Managed hosting door True

Markt zoekt vooral communicatief sterke IT'ers

 

Het woord ‘communicatief' staat vermeld in bijna een derde van alle it-vacatures. Dit blijkt uit onderzoek van ict-recruiter Rave-cruitment in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. De afdelingen HR en Recruitment zijn vooral geïnteresseerd in soft skills. Dit tot grote teleurstelling van it'ers; zij praten liever gewoon over hun vak.

In het onderzoek is gekeken naar de meest gebruikte termen in vacatureteksten in het algemeen en voor it-gerelateerde beroepen in het bijzonder. Het blijkt dat bij it-vacatures veel vaker dan bij de gemiddelde vacature wordt gevraagd naar zachte kwaliteiten. Zo wordt in bijna een derde van de it-vacatures gezocht naar een kandidaat met goede communicatieve vaardigheden, terwijl dit maar bij een kwart van alle andere vacatures ter sprake komt. Ook wordt in it-gerelateerde vacatureteksten veel vaker dan gemiddeld gesproken over zaken als een informele werksfeer en een uitdagende functie.

De taal van de it'er

‘Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de it-sollicitanten teleurgesteld is in het sollicitatiegesprek met HR of Recruitment', zegt Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. ‘De belangrijkste reden hiervoor is dat de sollicitanten graag over hun vak praten, terwijl HR of Recruitment vooral geïnteresseerd lijkt te zijn in zachte zaken zoals communicatie, ambitie en flexibiliteit. In een tijd van schaarste en toenemend belang van it, is het belangrijk dat je als recruiter, intercedent of hr-manager de taal van de it'er spreekt. Dat begint al bij het opstellen van de vacaturetekst. Met zorgvuldig gekozen termen kan je heel gericht jouw doelgroep aanspreken, preselecteren en aanzetten tot solliciteren. Datzelfde geldt voor de gehele sollicitatieprocedure. De perfecte it-kandidaat trek je alleen aan als je in staat bent een brug te slaan naar de belevingswereld van de it-professional. En dat kan elke non-it'er leren.'

Termen

Term  in vacaturetekst

Vacatures it

communicatief

31%

uitdaging

29%

zelfstandig

27%

flexibel

24%

enthousiast

18%

informeel

17%

dynamisch

17%

ambitieus

16%

professioneel

14%

samenwerken

13%

initiatief

11%

klantgericht

10%

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4490855). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Al zo vaak meegemaakt. Alfa mensen die verwachten dat beta mensen ook vloeiend alfa spreken maar afknappen als ze beta blijken te praten.
Feit is gewoon dat beta mensen die alfa spreken beperkt is en dat je genoegen moet nemen met beta mensen die een beetje alfa kunnen spreken.
Dat je dan wellicht als alfa ook zelf een beetje beta zou moeten kunnen is vaak dan ook veel te veel gevraagd.

Dan maar niet en veel succes met verder zoeken.

In mijn omgeving hoor ik voortdurend dat we ons als IT-er moeten aanpassen gezien de huidige markt. Dus ik hoor graag in welke omgeving deze auteur werkzaam is, naar mijn idee is de slotalinea 5 jaar te vroeg of 5 jaar te laat geschreven.

Ik geloof niet zo zeer in contactgestoorde "nerds" als inhoudsloze "nono's".
Het succes van ICT is echt niet alleen 100% afhankelijk van de techniek, net zo min als een succesvolle ICT dienst/product alleen maar kan drijven op marketing/sales. Vroeger of later haalt de werkelijkheid ze weer in. Continuiteit zal een combinatie van beide noodzakelijk maken.
Overigens zie ik in veel vacature teksten zowel aan de hard- als softskill kant, veels te veel eisen en wensen, die in 1 persoon verenigd zou moeten worden. Werkgevers zouden realistisch moeten zijn. Kijk in je eigen werkomgeving en toets je "eigen mensen" eens!
Een ander punt is de bewijsvoering voor succes. Is het nu echt zo dat iemand die 3x is afgestudeerd meer gaat opleveren dan iemand die gewoon een vakman is?
De combinatie van factoren in relatie tot de rol (die wat mij betreft ook een stuk breder mag dan alleen functie A) en de cultuur van de organisatie bepaalt de juiste fit. Tijden veranderen en de manier waarop naar werknemers, rollen, organisaties en werk word gekeken dus ook. Om het op zijn "nerdy" te zeggen: "de specs van een potentiele nieuwe medewerker zijn constant aan verandering onderhevig" :-)

Een prachtig opsomming maar zullen we nu dan maar weer over gaan naar de realiteit? Overigens niet zo zeer mijn realiteit alleen .....

