daarbij maken we onderscheid tussen groeiportfolio’s en af te bouwen portfolio’s. Onze groeiportfolio’s sluiten aan op de internationale strategische keuzes die zijn gemaakt op het gebied van Security, Mobile, Testen, Business Intelligence. Dat betekent dat we blijven investeren in Security, Mobile, Testen, BI en een groot deel van onze SAP-activiteiten (en gerelateerde onderwerpen zoals ECM), Infrastructuur Services en High Tech, Java, Metrieken, Microsoft en Oracle APEX/JDEV platformen. Onze Global Alliance partners Microsoft en IBM spelen vanzelfsprekend een belangrijke rol in het versterken van ons portfolio.



De af te bouwen portfolio’s zijn generiek Project- en Servicemanagement, Implementatie, Legacy, Oracle classic, Microsoft Dynamics en een selectief aantal SAP-activiteiten. Deze keuzes zijn gebaseerd op een structureel verminderde of veranderde vraag vanuit de markt. Ook een hevige concurrentie in deze marktsegmenten speelt daarbij een rol. Afbouwen van portfolio’s betekent niet dat we stoppen met deze dienstverlening. We brengen de hoeveelheid activiteiten in lijn met de verwachte marktvraag en –ontwikkelingen. En zoals gezegd, raakt dit vooral medewerkers in de afbouwportfolio's.



We hebben er alles aan gedaan het aantal aan te zeggen medewerkers te beperken. Zo hebben we bekeken voor wie omscholing van toepassing kan zijn. Verder zorgen we ervoor, dat onze klanten een beroep kunnen blijven doen op de kennis en vaardigheden die ze vragen. Daar waar huidige en verwachte vraag uit de markt niet meer aansluit op ons aanbod, nemen we nu maatregelen.



Kantorenbeleid

In het kader van de verdere voortzetting van Sogeti Optimaal Werken nemen we binnenkort eveneens een besluit over het al dan niet sluiten van een aantal vestigingen. Afhankelijk van de nog op te starten gesprekken met onze Ondernemingsraad geven we hierover zo snel mogelijk duidelijkheid.



Proces en tijdslijn

Collega’s die het betreft krijgen morgen, woensdag 8 februari een telefonische uitnodiging voor een aanzeggesprek. Deze gesprekken vinden plaats op donderdag 9 en vrijdag 10 februari aanstaande in Amersfoort. Nadat alle medewerkers zijn gesproken, ontvangt iedereen een bericht dat dit proces is afgerond.



Uiteraard gaat deze maatregel me zeer aan het hart. Ik realiseer me dat we collega’s treffen die een succesvolle bijdrage hebben geleverd aan ons bedrijf. Dat doet pijn. In een snel veranderende markt zijn deze acties helaas onvermijdelijk om onze continuïteit te waarborgen en perspectief te bieden op een stap naar groei.



Ik wens iedereen veel sterkte in dit proces.





Met vriendelijke groet,



Jeroen Versteeg

Chief Executive Officer

Sogeti Nederland B.V.
Postbus 76
4130 EB Vianen
T +31(0)88 660 66 00 + nakiesnummer 8843
M +31 (0)6 55 85 42 77
S +31 (0)88 660 66 26
F +31 (0)88 660 67 26
jeroen.versteeg@sogeti.nl





www.sogeti.nl
KvK Utrecht nr. 30200252



Sogeti staat voor resultaat

P Denk aan het milieu en print dit bericht alleen als het noodzakelijk is



Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×