Het is heel aardig een gemiddelde te nemen van 'wensen/eisen' die men graag hanteert in vacatures. Even een andere realiteit?

+ 55% van de gepubliceerde vacatures bestaan uit een combinatie van wensen/eisen die niet verenigbaar met elkaar zijn.

+ 80% van de vacatures heeft een salaris schaal die volkomen onrealistisch is t.a.v. de wensen/eisen van de betreffende vacature

+ 80% van HR en recruiters hebben niet de kennis, kunde of ervaring IT professionals of managers op juiste merite te kunnen beoordelen of te interviewen

+ 75% van het management klaagt dat zij 'de juiste kandidaat' maar niet blijken te kunnen vinden

+ 90% van de recruiters doet momenteel aan 'windowdressing'. Lees hier 'Liegen dat het gedrukt staat'

+ 85% van de gepubliceerde IT vacatures blijken windowdressing of spookvacatures

De schade veroorzaakt door wegsaneren van 'die onvindbare, te dure, overgekwalificeerde, te ver doorontwikkelde [hoe bedenken ze het???], Senior [ Jawel. u mag weer doen aan leeftijdsdiscriminatie mijn beste werkgever en opdrachtgevers] ....?

Even kijken de voorbije 12 maanden alleen?

- Meermaals uitvallen van stroomvoorzieningen
- Meermaals uitvallen van noodzakelijke telefoonvoorzieningen [112] KPN
- Aanzienlijke problemen door inerte IT systemen bij Prorail
- Een niet werkend C2000 systeem [ Schade niet te becijferen daar niet wordt onderzocht hoeveel extra doden, gewonden en materiële schade het niet werken van dit systeem met zich mee heeft gebracht tot nu toe]
- KPN vs een Hacker en het afsluiten van 2 miljoen mailboxen [ Men kwam er pas na drie dagen achter dat de betreffende lijst met klantgegevens en wachtwoorden niet van de KPN zijn gebleken....]
- Grote brand bij Vodafone steunpunt GSM in Rotterdam [Geen reduncancy waardoor vele betalende klanten geen gebruik konden maken van GSM faciliteiten, veel personeel moest worden ingevlogen van elders om 'handmatig'(???) zo'n 700 systemen weer de lucht in te kunnen brengen)
- Het doormodderende EPD [ Alleen al begroot op 600 miljoen and counting]
- Het door Opstelten al afgeschreven politie en recherche informatiesysteem [ Naar verluid 1,2 miljard]

Dan hebben we het nog maar even niet over de naam en reputatieschade van menig organisatie in het bedrijfsleven waarvan men dacht dat men door het wegsaneren van 'te duur/oud/overgekwalificeerd/te ver doorontwikkeld' personeel meteen aan het besparen was.

We kunnen heel eenvoudig concluderen dat we hier collectief spreken over een miljardenschade die rechtstreeks ten laste komt van respectievelijk belastingbetaler/consument/cliënt of de eigen organisatie.

Uiteraard is dat een ietwat andere beleving dan waar men graag naar kijkt of leest maar laten we wel zijn, u kunt gezamenlijk nog zo hard bagatelliseren, nieuwe dingen verzinnen of de koppen in het zand steken.

Heel eenvoudig denkwerk en beredenering verteld u nu al dat er geen werkelijke tekorten zijn maar dat menig recruiter en HR medewerker nog veel meer mensen maar iets aan praten zonder intrinsieke kennis van zaken waar vervolgens nog veel meer vervolgschade uit voort vloeit.

En dat mijn beste lezer, is gewoon de realiteit van de waan van vandaag de dag in automatiseringsland. Oh ja, ik was u, mijn zeer gerespecteerde lezer, vergeten te vertellen dat automatiseren, tenminste het doel daarvan, geld besparen is.

Maar weet u? Ik kan u twee dingen met een zeer gerust geweten als belofte geven.

1. Er komen nog wel een paar maal van dergelijke grote calamiteiten waar erg veel mensen last van hebben door ondoordacht saneren in automatisering en het gebrek van intrinsieke informatie en vakinhoudelijke kennis bij recruiters, HR en 'tussenscharrelaartjes', i.c.m. 'U moet allemaal vooral zzp-er worden, goed voor u en goed voor het bedrijfsleven....' incompetent advies van Balkenende/Donner/Kamp. (Laatst genoemden zijn binnen en hoeven zich nergens zorgen meer om te maken, dit in tegenstelling tot menig zzp-er en het IT contingent in het bedrijfsleven....) en natuurlijk niet te vergeten al die verkoopspecialisten die dolgraag willen verkopen......

2. Ik hoef me bij fails niet druk te maken om naam/reputatieschade. Ik hoef namelijk de rekening niet te betalen.

Automatiseren, een pracht vak. Nu nog eens juist inzet van professionals, middelen en mogelijkheden.

@NumoQuest:
helemaal mee eens, en je overdrijft niet!

Het is overigens wel zo dat goed communiceren altijd belangrijk is, en ook loont.
Tijdig communiceren
Juist communiceren
Niet teveel communiceren
Niet te weinig communiceren
Niet op je hurken gaan zitten voor je publiek
Niet te populair doen
Niet verhullen dat je het ook niet weet
Niet beloven wat je niet waar kunt maken
Je niet laten verleiden tot uitspraken waar je spijt van gaat krijgen.
Niet alleen communiceren naar managers en leidinggevenden omdat je denkt dat je carriere daarvan afhangt....

Ik begrijp zowel de kant van de sollicitant als de bedrijfskant.

Om teleurstellingen te voorkomen, ben ik van mening dat beide partijen zich goed moeten afvragen wat de verwachtingen m.b.t. de functie zijn. Wanneer de niet-communicatieve IT'er solliciteert op een rol als Consultant, kun je je afvragen of hij of zij zich in die functie gelukkig gaat voelen. Daarentegen kun je je als Recruiter afvragen of communicatieve skills vereist zijn voor een functie als Programmeur die in een technisch team werkt met geen/weinig klantcontact.

Wanneer je als Recruiter op zoek bent naar een Consultant, die veel klantcontact heeft, kan ik mij voorstellen dat je checkt of de kandidaat zijn of haar technische kennis kan vertalen naar de business. Ook zijn sociale vaardigheden in dit geval van belang.

Je kunt communiceren tot je een ons weegt, als je als IT'er een bepaalde leeftijd bereikt hebt lijkt het erop dat jouw houdbaarheidsdatum "sowieso" overschreden is. En dat terwijl juist die belegenheid ervoor zorgt dat je heel goed begrijpt dat communiceren de enig juiste wijze is om gezamelijk tot een passende oplossing te komen. Voordat de kloof tussen wat een beta heel snel doorziet, en een alfa niet wil weten, geslecht is, moet er een vertrouwensband zijn opgebouwd, waarin de alfa zijn vertrouwen geeft aan de beta zodat zijn alfa wens tot uiting komt op een beta wijze.

Communiceren is verstaan en begrijpen wat er wordt gezegd of niet wordt gezegd.
Horen, luisteren en begrijpen daar gaat het om.
Samenvatten, herhalen en doorvragen helpt om elkaar te begrijpen.

De meeste vacature teksten zijn bagger, recruters en HR mensen kunnen niet eens fatsoenlijk een c.v. lezen.
70% zijn recrutment cowboys, 1 vacature loopt vaak over 2 of meer schijven waardoor er van het uurtarief weinig overblijft onder aan de streep.
Plak maar eens een vacature tekst van M'Board en Google deze maar eens, moet je niet raar opkijken dat je deze op 3 of meer sites tegenkomt;-)

Als er in de tekst "jong en dynamisch" staat hoef je als 40-50+ er niet eens te solliciteren.
Tientallen keren de term "overgekwalificeerd" terug gekregen dit laat weinig fantasie over , te oud en te duur dus.

Vergelijkbare discussies zijn al eerder gevoerd en wat mij betreft mag (moet) hier veel nog meer aandacht aan besteed worden. Het is aan Computable dat serieus op te pakken: stuur uw journalisten eropuit en laat ze het bedrijfsleven eens echt aan de tand voelen in plaats van onderzoeksverslagen samen te vatten en al dan niet terechte conclusies te citeren van mensen die er eigenlijk ook niets van snappen.
Ik daag jullie uit eens echt te onderzoeken hoe het zover heeft kunnen komen, wat de werkelijke oorzaak is van deze discriminatie van de oudere, ervaren werknemer (niet alleen ICT’ers – het gebeurt overal) en het stellen van oneigenlijke eisen.
Ik neem een voorschot: In de tijden van wilde economische groei konden jongere afgestudeerden sneller doorstromen. Hoewel deze jongeren een sterke theoretische basis hadden, ontbeerden zij ervaring in harde praktijksituaties, bijvoorbeeld die van toenemende concurrentie of economische tegenwind. Maar zij hadden (hebben) een grote mond, geen scrupules en gaan voor eigen gewin. Kortom, een mentaliteit die in de westerse consumptiemaatschappij in het algemeen en in Nederland in het bijzonder tot verarming van het systeem heeft geleid en een grotere kloof tussen “arm” en rijk. Gevolg: Nederlandse opleidingen duikelen uit de mondiale charts, banken gaan failliet (sinds wanneer is een bank een puur commerciële onderneming – welke gek heeft dat ooit verzonnen?), de concurrentiepositie verslechterd, mede als gevolg van onzorgvuldig omgaan met bijvoorbeeld patenten en onvoldoende investering in onderwijs, vernieuwing en verbetering. De mentaliteit als geheel verpauperd, is gericht op het ik en niet op het collectief en iedereen vindt het normaal dat we elkaar met argusogen bekijken, prat gaan op onze rechten en dat niemand ons kan verplichten!
De jonge honden van 15 jaar geleden hadden het al een keer verprutst maar de trend was al gezet. Ik zie het overal gebeuren: in de dienstensector, in de zorg, in het bedrijfsleven. Vrijwel overal waar relatief jong management de koers bepaalt gaat het mis of is het al misgegaan bij de eerste de beste tegenslag (uitzonderingen daargelaten). Kennis is wat anders dan wijsheid en dat willen we in Nederland slecht accepteren.
Probeer dat maar eens te communiceren.

Een goede communicatie-infrastructuur is helaas niet voldoende, maar wel noodzakelijke voorwaarde, aan de toepassingsmogelijkheden ligt het niet, wel vaak aan de kennis aan beide zijden van het communicatiekanaal. Veel selectieprocedures zijn gericht op het vinden van een lijf en niet op het vinden van de passende (interactieve) kennis en kundes. De omschrijvingen zijn vaak veeleisend en vervolgens wordt er gezegd 3 jaar ervaring. Ervaring is niet echt grijpbaar en daardoor lastig te beoordelen. Laat staan te waarderen. Dat maakt een selectieproces "lastig".

Een goed ICT team heeft sterke technische mensen maar ook sterke communicatieve mensen nodig. De een kan simpelweg niet meer zonder de ander. Als een "echte techneut" een "eenvoudige eindgebruiker" iets moet gaan uitleggen dan snapt de betreffende eindgebruiker er meestal niets van, is geen fout van de techneut of van de eindgebruiker, men spreekt gewoon simpelweg elkaars taal niet. Ieder zijn/haar vak toch? Probleem is wel dat de meeste organisaties communicatieve techneuten zoeken en dat is een erg kleine groep... Alfa - Beta...? ;-)

Bij mijn eigen bedrijf Daad en Kracht staat onder andere de subtitel "Hulp bij een betere communicatie in de ICT & techniek branche."
Dat dit soms noodzakelijk is, blijkt uit het artikel. Al is er over het onderzoek en de getrokken conclusies inderdaad nog een heleboel te zeggen, zie jullie reacties hierboven.

Wie van jullie wil een keer met mij om tafel om verder over dit onderwerp te sparren?
Groeten, Willy Zelen, Daad en Kracht

Ik kreeg gisteren een email van een Engelse recruiter.
Ze hemelde mij helemaal op vanwege mijn 'verry impressive' c.v.
Ik heb haar dus maar gevraagd wat ze zo impressive aan mijn c.v. vond.

Ik ben daar sincere erg benieuwd naar. Niet aleen omdat in mijn hele cariere ik pas een maal iemand ben tegengekomen die meer dan de helft ervan begreep, maar vooral omdat van mijn c.v. enkel een Nederlandstalige versie bestaat die bovendien nergens openbaar gepubliceerd is.
Ik heb nog geen antwoord van Rachel Taylor mogen ontvangen.

@Sander ik neem aan dat je bovenstaande reacties wel had verwacht.
Er zijn zoveel koppensnellers in deze wereld, maar slechts een heel klein aantal daarvan doet zijn best om het HR vak niet te schande te maken.
Ikzelf ben overigens techneut, als je om een gezellige babbel verlegen zit huur dan Youp van het Hek in.. die heeft echter weer geen verstand van ICT... moeilijk te begrijpen he...

Die communicatie heb je vooral nodig om HR medewerkers en recruiters uit te leggen wat je nou eigenlijk doet je werk, zo de hele dag ;-)
Soms gaat dat gewoon niet lukken want ze hebben een iPad en die doet het vanzelf gewoon altijd goed ...
Dan moet je proberen duidelijk te maken dat je graag (enthousiast), zelf (zelfstandig) of in team (samenwerken) iets moeilijks (uitdaging/ambitie) doet, wat nou net gevraagd wordt in de vacature.

Als je dat lukt zonder je te ergeren ben je ook nog eens professioneelm klantgericht en flexibel ;-)

Iedereen met verstand van (de werking van) hersens weet het: communicatieve IT-ers zijn meestal niet de beste technici. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: schapen met 5 poten. En het liefst halen ze deze binnen voor een habbekrats: het is nl. crisis.
Deze IT-ers moeten specs naar boven halen van professionals die niet altijd in staat zijn om onder woorden te brengen (expliciet te maken) wat ze willen hebben. Over communiceren gesproken: daarom zoeken ze het schaap met 5 poten.

Gebruik van vaag omschreven competenties zoals 'communicatief', "enthousiast" (etc) is helaas een droevig soort mode, maar het leidt snel tot teleurstelling.

Dat komt omdat het relatieve en situatie gebonden begrippen zijn; Geen absolute eigenschappen en zeker geen karaktertrekken. Ik heb vele kandidaten echt enthousiast zien worden, nadat ze waren aangesteld en weer opbloeiden.

"Communicatief" - ten opzichte van wie dan? Wanneer? In welke omstandigheden? En hoe verhoudt dit zich tot nauwkeurigheid en concentratievermogen, weliswaar meestal niet genoemd, maar voor ICT-ers veel belangrijker?

Voor mensen met een kennisberoep (zoals ICT) is het doorgaans passend, dat ze nadenken, voordat ze iets zeggen. Probeer je eens een beeld te vormen van een nadenkend iemand die enthousiast doet. Komt wat gekunsteld over, nietwaar?

Neem deze eens: 'doe spontaan'. Dat heet een paradoxale instructie.
Hoe kan je nou op verzoek (in opdracht) spontaan doen?
Overigens is veel gedrag (niet alles) met met gerichte training desondanks gemakkelijk te ontwikkelen. Zelfs het concretiseren van functie-eisen.

Vaak is zo'n aanduiding als 'enthousiast' helaas geboren uit een negatief verwachtingspatroon: Volgens de tekstschrijver missen kennelijk veel sollicitanten (werknemers?) bij voorbaat reeds zo'n eigenschap, dus legt hij (zij) in de tekst daar extra nadruk op.
Soms zie je bij de organisatie die werft, dat het 'enthousiasme' dáár juist ver te zoeken is. Vooral bij mensen die er al wat langer werken.

En dan nog: Welke kandidaat vindt zichzelf nou niet communicatief en enthousiast? De sollicitatie zelf is daar toch het bewijs van?

Een negatieve verwachting -vooringenomenheid- bij de interviewer zet al echter snel de toon in een kennismakings gesprek. Veel kandidaten slaan daarop gemakkelijk dicht. Zeker als de gesprekspartner al na 5 seconden zijn (haar) oordeel denkt te kunnen en moeten vormen, of (zelfs) een demonstratie geeft van agressief STAR interviewen.

"Iemand die binnenkomt"; Grotere onzin kan je je nauwelijks voorstellen. Ook 'Communicatief' kent soms zijn nadelen. Maar ja, hoe komt de kandidaat in vredesnaam met een vriendelijke glimlach langs zo'n interviewer? Geen wonder dat veel recruiters er in bovenstaande reacties van langs krijgen.

Je zou bijna uit het oog verliezen, dat er ook goede bestaan.

Een onderzoek gebaseerd op het percentage steekwoorden in vacatures? Een enkel werving- en selectiebureau, geen verwijzing naar het onderzoek, geen aantallen, geen referentiekaders. IT-bedrijven die het sollicitatieproces volledig door een HR-afdeling laten uitvoeren, of wel geen gesprekken met vakgenoten/specialisten?
Met respect Computable, maar publiceer dan niets.

Misschien zou de titel van een dergelijk artikel eens omgedraaid moeten worden?
IT-ers zoeken recruiters en werkgevers die communicatief sterk zijn?

En dan bedoel ik werkgevers en HR-ers die eerlijk en oprecht durven en KUNNEN communiceren! Die geen onzin vacatures plaatsen. Die WEL de toegestuurde cv's inhoudelijk lezen. Die weten waar ze het over hebben. Kortom als nu beide zijden eens ECHT met elkaar praten, luisteren, begrijpen EN communiceren, dan zie ik alleen maar voordelen...

Tot die tijd blijven dit soort verhalen van onvermogen en de daarop volgende reacties de media vervuilen. Wordt allen wakker!

Leuk om te lezen dat het onderwerp zoveel los maakt! Dat is op zich al interessant. Maar weinig gaan in op de betekenis. Blijkbaar is er een bepaalde behoefte bij een klant en laat ik een aanzet geven.

ICT is net als security, het is iets wat belangrijk is, maar wat veel managers eigenlijk niet interessant of moeilijk vinden. Maar uiteindelijk heeft praktisch iedere organisatie IT nodig, oja, en het is ook nog eens een flinke kostenpost!

Verandering in IT wekt ook vaak weerstand op (is niet uniek voor IT, maar dat terzijde), daarnaast wil een manager het liefst dat IT zo min mogelijk gezeur oplevert.

Nogal wiedes dat er dus de behoefte bestaat aan IT-ers die niet alleen de manager goed op de hoogte kunnen houden, maar ook het probleem met acceptatie oplost.

Naast dat er steeds meer IT-ers zijn die wel kunnen communiceren (die worden vaak freelancer), verandert de techniek ook nog eens. Voor het maken van maatwerk is namelijk een andere IT-er nodig dan het adopteren van cloud computing, bijvoorbeeld bij de overstap naar een andere mailprovider. Ook is bij outsourcen vaak een ander soort IT-er nodig dan voor een intern ding.

Alas, mijn twee centen.

Even de praktijk in een notendop. En ik weet dat ik hier ongetwijfeld weer wat mensen op de teentjes zal gaan trappen. Sinds jaar en dag is een deel van mijn expertise gebied namelijk het bij elkaar brengen van twee werelden. IT en non - IT.

Recruitment, HR, P&O, Headhunter, tussenpersoon en cowboy,

Meer dan 85% van voornoemden hebben niet de ervaring, kennis kunde inzicht ook maar enige inschatting te maken van de kennis, kunde en ervaringen van een IT professional.

Door de crisis ingegeven houding en regelrechte schoffering van zeer goede IT professionals, 'windowdressing', zich bedienend van termen zoals 'te ver door ontwikkeld', 'overgekwalificeerd', geen kennis van zaken gezien de tenenkrommende opsomming van tegengestelde disciplines, geen kennis van de merites en wetmatigheden van IT en zich te buiten gaand aan leeftijdsdiscriminatie en ...... jawel, ik durf die constatering wel aan, incompetentie, ..... ja een lange volzin ik weet het .....

Dan verdien je het eenvoudig weg niet 'de juiste kandidaat' te vinden. Als je namelijk geen inschatting kunt maken van de intrinsieke waarde van een kandidaat, maar louter op steekwoorden in het CV door u wordt afgeserveerd, beschouw u dan medestander aan het veroorzaken van een miljarden schade alleen al door dergelijke inertie.

Als u namelijk niet begrijpt dat IT specialisten, wanneer ze meer en meer specialistischer in een bepaalde IT discipline worden en groeien, steeds incommunicatiever worden, dan haal ik hier mijn punt.

Daarnaast wil ik u graag dan ook even meegeven dat diegenen die zich te buiten gaan aan spookvacatures, belachelijke tarieven 'markt conform' plegen te noemen of een zzp-er niet in overweging nemen omdat die een 'bedrijfsrisico' zou kunnen vormen, dan zucht ik eens en dan bent juist u, die dit leest en zich aangesproken voelt, diegene die ik bedoel.

IT
IT is nu eenmaal een lineaire materie en de mensen die de communicatieve brug weten te slaan tussen IT en non IT zijn zeer dun gezaaid in Nederland alleen al. IT, ondanks het feit dat deze gebruikt word om met elkaar te communiceren, is een zeer lineaire aangelegenheid die luistert naar wetmatigheden, en ook dat durf ik hier rustig te stellen, waar zelfs de jongere garde IT-ers, die men de 'geschikte' kandidaat benoemen, niet eens weet van heeft met alle gevolgen van dien.

Ik wil het verhaal kort houden verder.

Het opgegeven rijtje in het artikel is zeker steekhoudend. Tenminste, ik hoor collega's om mij heen dezelfde constateringen doen wanneer zij in contact komen met rectuiters, headhunters, HR of zoekende cowboys. Als u namelijk niet eens in weet te schatten, want een dergelijk instrument bezit u niet, wat de softskills iemand bezit omdat 'het woord niet op het bord staat'.... dan moet je vooral ook de moeite niet doe eens te denken aan een hele bekende IT wetmatigheid die voor menig ander vakgebied eveneens op gaat.

"Never asume, Always veify". En wie weet kom je dan toch nog eens in aanraking met juist die ene 'perfecte' kandidaat. Want voor de rest, tenminste is mijn ervaring, is het momenteel één grote poppenkast die door voornoemde groep driftig in stand wordt gehouden.

Wilt u serieus worden genomen? Neem dit signaal ter harte. Want u heeft hele goede IT professionals nodig en er zijn veel hele goede betrouwbare en waardevolle IT professionals die een aantrekkelijke opdracht nodig hebben.

En dat is de praktijk van het moment. Maar hé, 'Never asume, Verify!'

Ik moet erg lachen om de reactie van Peter. Deze sluit helemaal aan op het artikel dat hij recentelijk schreef en weer slaat hij de spijker om zijn kop.
Inderdaad er zijn ook goede recruiters maar daar hoor je weinig van en je komt ze ook zelden tegen.
Kenlijk hebben die geen tijd/behoefte om zich mbv gebakken lucht te profileren.
Welicht zou het eens fijn zijn als er door het bedrijfsleven kwaliteitseisen aan recruiters gesteld zouden worden.
Al moet ik toegeven dat ook ik niet weet wat die eisen dan zouden moeten zijn.
Een is me wel duidelijk, 'jong, enthousiast en dynamisch' betekend zoveel als goedkoop en niet zeuren.
Zouden er eigenlijk bedrijven zijn die bovenstaande reacties ook lezen en daar hun beleid op aanpassen ? of welicht juist niet.... mischien zijn zij wel tevreden.

Bij onderzoeken is het altijd goed te weten wie de onderzoekende partij is.

Toen ik de naam rave-cruitment las wist ik al genoeg. Ik ken deze partij van omstreeks de internetbubbleklap. Dat ze nog bestaan vind ik een prestatie, want wat ik er toen van ervaren heb, daar lusten de honden geen droog brood van. Verder, de "Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie", hoe verzin je het. Ook erg raar dat zij een onderzoek uitbesteden aan zo'n clubje als Rave-cruitement.

Kortom, je kunt er op gaan reageren, maar heeft dat wel zin met die kennis? Ik heb mij in elk geval ook prima vermaakt met de analyse van Peter Ambagtsheer.

Verder geen woorden meer aan vuil maken.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×